Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mým snem je obytné auto

  15:31aktualizováno  15:31
Nevím, proč už dávno všichni řidiči nejezdí v autech s dieselmotorem, říká kardiochirurg Jan Pirk. Přední český kardiochirurg, který za svoji kariéru kromě bezpočtu náročných operací provedl několik stovek transplantací srdce, stále vzpomíná na svůj první vůz. Tím byla legendární aerovka 662 z roku 1924.

Profesor Jan Pirk, přednosta Kardiocentra Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) v Praze, už třináct let jezdí ve francouzských peugeotech. A změnu prozatím neplánuje.
 
Jak jste se dostal k peugeotům?
S peugeoty jezdím od roku 1991. Tehdy jsem pracoval v Dánsku, odkud jsem si přivezl Peugeota 405. Líbil se mi na první pohled. Francouzi jsou pohodáři, což se odráží i na autech. A podle zkušeností mohu říci, že jsou to i auta spolehlivá.

Máte Peugeota 406. Viděl jste už nástupce?
Na novou čtyřistasedmičku už jsem se byl podívat. Kromě ceny se mi nelíbí jediná věc, a to otvor v čelní masce. Zdá se mi, že velkými oky, která tam jsou, se do motoru dostane třeba kámen. Myslím, že na našich silnicích, kde je značný nepořádek, to nebude tak těžké. Hodně zvědavý jsem ale na kombík. Syn mi říkal, že je moc pěkný. Nad tím budu asi uvažovat.

Co pro vás znamená auto?
Je to služebník, bez něhož si život nedokážu představit. Nechci tím říct, že auto nemá být hezké, ale je to především věc pro zpříjemnění života. Proto chci, aby bylo hezké, pohodlné, ekonomické a abych ho nemusel moc často mýt. Stříbrná metalíza je z tohoto pohledu ideální.

Zmínil jste ekonomiku provozu. Odráží se to na způsobu vaší jízdy?
To asi ne. Jezdím podle potřeby. Nechápu ale, proč už všichni dávno nejezdí v autech s dieselmotorem. Dnes jsou tato auta nabízena prakticky za cenu benzinových a rozdíl ve spotřebě a v ceně benzinu a nafty mluví v jejich prospěch. 

A co třeba pohon na LPG?
To má můj syn a je spokojený. Já už mám jedenáct let dieselová auta, a proto jsem o plynu ani neuvažoval. Ale kdyby se cenový rozdíl mezi benzinem a naftou nějak drasticky snížil, tak bych si asi pořídil benzinové auto s přestavbou na plyn.

Rok jste žil v USA a v Dánsku. Jak jste si zvykal jako řidič?
Tam to je dobré. Horší je to, když se octnete zpátky. Pokaždé když se vrátím z nějaké země na západ od našich hranic, tak jsem zděšený z toho, jak bezohledně se u nás jezdí. Američané jsou tak ohleduplní. To samé platí o západní Evropě. Ale proč by se lidi u nás měli na silnici chovat disciplinovaně, když se provalí malér bývalého vysokého policejního důstojníka, který se rok vyhýbá vyšetřování. Pak těžko někoho můžete nutit, aby jezdil tak, jak se má.

A co říkáte na majáčky státních činitelů?
Věřím, že ve výjimečných situacích mohou být potřeba. Mně se nedávno stalo, že jsem byl v Krkonoších a najednou mi volali, že musím jet do Prahy provést komplikovanou operaci. V ten okamžik by se mi majáček hodil, protože na mě čekal celý tým. Nebo jsem volaný k transplantaci srdce, Praha je ucpaná a já musím jet stejně pomalu jako každý jiný řidič. Chápu, že se může naskytnout situace, kdy je majáček nezbytný, ale proč by ho měli státní úředníci používat při cestě na stranický sraz. Měli by jet jako každý jiný. 

Máte vysněné auto?
Tak to je asi obytné auto. Měl jsem ho kdysi půjčené na dovolenou a bylo to nádherné. Můžete si zastavit, kde se vám líbí, uvaříte si oběd, čaj a za chvíli jedete zase dál. Umím si představit, že bych s vnoučaty takhle někde rajzoval.

Motorkáři jsou známí jako dárci orgánů. Je to opravdu tak?
Dárců orgánů z řad motorkářů moc není. Rozšmelcují se tak, že ani nejdou použít. To se týká spíš cyklistů. Kdybych měl tu moc, tak bych nařídil povinné nošení přilby pro všechny. Souvisí to i s bezohledností řidičů aut. Častými dárci jsou i opilci, kteří spadnou pod auto. Ač se říká něco jiného, opilí štěstí vůbec nemají. 

Jaké byly vaše řidičské začátky?
Řidičák jsem dělal třikrát. Poprvé to bylo v patnácti na moped, pak v osmnácti na auto a v osmdesátých létech jsem si to zopakoval, když jsem potřeboval řídit v Americe. Tam byla nejlegračnější praktická zkouška. V New Orleansu mrzne jednou za dvacet let, což se zrovna mně přihodilo. Byly zamrzlé kaluže a zkoušející řekl, že to je příliš nebezpečné, takže mám přijet jindy. Já jsem sedl do auta, odjel jsem domů přes půl města, druhý den jsem s ním objel blok domů a americké papíry jsem měl v kapse. 

Jaká auta jste vystřídal?
První auto jsem si pořídil v roce 1968. To mi bylo dvacet. Byla to aerovka 662 z roku 1924, které se říkalo cililink. Takový ten legendární sporťáček s plátěnou střechou. Koupil jsem ji nepojízdnou asi za dva tisíce, za pětistovku jsem koupil nový motor a pak jsem s ní jezdil dalších pět let. Prodali jsme ji, až když se nám narodil druhý syn.

Dodnes na ni vzpomínám. Se staženou střechou to bylo krásné ježdění. Pak jsem měl dva trabanty, ale u těch byl problém s topením. Často jsme jezdili na hory a kluci pak byli nastydlí. Tak jsem šel do bazaru, že chci auto, které má velký kufr a dobře topí. A oni mi dali žigulíka. Nakonec jsem měl tři. Na konci osmdesátých let jsem měl i Škodu Favorit. 

Vím, že máte rád dobré víno. Povolil byste řidičům mírné množství alkoholu v krvi?
Určitě ne. Když si dáte skleničku desítky k obědu, tak stejně nic nenadýcháte. Pokud si ale dáte půllitr dvanáctky, tak už ano. Pokud mám službu na telefonu a k večeři mám chuť si dát pivo, tak si ho prostě nedám. Za volantem se pít nemá.

Nefascinuje mě rychlá jízda. Rychleji než sto šedesát nejedu ani v Německu. Líbí se mi, když umí někdo rychle běžet, plavat nebo jet na kole, říká kardiochirurg Jan Pirk.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.