Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem do Chorvatska: na mýtném ušetří chytrá krabička

  14:55aktualizováno  14:55
Na cestě po chorvatských dálnicích můžete ušetřit několik set korun, když budete platit mýto elektronicky. Musíte si jen koupit předplacený balíček. Zabere to pár minut.

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to rychlejší, auto nemusí zastavovat. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Desetitisíce Čechů mířících po chorvatských dálnicích k Jadranu mohou ušetřit na mýtném. Stačí si koupit krabičku s předplaceným levnějším mýtným, která se přilepí na čelní sklo.

Může se hodit

Vyrazte na dovolenou v novém vozu. Vybírejte z širové nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz.

A opravdu se to vyplatí. Za přístroj nezaplatíte ani korunu a mýto je o 22 procent levnější než to, jež na branách platíte hotově. Navíc můžete na mýtnicích využít pruh vyhrazený pro uživatele ENC. A nejlepší nakonec: přístroj je přenosný mezi vozidly stejné kategorie (třeba osobní auta), takže jej můžete půjčit přátelům. Zkrátka "elektronička naplata cestarine" přináší výhody. Nevýhoda byla donedávna jen jediná: člověk bez chorvatského pasu mohl mít problém si přístroj pořídit.

Nesehnatelná krabička?

"Loni jsem si chtěl koupit ENC přístroj na platbu mýtného. Nepodařilo se mi to ani po asi patnácti pokusech," popisuje Luděk Piskač. Po přečtení desítek internetových diskusí se ukázalo, že zkušenosti českých cestovatelů jsou různé: někomu se koupě podařila, jinému ne, takže kolem prodeje "elektronické krabičky" panuje spousta nejasností.

S placením mýta elektronicky ušetříte 22 procent oproti úhradě v hotovosti.

S placením mýta elektronicky ušetříte 22 procent oproti úhradě v hotovosti.

Abychom zjistili, jak to opravdu je, chtěli jsme krabičku koupit sami. Na stránkách www.hac.hr jsme našli seznam mýtnic, na nichž se zařízení prodávají, a zkusili jsme mýtnou bránu Dugopolje před Splitem. Jak se ukázalo, mohli jsme si výběr místa ušetřit. Před letošní sezonou totiž připravili Chorvaté novinku, která turistům nákup usnadní.

"Balíčky koupíte nově na všech mýtnicích, a to 24 hodin denně," překvapila nás Natali Munitićová z Chorvatského turistického sdružení, která informaci telefonicky ověřovala přímo na mýtných branách. "Na prodejních místech Bregana a Zadar-Istok mě ujistili, že i po pracovní době prodá krabičku vedoucí směny, a to kdykoliv." Naopak byla zrušena možnost koupit přístroj na benzinkách, a to kvůli nutnosti registrace do systému HAC.

Musíte podepsat smlouvu

A jak nákup probíhal? Obsluha mýtnice nás poslala do kanceláře ze zadní strany budovy u mýtné brány. Vyřízení chvíli trvá, v sezoně budete navíc muset vystát kratší, či delší frontu. My byli v kanceláři sami, přesto jsme se zdrželi čtvrt hodinky. Nejprve je nutné vyplnit formulář s údaji z občanského průkazu, úřednice je ověří a vloží do systému. Vytiskne smlouvy, vy je podepíšete a k nim dostanete ještě vstupní údaje do svého účtu na internetové stránce www.hak.hr včetně "lozinky".

NEJ trasy do Chorvatska

Jak jet do Chorvatska nejrychleji nebo nejlevněji, čtěte zde. A podívejte se na mapku s vyznačnými trasami.

Jak objet předraženopu slovinskou dálnici na trase k moři v Chorvatsku.

Tak se chorvatsky řekne vstupní heslo, díky němu pak do systému "vlezete". Pak už můžete jednak kontrolovat, kolik a kde jste na mýtném zaplatili, jednak dobíjet prostřednictvím platební karty.

Zůstatek mýtného však vidíte i na mýtné bráně při průjezdu. Podle našich zkušeností se však zobrazuje se zpožděním, odečtení 150 kun jsme zjistili až doma, do té doby jsme žili v tom, že náš zůstatek je vyšší. To je však jen drobný detail. Jinak systém funguje výtečně a v sezoně vás pořádně zrychlí. U brány s ENC se tvoří minimální fronty, protože při průjezdu stačí jen přibrzdit.

Tři cenové varianty

A teď to nejdůležitější: cena. My jsme koupili sadu za 544 kun (1 870 korun), což je sice hodně, ale bohatě se to vyplatí: elektronická krabička je nabitá kreditem 555 kun, samotný přístroj v ceně 110 kun je zdarma.

Není to jediná možnost. "Existují ještě další dva balíčky: za 380,61 a 882,60 kuny. Jinak standardní cena samotného přístroje je 122 kun, seženete ho však jen na patnácti místech v Chorvatsku a v různých provozních hodinách, které je třeba ověřit na internetu. Jednoznačně nejvýhodnější je koupit celé balíčky," říká Natali Munitićová.

Slevu na mýtném mají všechny balíčky stejné: 21,74 procenta. Velkou výhodou je, že elektronického mýtného se zatím netýkalo žádné zdražování, jako tomu bylo třeba loni u hotovostního poplatku, který zdražil o 15 procent. A předpokládá se, že to tak zůstane.

Co se vyplatí koupit?

A jakou krabičku pořídit? Pokud pojedete od hranic se Slovinskem přes Záhřeb až na konec dálnice ve Vrgoracu, přijde vás jedna cesta na 268 kun, obě tedy na 536 kun (1 835 korun). To ovšem jen kdybyste platili mýtné hotovostí, nebo kartou na bráně.

Krabička se lepí na čelní sklo. Stejný systém používají ve všech zemích, kde se

Krabička se lepí na čelní sklo. Stejný systém používají ve všech zemích, kde se platí mýtné. V Itálii, Francii, Portugalsku nebo třeba ve Španělsku.

Se slevou 118 kun (405 korun) za elektronickou platbu se vám odečte jen 418 kun (1 432 korun). Takže prostřední nabízený balíček s 555 kunami mýta vám bude bohatě stačit. Míříte-li jen do Splitu, spotřebujete 418 "hotovostních" kun tam i zpět, elektronických jen 326, na což by mohla stačit nejlevnější varianta. Museli byste ji však koupit už na první mýtnici, nebo u Záhřebu před zaplacením.

Doporučujeme pořídit prostřední balík. Mýto totiž navíc nepropadne, zůstane na další roky. Životnost zařízení je zhruba pět let, než se v něm vybije baterie.

Dobíjení: internet a mýtné brány

A jak dobíjet? Coby cizinci nemůžete využít dobíjení přes mobil, museli byste mít tarif s chorvatským číslem. "Dobíjet můžete jen přes internet, třeba z telefonu, pokud máte datový tarif, nebo jste na wi-fi síti, a také na mýtných branách. Minimální vložená částka je 100 kun," říká Natali Munitićová.

Funguje to jednoduše: obsluze řeknete, kolik chcete nabít, podáte jí krabičku a zaplatíte platební kartou, či hotově. Stejné je to, když koupíte krabičku na dálnici a předtím jste si vyzvedli lístek na vstupní bráně. Podáte jej obsluze spolu s krabičkou ENC a mýto se odečte z kreditu. Na stránkách HAC se sice píše, že je nutné počkat několik hodin na aktivaci krabičky, ale v praxi funguje okamžitě.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.