Automyčky mají napilno. Během slunečných dní je špína na kapotách více vidět. Česko navíc zasáhla žlutá pylová kalamita. „Máme pořád hodně zákazníků, ale nemyslím si, že je to kvůli pylu. Dle mého lidé s umytím auta ještě čekají, protože mají pocit, že když žlutý prášek smyjí, do dvou hodin se jim na autě objeví zas,“ řekl deníku Metro provozní myčky v pražské Kotvě.
Pyl je všude, může vás ohrozit i za volantem |
To, že pylová kalamita jen tak neskončí, potvrzuje alergoložka Romana Kochrdová. „Problémy budou asi ještě čtrnáct dnů. V následujících dnech totiž pokvetou trávy,“ říká Kochrdová. Žlutá kalamita má podle ní jednoduché vysvětlení. „Jarní pyly jsou zkrátka větší, a tak jsou více vidět,“ říká lékařka. Navíc letos v důsledku razantního nástupu teplého počasí všechno vykvetlo najednou (více o pylové kalamitě se dočtete zde).
Zajeďte do myčky
Po zimních měsících se určitě vyplatí zamířit s autem do myčky. Měla by to být součást jarního servisu. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí. Ta začne v záhybech hlodat a narušovat protikorozní ochranu.
Pyl v interiéruČalounění, sedačky a další textilní materiály vyluxujte. Plastové díly otřete, dobře se na to hodí utěrka z mikrovláken. Roztoče, prach, pyl a další alergeny nejlépe odstraní hloubkové čistění. Vytepování interiéru například horkou párou nabízejí některé myčky. |
Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, v usazené špíně vzniká koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť v oblastech s průmyslovou výrobou.
Auto tedy protáhněte myčkou a dopřejte mu ten nejdražší program s voskováním. To je trik, který vás alespoň částečně ušetří zloby nad žlutým popraškem, který ulpívá na karoserii.
Kdo nechce s autem do klasické myčky a raději svého plechového miláčka čistí vlastnoručně, má na výběr z velké nabídky autokosmetiky. Opravdové automobilové skvosty dnes mají speciální šminky jako hollywoodské hvězdy. Ruční masáž laku voskem, jehož malé balení stojí tisíc eur, je dnes mezi automobilovou smetánkou samozřejmostí. Reportáž, jak se takové milionové auto čistí, čtěte zde.
Speciální šminky pro auta nabízejí přímo automobilky. „V nabídce Originálního příslušenství Volkswagen máme autokosmetiku přímo vyvinutou pro laky vozů Volkswagen. Každý náš produkt má certifikát ISO a byl testován centrálních laboratořích koncernu Volkswagen. Jejich použití vám určitě ušetří nervy při boji s pylem, který po nanesení naší originální autokosmetiky Volkswagen, čítající šampony a vosky, tolik neulpívá na karoserii,“ radí Lenka Novotná, specialistka Originálního příslušenství Volkswagen z Porsche Česká republika.
Její kolega Radim Sedláček, specialista produktového managementu After Sales Porsche Česká republika, připomíná další nepříjemnosti pojící se s pylem: „V rámci servisní prohlídky by se zákazníci svých autorizovaných servisních partnerů neměli zapomenout zeptat na možnost instalace antialergenního pylového filtru namísto standardního – obojí obsahuje naše sezónní servisní nabídka. Například pro model Golf stojí standardní filtrační vložka 670 Kč, antialergenní s polyfenolovým povlakem pak vyjde na 830 korun,“ dodává Sedláček. Podrobnosti k čištění klimatizace čtěte zde
Auto, které je patřičně ošetřeno, lépe odolává povětrnostním vlivům. Pokud je na lak po umytí nanesen vosk, lak potom netrpí.
OBRAZEM: Česká krajina do žlutého hávu z pylu oděna |
Vosk totiž zacelí jeho povrch, vznikne ochranný film s dlouhodobou účinností a neulpívají na něm nečistoty. V zimě dokáže karoserie ošetřená voskem lépe odolávat odletujícím kamínkům posypového štěrku. A platí to i o špíně pylu; jako by po karoserii klouzaly.
Navoskování vydrží několik týdnů. Bonusem je také to, že se auto lépe umývá. Po pořádné očistě v automyčce stačí vůz opláchnout vodou, klidně vlastnoručně v mycím boxu. A zajímavost na závěr: bez navoskování nejde karoserie v automyčce ani pořádně usušit.