Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Šula

Mýtné na dálnicích Praze ulehčilo

  • 5
Hlavní město vydělalo na zpoplatnění průjezdu po českých dálnicích. Ne že by dostávalo peníze vybrané na mýtném, ale "lépe se mu dýchá". Podle průzkumu Ústavu dopravního inženýrství totiž po zavedení mýtného 1. ledna tohoto roku klesl počet těžkých nákladních aut v pražských ulicích.

Ve srovnání s loňským rokem je to v některých úsecích až o patnáct procent. Nejvyšší pokles zaznamenali dopravní odborníci na Jižní spojce v úseku mezi krčským nádražím a Barrandovským mostem.

"Každý den tudy v říjnu 2006 projelo asi 12 700 kamionů, letos na jaře to bylo průměrně o dva tisíce méně,“ potvrdil ředitel dopravního ústavu Ladislav Pivec.

O 12 procent méně nákladních aut pak jezdí po Kbelské ulici v úseku mezi Proseckou a Libereckou. Loni na podzim tudy ve směru z centra projelo denně asi 4300 kamionů, letos však jen 3800.

Za poklesem prý jednoznačně stojí právě zpoplatnění průjezdu po dálnicích a rychlostních komunikacích v Česku pro nákladní auta a autobusy s hmotností nad dvanáct tun.

"Dříve bylo pro tranzitní kamionovou dopravu levnější jet přes Česko, přestože například přes Rakousko to bylo kratší,“ vysvětlil pražský radní Radovan Šteiner.

Ten však varuje. "Obávám se, že Rakušané, kteří naopak samozřejmě zaznamenali nárůst kamionové dopravy, uvažují o zvýšení poplatků. To by znamenalo, že se kamiony do Čech vrátí. Budu jednat s ministrem dopravy o tom, jak zareagovat,“ řekl Šteiner, který nevylučuje, že se v takovém případě bude zasazovat o zdražení mýtného v Česku.

Někde není změna vůbec znát
Přestože pokles kamionové dopravy není nijak malý, řidiči ho na mnohých ulicích příliš nepociťují.

"Na Jižní spojce projede denně přes sto tisíc aut. Zejména ve špičce řidiči změnu nezaznamenají,“ míní dopravní odborník Petr Moos.

Úlevu však pocítili například obyvatelé Jižního Města. "Dříve se často kamiony štosovaly na dálnici D1 už od Průhonic a stály až do Braníka. Blokovaly sjezdy a nájezdy. To se už teď moc nestává,“ pochvaluje si Karel Štěpánek z Chodova.

Významný pokles nákladní dopravy mohou Pražané očekávat až po dokončení jižní části Pražského okruhu. Ta má být postavena koncem roku 2009.

Kamiony v Praze - průměrný počet za den
Jižní spojka (Sulická–Vrbova)

podzim 2006: 12 697
jaro 2007: 10 736
pokles: 15 procent

Kbelská (ve směru z centra)
podzim 2006: 4284
jaro 2007: 3787
pokles: 12 procent
Břežanské údolí
podzim 2006: 905
jaro 2007: 829
pokles: 8 procent
Jižní spojka (Kačerov–Strašnice)
podzim 2006: 11 681
jaro 2007: 11 375
pokles: 3 procenta

,