Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtné v Londýně snížilo provoz, znečištění ovzduší ale nekleslo

  16:48aktualizováno  16:48
Aktuální studie ukázala, že zavedení mýtného v centru Londýna prakticky nemělo vliv na kvalitu ovzduší ve městě. A to i přesto, že provoz v dotčených oblastech opravdu poklesl.

Aktuální dopravní situace v Londýně

Nezávislá organizace Health Effects Institute (HEI – Institut pro účinky na zdraví) publikovala studii, která zkoumá kvalitu ovzduší v Londýně po zavedení mýtného.

První odhady totiž předpokládaly, že zároveň se zklidněním dopravy přinese mýtné i nižší místní emise, a tudíž čistší ovzduší. Studie nezávislé organizace s celosvětovou působností ale ukázala, že zatímco množství aut v regulovaných částech opravdu kleslo, u emisí tomu tak prokazatelně není.

Studie týmu okolo profesora Franka Kellyho prošla revizní komisí HEI a závěry jsou poměrně jasné. Jakkoli je systém mýtného v Londýně propracovaný a pomáhá snižovat dopravní zátěž centra města, výsledné snížení emisí je natolik malé, že se ztratí v celkovém znečištění města a povětrnostních vlivech.

Při výzkumu používal tým řadu metod a měřil různé druhy znečištění. Kromě obvyklých emisí oxidů dusíku a pevných částic tak zkoumali například i oxidační vliv pevných částic na okolí. V žádném z případů se jim ale nepodařilo najít nezvratný důkaz, že by zavedení mýtného mělo vliv na zlepšení ovzduší. Tvrdí, že je velmi složité v drobných změnách kvality ovzduší jasně identifikovat vlivy jednotlivých opatření a trendů.

Během let po zavedení mýtného tak prý došlo k průměrnému poklesu emisí oxidů dusíku v hodnotě 1,7 částic na miliardu, to odpovídá poklesu asi o dva mikrogramy na metr krychlový. U pevných částic došlo k poklesu o 0,8 mikrogramu na metr krychlový. Ve všech případech jde o pokles v řádech maximálně několika procent. Přitom například samotné emise NO2 se mírně zvýšily o 0,3 částice na miliardu.

Tyto změny jdou jen velmi těžko připsat na vrub mýtnému. Část těchto změn lze totiž také připisovat třeba modernějšímu vozovému parku nebo změnám v hromadné dopravě, takže vliv samotného mýtného je opravdu minimální. Jeho efekty navíc mohou být vyváženy některými důsledky zavedení mýtného – zvýšil se počet autobusů a řada cestujících namísto vlastních vozů začala využívat taxi.

Výzkumníci i institut upozorňují, že systém mýtného byl od počátku určen k regulaci dopravy a tento úkol splnil. Dodávají, že ze závěrů studie se mohou poučit i další instituce, které o podobných opatřeních uvažují. Pokud se prý z opatření poučí, je možné docílit i jistého zkvalitnění ovzduší. Doufejme, že si studii důkladně prostudují na pražském magistrátu...





Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.