Test mýtného v Eindhovenu

Test mýtného v Eindhovenu | foto: NXP

Mýtné umravňuje řidiče: naučí je vyhýbat se dopravním špičkám a šetřit

  • 271
Propracovaný systém mýtného dovede přinutit řidiče ke změně chování, zjistila společnost NXP s počítačovým gigantem IBM. Firmy společně prováděly studii fungování mýtného v nizozemském Eindhovenu. Řidiči si pak každou cestu lépe rozmyslí.

Mýtné pro osobní auta je v Česku aktuálním tématem. Elektronické viněty namísto dálničních známek budou platit od příštího roku a tím se také reálně přiblížilo zpoplatnění jízdy po dálnicích podle počtu ujetých kilometrů i pro osobní vozidla. S jeho zavedením se počítá od roku 2014. A zpoplatnění vjezdu do centra Prahy je také jen otázkou času. Dočkáme se jej pravděpodobně do pěti let.

Se zavedením mýtného si řada řidičů dvakrát rozmyslí, kdy a na jakou trasu vyrazí. Potvrdila to studie firem NXP a IBM, které půl roku testovaly své pokročilé mýtné řešení v nizozemském Eindhovenu. Testy ukázaly, že správně nastavený mýtný systém dovede chování řidičů výrazně změnit a tím rovnoměrně rozprostře dopravní zatížení.

Během studie změnilo své chování až 70 % řidičů. Ti se vyhýbali dopravním špičkám, kdy byly poplatky za průjezd městem výrazně vyšší než v časech klidného provozu. Systém také počítá s inteligentním zpoplatněním tras a mýtné vypočítává nejen v závislosti na intenzitě provozu, ale také na použitém automobilu. Řidiči ve vozech s nižším dopadem na životní prostředí tak zaplatili za mýtné méně než řidiči v neekologických vozech.

Mýtné také ukázalo, že nemusí být pro řidiče tak drahé, jak se na první pohled zdá. Firmy sice neuvedly, jaké částky řidiči během testu platili, ale vzhledem k plynulejší dopravě uspořili významné množství paliva. Z tohoto pohledu zaznamenali řidiči, kteří své chování změnili, pokles nákladů na ujetý kilometr v průměru o 16 %.

Podle IBM a NXP tak byly testy velmi úspěšné a ukázaly, že se systém inteligentního mýtného dá aplikovat v masivním měřítku, třeba i na celonárodní úrovni. Během testů v Eindhovenu došlo k 58procentnímu snížení dopravních zácp a o 15 % poklesl počet celkově ujetých kilometrů. Emise CO2 klesly o 10 % a využívanost MHD stoupla o 6 %.

Nizozemsko plánuje zavádět rozsáhlý systém mýtného od roku 2012. Nejprve pro nákladní vozy a dodávky, od roku 2013 i pro osobní auta. Celonárodně má nový systém fungovat od roku 2016. Eindhovenská studie také ukázala, že zhruba polovička domácností s novým mýtným systémem oproti stávajícímu stavu ušetří. Nizozemsko totiž změní dosavadní daňovou politiku v oblasti dopravy a mýtné se stane její integrální součástí.