Aktuální dopravní situace v Londýně

Aktuální dopravní situace v Londýně

Mýtné v Londýně snížilo provoz, znečištění ovzduší ale nekleslo

  • 46
Aktuální studie ukázala, že zavedení mýtného v centru Londýna prakticky nemělo vliv na kvalitu ovzduší ve městě. A to i přesto, že provoz v dotčených oblastech opravdu poklesl.

Nezávislá organizace Health Effects Institute (HEI – Institut pro účinky na zdraví) publikovala studii, která zkoumá kvalitu ovzduší v Londýně po zavedení mýtného.

První odhady totiž předpokládaly, že zároveň se zklidněním dopravy přinese mýtné i nižší místní emise, a tudíž čistší ovzduší. Studie nezávislé organizace s celosvětovou působností ale ukázala, že zatímco množství aut v regulovaných částech opravdu kleslo, u emisí tomu tak prokazatelně není.

Studie týmu okolo profesora Franka Kellyho prošla revizní komisí HEI a závěry jsou poměrně jasné. Jakkoli je systém mýtného v Londýně propracovaný a pomáhá snižovat dopravní zátěž centra města, výsledné snížení emisí je natolik malé, že se ztratí v celkovém znečištění města a povětrnostních vlivech.

Při výzkumu používal tým řadu metod a měřil různé druhy znečištění. Kromě obvyklých emisí oxidů dusíku a pevných částic tak zkoumali například i oxidační vliv pevných částic na okolí. V žádném z případů se jim ale nepodařilo najít nezvratný důkaz, že by zavedení mýtného mělo vliv na zlepšení ovzduší. Tvrdí, že je velmi složité v drobných změnách kvality ovzduší jasně identifikovat vlivy jednotlivých opatření a trendů.

Během let po zavedení mýtného tak prý došlo k průměrnému poklesu emisí oxidů dusíku v hodnotě 1,7 částic na miliardu, to odpovídá poklesu asi o dva mikrogramy na metr krychlový. U pevných částic došlo k poklesu o 0,8 mikrogramu na metr krychlový. Ve všech případech jde o pokles v řádech maximálně několika procent. Přitom například samotné emise NO2 se mírně zvýšily o 0,3 částice na miliardu.

Tyto změny jdou jen velmi těžko připsat na vrub mýtnému. Část těchto změn lze totiž také připisovat třeba modernějšímu vozovému parku nebo změnám v hromadné dopravě, takže vliv samotného mýtného je opravdu minimální. Jeho efekty navíc mohou být vyváženy některými důsledky zavedení mýtného – zvýšil se počet autobusů a řada cestujících namísto vlastních vozů začala využívat taxi.

Výzkumníci i institut upozorňují, že systém mýtného byl od počátku určen k regulaci dopravy a tento úkol splnil. Dodávají, že ze závěrů studie se mohou poučit i další instituce, které o podobných opatřeních uvažují. Pokud se prý z opatření poučí, je možné docílit i jistého zkvalitnění ovzduší. Doufejme, že si studii důkladně prostudují na pražském magistrátu...