Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec dálničních známek. Evropská komise chce mýto i pro osobáky

  16:38aktualizováno  16:38
Evropská komise předložila návrh na zavedení celoevropských pravidel pro mýtné systémy. Mýtné by se vybíralo na základě ujetých kilometrů a země, které mýto zavedly nebo zavedou, ho budou muset evidovat elektronicky. Odzvonilo by tak například dnešním paušálním dálničním známkám. Společná pravidla by měla platit od roku 2024.

Peníze vybrané na mýtném by měly být investovány do infrastruktury, často ovšem končí neznámo kde. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Návrh je součástí rozsáhlé iniciativy Evropa v pohybu, kterou Evropská komise schválila. Jde o soubor opatření, která mají podpořit modernizaci mobility a dopravy. Navrhovaná zlepšení se týkají zvýšení bezpečnosti provozu, spravedlivějšího výběru poplatků na silnicích, snížení emisí CO2, znečištění ovzduší a dopravního přetížení nebo zajištění náležitých pracovních podmínek a doby odpočinku.

Evropské mýto pro osobní i nákladní automobily má členským zemím společně také umožnit započítání nákladů na životní prostředí a náklady vyplývající z přehuštění dopravy. Při určování výše mýtného tak mají úřady zohledňovat například míru emisí CO2 u jednotlivých modelů automobilů, ale také třeba míru hluku.

Státy mají mít i nadále volnost v rozhodnutí, zda zavedou mýtný systém, nebo dodatečnou ekologickou daň. Ty země, které už mýtné systémy mají nebo se pro ně rozhodnou, budou se muset od roku 2024 řídit novými jednotnými celoevropskými pravidly. To mimo jiné znamená, že všechna mýta v Evropě budou evidována digitálními systémy.

Komise tvrdí, že její návrh „zvyšuje vzájemné propojení mýtných systémů tak, aby bylo možné využívat silnic po celé EU bez vyřizování různých administrativních formalit“.

Nyní se v zemích, které mýtné zavedené mají, stanovuje podle ujeté vzdálenosti. V Česku motoristé platí u osobních vozů časové mýtné pomocí dálničních známek, nákladní vozy platí mýtné podle ujeté vzdálenosti s pomocí mikrovlnné bezdrátové technologie. Dálniční známky (časové zpoplatnění) by ovšem podle návrhu Evropské komise měly být zrušeny a nahradit by je mělo právě klasické mýtné. Tuto variantu už podle informací iDNES.cz v minulosti zkoumalo české ministerstvo dopravy. Mýtné je náročnější na technologii výběru (je třeba vybudovat infrastrukturu), správci dálnic ovšem vyberou mnohem více. Peníze vybrané na mýtném by měly být investovány do infrastruktury.

EU má nyní nástroje na úpravu úrovně zpoplatnění použití dálnic pro nákladní vozidla, ceny mýtného pro osobní dopravu jsou pak plně v kompetenci vlád jednotlivých zemí. Nově se chystá na zavedení mýtného na dálnicích v Německu, kde dosud byly pro osobní vozy zdarma.

Návrh Evropské komise bude pro uvedení v platnost potřebovat souhlas Evropského parlamentu a členských států.

Autoři: ,




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.