Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mylhúzy: největší muzeum autodědečků na světě

aktualizováno 
Zavítáte-li o dovolené do nádherného francouzského regionu Alsasko, nesmíte zapomenout navštívit zdejší muzeum automobilů ve městě Mylhúzy. Je totiž největší na světě. Nabízí fascinující přehlídku více než čtyř set nablýskaných krasavců. Od počátků automobilového vývoje až po současnost.

Letící siluety vozů vás nenechají na pochybách, že vás uvnitř čeká nejedno překvapení | foto: Adam B. BartošiDNES.cz

Unikátní a výjimečná sbírka vznikla díky obětavosti švýcarského průmyslníka Fritze Schlumpfa (1906-1992), jehož jméno muzeum v podtitulku nese.

Muž s vášní pro staré (nejen) francouzské automobily shromáždil od šedesátých let minulého století více než 500 kousků, které nechával pečlivě renovovat. Po dlouhé roky však byla jeho sbírka téměř neznámá, pokochat se s ní mohlo jen pár zasvěcených.

Drží prim
Když v roce 1977 Schlumpfovo průmyslové impérium zkrachovalo, rozzlobení dělníci pronikli do továrny, kde Fritzův skrytý poklad objevili. O několik let později bylo muzeum otevřeno pro veřejnost. V roce 2000 prošlo renovací, která z něj učinila interaktivní muzeum odpovídající nejmodernějším světovým trendům.

Automobilové muzeum Mulhouse

Ředitel muzea Emmanuel Bacquet je právem pyšný. Pod střechou zde odpočívá více než 400 starých automobilů. Stařičkých, elegantních, proslavených či kuriózních. Včetně 150 vozů značek Bugatti, Hispano-Suiza, Ferrari, Rolls-Royce, Maserati, Maybach a Mercedes.

"Jsme největší automobilové muzeum," tvrdí sebevědomě. A aby rozptýlil pochybnosti, dodává, že existují sice ještě větší, ale jen proto, že ve sbírkách zahrnují i motocykly a další dopravní prostředky. Ale co se automobilů týče, nejvíce jich mají právě zde.

"Toto muzeum je pro auta tím, čím je Louvre pro umění," říká na začátku prohlídky a následující minuty strávené v přítomnosti vyleštěných karoserií mu dávají za pravdu.

Oslava automobilismu
Návštěvníky už zdálky vítá impozantní vstup. Stará tovární hala z 19. století je zde po rekonstrukci doplněna o moderní přístavbu, jejíž skleněná stěna, prošpikovaná desítkami symbolických bugattek, ve vás vzbudí očekávání už od samého počátku. Ale šetřte údivem, to hlavní vás teprve čeká.

Automobilové muzeum Mulhouse

Na dvacet tisíc metrů čtverečních tovární plochy se bohužel vejde jen zlomek sbírky. Další asi tisícovka vozů je uschována v depozitářích. Aut zde zkrátka mají tolik, že s nimi nemusí šetřit - některá jsou rozebrána, abyste se na ně mohli podívat do nejmenšího detailu, jiná jsou volně přístupná a můžete si do nich sednout a vychutnat si pocit, jaký měli jejich majitelé před několika desítkami let.

Hala plná vozů
Stovky starých veteránů stojí vyrovnány v dlouhých řadách průmyslové haly, rozdělené pro přehlednost do ulic. Téměř osm stovek pouličních historických svítilen pak vytváří dojem, jako byste se procházeli po městě. Naleznete zde automobily od jejich počátků kolem roku 1878 až po současnost. Od prvních motorizovaných kočárů až po klasické vozy ze závěru minulého století. Je jich tu tolik, že z nich až přechází zrak.

Automobilové muzeum Mulhouse

Ale pozor, tím zdejší přehlídka nekončí. Fajnšmekry čekají sportovní vozy, a to ne jen tak ledajaké. Modré bugattky tu stojí vystavené jedna vedle druhé, o kousek dále stojí dědečkové dnešních formulí seřazení v řadě za sebou, jako by čekali už jen  na startovní povel. Atmosféru dokreslují zvuky jejich motorů, a návštěvník se tak alespoň na malou chvíli přenáší na autostradu předválečných let. V jednom ze zdejších modrých vozů závodila (a vyhrála) i slavná česká automobilistka Eliška Junková.

I to by stačilo na to, aby si člověk z muzea odnesl nezapomenutelné dojmy. Přesto vás to nejlepší teprve čeká. The Hall of Masterpieces. Vstupujete do síně slávy, do síně mistrovských kousků. Zde, ve ztlumeném světle, odpočívá několik desítek těch opravdu nejlepších z nejlepších. Nablýskané a ohromné uzavřené vozy, luxusní automobily ze 30. let, opravdové koráby silnic, nad kterými se tají dech. Uprostřed pak majestátně trůní perly zdejšího muzea - dva kusy Bugatti Royale včetně Coupé Napoleon. Jedno z nich vlastnil sám konstruktér a zakladatel značky Ettore Bugatti.

Automobilové muzeum Mulhouse

Hlavně multimediálně
Muzeum se snaží představit návštěvníkům svět a historii automobilů všemi možnými způsoby. Kromě vystavených veteránů si můžete prohlížet i jednotlivé jejich součásti nebo pozorovat nasimulovaný chod motorů jednotlivých vozů. Stisk tlačítka spustí i jejich originální zvuk, takže máte unikátní příležitost dozvědět se, co se nablýskaným vozům skrývá pod kapotou.

Turistům a návštěvníkům zde zkrátka nabízí celou škálu multimediálních nástrojů, aby co nejvíce umocnili jejich zážitky. Na tři desítky filmů a videoprojekcí vám přiblíží okamžiky z dějin automobilismu, promítají se na působivě nasvícené stěny muzea nebo běží na velkých plazmových obrazovkách. Pokud tedy nespěcháte, můžete zde strávit celé hodiny.

Automobilové muzeum Mulhouse

A jako bonbonek si přitom můžete vyzkoušet to, co se vám běžně nepoštěstí. Člověk si zde může zkusit nastartovat klikou starého renaulta (autor článku zkoušel, leč neúspěšně), může se vyfotografovat v modrém závodním bugatti se stylovou čapkou na hlavě či vyzkoušet, jaké to je kutálet se s automobilem ze svahu.

Kromě toho vidí část montážní linky s robotickými rameny nebo si může vyměnit kolo u vozu formule 1. A pokud by se náhodou stalo, že by prohlídka muzea zaujala tatínky více než děti, můžete své ratolesti odložit ve speciálních dětských koutcích, kde je pro ně připravena spousta her a simulátorů. A vy se můžete ještě jednou vrátit a vychutnat si zdejší výstavní kousky.

Automobilové muzeum Mulhouse

Zdejší automobilový Louvre je prostě unikátní. Našince sice zamrzí, že zde téměř nenalezne české modely (ačkoli východoněmecký trabant zde své místo má), ale i tak vás návštěva muzea uchvátí.


Cité de Automobile

Musée national
Collection Schlumpf
192, avenue de Colmar - BP 1096
68051 Mulhouse cedex
www.collection-schlumpf.com

otevírací doba: 10:00-18:00h (duben-říjen, v ostatních měsících do 17:00h)

Muzeum se nachází pět minut od historického centra města Mylhúzy či 20 minut jízdy od měst Colmar či Basilej (po komunikaci A36 - exit Mulhouse Centre), 60 minut jízdy ze Štrasburku.


Jak do Alsaska

Krásy AlsaskaDo Alsaska se dostanete autem přes Německo, cesta trvá maximálně šest hodin. Nejpohodlnější a nejrychlejší je ovšem letecká doprava. Letenku do Basileje získáte ve švýcarské letecké společnosti Swiss už za 1800 korun, přičemž v ceně jsou zahrnuty veškeré poplatky a je konečná. Příjemná cesta letadlem trvá lehce přes hodinku a na basilejském letišti můžete vystoupit rovnou na francouzskou stranu (kromě švýcarské a německé). Z letiště je to pak do Alsaska slabou půlhodinku autem po příjemné dálnici.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.