Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

aktualizováno 
Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních známek a zprůhlednění toků peněz vybraných na mýtném.

Ilustrační snímek | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Návrh počítá s tím, že průměrná cena mýtného by zůstala zachována, vozy vypouštějící více emisí by platily víc a „čistější“ auta méně. Reuters uvádí, že těžká nákladní vozidla tvoří jen zlomek vozového parku, vypouštějí ovšem třetinu emisí CO2, které v EU připadají na dopravu. Práci na novém předpisu agentuře Reuters potvrdily dva zdroje z komise. Cílem je snížit úroveň znečištění, kterou způsobuje doprava.

Evropská asociace výrobců automobilů ACEA (European Automobile Manufacturers Association), která sdružuje automobilky, podle Reuters s myšlenkou diferencovat mýtné podle emisí CO2 souhlasí. Provozovatele velkých flotil to totiž donutí pravidelně obnovovat svůj vozový park.

Návrh, který ještě nemá finální podobu, by vůbec poprvé stanovoval jakým způsobem mají evropské státy stanovovat ceníky mýtného. Nyní se v zemích, které mýtné zavedené mají, stanovuje podle ujeté vzdálenosti. V Česku motoristé platí u osobních vozů časové mýtné pomocí dálničních známek, nákladní vozy platí mýtné podle ujeté vzdálenosti s pomocí mikrovlnné bezdrátové technologie. Dálniční známky (časové zpoplatnění) by ovšem podle návrhu Evropské komise měly být zrušeny a nahradit by je mělo právě klasické mýtné. Tuto variantu už podle informací iDNES.cz v minulosti zkoumalo české Ministerstvo dopravy. Mýtné je náročnější na technologii výběru (je třeba vybudovat infrastrukturu), správci dálnic ovšem vyberou mnohem více.

EU má nyní nástroje na úpravu úrovně zpoplatnění použití dálnic pro nákladní vozidla, ceny mýtného pro osobní dopravu jsou pak plně v kompetenci vlád jednotlivých zemí. Nově se chystá na zavedení mýtného na dálnicích v Německu, kde dosud byly pro osobní vozy zdarma. Sousední státy včetně Česka se kvůli tomu bouří.

Peníze vybrané na mýtném by měly být investovány do infrastruktury, často ovšem končí neznámo kde. Komise tedy plánuje povinnost zveřejňovat informace o tom, kam výnosy z výběru mýtného jdou.

Plné znění návrhu má být zveřejněno 31. května, poté bude potřebovat souhlas Evropského parlamentu a členských států.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz