Zbraň proti žluté kalamitě: po navoskované karoserii pyl sklouzne

aktualizováno  10:05
Motoristé lamentují nad tím, že mají auta poprášena pylem. Jak se žluté kalamitě uplynulých dní bránit? Z interiéru musíte pyl otřít a vyluxovat. Když zamíříte do myčky, připlaťte si za voskování karoserie. Špína pak na ní neulpí.

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Automyčky mají napilno. Během slunečných dní je špína na kapotách více vidět. Česko navíc zasáhla žlutá pylová kalamita. „Máme pořád hodně zákazníků, ale nemyslím si, že je to kvůli pylu. Dle mého lidé s umytím auta ještě čekají, protože mají pocit, že když žlutý prášek smyjí, do dvou hodin se jim na autě objeví zas,“ řekl deníku Metro provozní myčky v pražské Kotvě.

Pyl je všude, může vás ohrozit i za volantem

To, že pylová kalamita jen tak neskončí, potvrzuje alergoložka Romana Kochrdová. „Problémy budou asi ještě čtrnáct dnů. V následujících dnech totiž pokvetou trávy,“ říká Kochrdová. Žlutá kalamita má podle ní jednoduché vysvětlení. „Jarní pyly jsou zkrátka větší, a tak jsou více vidět,“ říká lékařka. Navíc letos v důsledku razantního nástupu teplého počasí všechno vykvetlo najednou (více o pylové kalamitě se dočtete zde).

Zajeďte do myčky

Po zimních měsících se určitě vyplatí zamířit s autem do myčky. Měla by to být součást jarního servisu. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí. Ta začne v záhybech hlodat a narušovat protikorozní ochranu. 

Pyl v interiéru

Čalounění, sedačky a další textilní materiály vyluxujte. Plastové díly otřete, dobře se na to hodí utěrka z mikrovláken.  

Roztoče, prach, pyl a další alergeny nejlépe odstraní hloubkové čistění. Vytepování interiéru například horkou párou nabízejí některé myčky.

Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, v usazené špíně vzniká koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť v oblastech s průmyslovou výrobou.

Auto tedy protáhněte myčkou a dopřejte mu ten nejdražší program s voskováním. To je trik, který vás alespoň částečně ušetří zloby nad žlutým popraškem, který ulpívá na karoserii.

Kdo nechce s autem do klasické myčky a raději svého plechového miláčka čistí vlastnoručně, má na výběr z velké nabídky autokosmetiky. Opravdové automobilové skvosty dnes mají speciální šminky jako hollywoodské hvězdy. Ruční masáž laku voskem, jehož malé balení stojí tisíc eur, je dnes mezi automobilovou smetánkou samozřejmostí. Reportáž, jak se takové milionové auto čistí, čtěte zde.

Vrstvy pylu na skle auta využil vtipálek v Liberci. (2. května 2018)

Vrstvy pylu na skle auta využil vtipálek v Liberci. (2. května 2018)

Vrstvy žlutého pylu na zaparkovaném autě v Humpolci (2. května 2018)

Vrstvy žlutého pylu na zaparkovaném autě v Humpolci (2. května 2018)

Speciální šminky pro auta nabízejí přímo automobilky. „V nabídce Originálního příslušenství Volkswagen máme autokosmetiku přímo vyvinutou pro laky vozů Volkswagen. Každý náš produkt má certifikát ISO a byl testován centrálních laboratořích koncernu Volkswagen. Jejich použití vám určitě ušetří nervy při boji s pylem, který po nanesení naší originální autokosmetiky Volkswagen, čítající šampony a vosky, tolik neulpívá na karoserii,“ radí Lenka Novotná, specialistka Originálního příslušenství Volkswagen z Porsche Česká republika.

Její kolega Radim Sedláček, specialista produktového managementu After Sales Porsche Česká republika, připomíná další nepříjemnosti pojící se s pylem: „V rámci servisní prohlídky by se zákazníci svých autorizovaných servisních partnerů neměli zapomenout zeptat na možnost instalace antialergenního pylového filtru namísto standardního – obojí obsahuje naše sezónní servisní nabídka. Například pro model Golf stojí standardní filtrační vložka 670 Kč, antialergenní s polyfenolovým povlakem pak vyjde na 830 korun,“ dodává Sedláček. Podrobnosti k čištění klimatizace čtěte zde

Antialergenní filtr

Auto, které je patřičně ošetřeno, lépe odolává povětrnostním vlivům. Pokud je na lak po umytí nanesen vosk, lak potom netrpí. 

OBRAZEM: Česká krajina do žlutého hávu z pylu oděna

Vosk totiž zacelí jeho povrch, vznikne ochranný film s dlouhodobou účinností a neulpívají na něm nečistoty. V zimě dokáže karoserie ošetřená voskem lépe odolávat odletujícím kamínkům posypového štěrku. A platí to i o špíně pylu; jako by po karoserii klouzaly. 

Navoskování vydrží několik týdnů. Bonusem je také to, že se auto lépe umývá. Po pořádné očistě v automyčce stačí vůz opláchnout vodou, klidně vlastnoručně v mycím boxu. A zajímavost na závěr: bez navoskování nejde karoserie v automyčce ani pořádně usušit.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Test zimních pneu 2018: za nové gumy si připlaťte, ty levné propadly

Test zimních pneumatik pro sezonu 2018

Čeká vás nákup nových zimních pneumatik? Řiďte se podle toho, jak se jednotlivé pneumatiky chovají na sněhu, ledu nebo...

Levnější servis se může prodražit. I garážisté jezdí do autorizované dílny

ilustrační foto

Majitele benzinové Škody Octavie druhé generace stála obyčejná výměna spojky u garážisty 26 tisíc korun. „Nejprve jsem...

Lepicí páska i vidlička. Co by nemělo chybět v kápézetce do auta

„Kápézetka“, neboli krabička poslední záchrany v autě vás ušetří zbytečných...

Od prvního října není třeba s sebou vozit v autě celou řadu položek dříve povinné výbavy, což je jednoznačně dobrá...

Najdete na iDNES.cz