Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtné brány budou měřit rychlost

  10:05aktualizováno  10:05
Policie se rozhodla pro další krok, jak zabránit řidičům v příliš rychlé jízdě po dálnicích. Od příštího roku chce na desítky mýtných bran instalovat radary s kamerami. Podle firmy Kapsch, která elektronické mýtné v Česku provozuje, to není problém.
Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě.

Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě. | foto: Martin StolařMF DNES

Bran, které vybírají mýto od kamionů a autobusů, je na českých dálnicích 172.

Nové radary by neměřily rychlost auta v okamžiku, kdy projíždí kolem. Zjišťovaly by průměrnou rychlost mezi dvěma branami.

Pokud by řidič nechtěl přijít o body a peníze, musel by předepsanou rychlost dodržovat stále, nejenom na pár stech metrech. Plán počítá s instalací desítek radarů.

Ministerstvo dopravy, které má mýtné brány na starosti, je plánu policistů nakloněno. Čeká se na to, zda stát najde na projekt peníze.

Možnosti využití bran nejen k placení mýtného už zkoumal šéf dopravní policie Zdeněk Bambas na ministerstvu dopravy. "První předběžná jednání proběhla asi před měsícem a půl,“ potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Radary by byly vybaveny kamerami a dokázaly by více než jen měřit rychlost. "Mohly by pomoci i při hledání kradených aut,“ tvrdí policejní rada Rostislav Plachý.

Kamera nainstalovaná u radaru totiž dokáže rozeznat registrační značku automobilu a odeslat ji k porovnání do počítače s databází kradených vozů.

Využití systému i pro další účely požadovalo ministerstvo dopravy už v zadávací dokumentaci. Kapsch, který v Česku mýto provozuje, s přidáním dalších funkcí do budoucna počítá.

"V Rakousku jsme například vyvinuli systém včasného varování před auty, která jedou na dálnici v protisměru,“ uvedl šéf českého Kapsche Karel Feix.

Přestože Kapsch tvrdí, že by mu přidání dalších funkcí na mýtné brány zabralo maximálně několik měsíců, letos se řidiči novinek ještě nedočkají.

"Určitě nic nebudeme instalovat během zkušebního provozu, který bude probíhat celý rok,“ tvrdí Hodač.

Policie i ministerstvo počítají s tím, že se s měřením rychlosti začne pravděpodobně v příštím roce.

Kamery na branách by umožňovaly tzv. úsekové měření. Jeho princip je jednoduchý: Dvě kamery - na začátku a na konci měřeného úseku - zaznamenávají veškerý provoz a následně k sobě přiřadí záběry stejného vozidla na vjezdu a výjezdu z kontrolovaného úseku spolu s přesným časem, kdy sledovaným místem projíždělo.

Na základě těchto údajů pak systém spočítá průměrnou rychlost a vyhodnotí, zda řidič překročil povolenou rychlost. Bez ohledu na to, zda mezitím změnil jízdní pruh. Tento systém už využívá například pražská policie.

"Úsekově měříme rychlost na šestnácti místech,“ uvedla mluvčí městské policie Vilma Častová.

Podle proděkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose je využití tzv. dopravní telematiky do budoucna nezbytností: "Informační systémy přispívají k větší bezpečnosti, navzdory stálému nárůstu dopravy se díky nim nezvedá nehodovost.“

Dodatečné vylepšení mýtných bran by mělo podle něj stát nanejvýš stovky milionů korun - desetinu ceny celého mýta.

Stále dokonalejší sledovací systémy ale mají i odpůrce. Ti tvrdí, že například kamery na mýtných branách jsou příliš velkým zásahem do soukromí.

"Zaznamenávají fotografii vašeho obličeje, pořizují časovou mapu vašeho pohybu. Jsou umístěny tak, abyste se jim nevyhnuli prostým objetím na exitu,“ tvrdí šéfredaktor serveru Autotrend Robert Vašíček.

Podle ředitele Úřadu na ochranu osobních údajů Igora Němce by záleželo na tom, co všechno by systém zpracovával. "Pokud i podobu řidiče, musely by být splněny podmínky zákona na ochranu osobních údajů. A to by v tomto případě mohl být problém,“ uvedl Němec.

Co mohou umět mýtné brány po úpravě
- měřit rychlost vozidel v určitém úseku mezi několika branami
- informovat o aktuální dopravní situaci nebo o volných parkovacích místech
- rozpoznat, zda projíždějící vozidlo není kradené
- kontrolovat, zda osobní vozidla mají dálniční známku
- zavěšené kamery mohou hlídat bezpečnost provozu (jako se to děje například v tunelech)





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.