Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

aktualizováno 
Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních známek a zprůhlednění toků peněz vybraných na mýtném.

Ilustrační snímek | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Návrh počítá s tím, že průměrná cena mýtného by zůstala zachována, vozy vypouštějící více emisí by platily víc a „čistější“ auta méně. Reuters uvádí, že těžká nákladní vozidla tvoří jen zlomek vozového parku, vypouštějí ovšem třetinu emisí CO2, které v EU připadají na dopravu. Práci na novém předpisu agentuře Reuters potvrdily dva zdroje z komise. Cílem je snížit úroveň znečištění, kterou způsobuje doprava.

Evropská asociace výrobců automobilů ACEA (European Automobile Manufacturers Association), která sdružuje automobilky, podle Reuters s myšlenkou diferencovat mýtné podle emisí CO2 souhlasí. Provozovatele velkých flotil to totiž donutí pravidelně obnovovat svůj vozový park.

Návrh, který ještě nemá finální podobu, by vůbec poprvé stanovoval jakým způsobem mají evropské státy stanovovat ceníky mýtného. Nyní se v zemích, které mýtné zavedené mají, stanovuje podle ujeté vzdálenosti. V Česku motoristé platí u osobních vozů časové mýtné pomocí dálničních známek, nákladní vozy platí mýtné podle ujeté vzdálenosti s pomocí mikrovlnné bezdrátové technologie. Dálniční známky (časové zpoplatnění) by ovšem podle návrhu Evropské komise měly být zrušeny a nahradit by je mělo právě klasické mýtné. Tuto variantu už podle informací iDNES.cz v minulosti zkoumalo české Ministerstvo dopravy. Mýtné je náročnější na technologii výběru (je třeba vybudovat infrastrukturu), správci dálnic ovšem vyberou mnohem více.

EU má nyní nástroje na úpravu úrovně zpoplatnění použití dálnic pro nákladní vozidla, ceny mýtného pro osobní dopravu jsou pak plně v kompetenci vlád jednotlivých zemí. Nově se chystá na zavedení mýtného na dálnicích v Německu, kde dosud byly pro osobní vozy zdarma. Sousední státy včetně Česka se kvůli tomu bouří.

Peníze vybrané na mýtném by měly být investovány do infrastruktury, často ovšem končí neznámo kde. Komise tedy plánuje povinnost zveřejňovat informace o tom, kam výnosy z výběru mýtného jdou.

Plné znění návrhu má být zveřejněno 31. května, poté bude potřebovat souhlas Evropského parlamentu a členských států.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz