Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MZ znovu v klinické smrti

Kdysi slavné východoněmecké značce MZ hrozí konec. Ekonomické potíže posledních dvou desetiletí jí nepomohla překonat ani nová tisícovka.

MZ ETZ250 | foto: MZ

Německé motocykly MZ (Motorradwerk Zschopau) hrály v historii motocyklismu u nás dosti významnou roli.

V osmdesátých letech to byla vedle domácích jaw jedna z mála možností, jak se dostat k silnému stroji, a na východoněmecké emzety byly v tehdejších Mototechnách pořadníky.

MZ ETZ500R

Technicky byly dokonce před stagnující jawou: koncem 80. let už měly modely ETZ 150/250 přední kotoučovou brzdu, 12voltovou elektroinstalaci, jednoduchou a nenáročnou konstrukci, byly spolehlivější a vzhledově modernější. Zkrátka vlastnit tehdy emzetu už něco znamenalo.

Prehistorické doby se datují rokem 1906, kdy inženýr dánského původu Jorge Rasmussen kupuje prázdnou textilku v Zschopau (zde značka sídlí dodnes).

Po skončení první světové války, v roce 1919, na tomto místě vzniká značka DKW, o deset let později největší meziválečný výrobce motocyklů na světě.

Během druhé světové války byly ale výrobní závody DKW vybombardovány a to, co zbylo, si odvezli Sověti domů právem vítězů. Přes mnoho těžkostí byla výroba motocyklů obnovena, v letech 1948-1959 pod značkou IFA, později už jako MZ.

Šedesátá léta jsou se nesla ve znamení velkých sportovních úspěchů zejména v enduru, konkrétně v Šestidenní, kterou několikrát vyhrály, stejně jako soutěžní ME.

Na těchto kolbištích se mimo jiné potýkaly i s našimi jawami. Za řídítky závodních emzet se vystřídala také řada slavných jezdců, z nichž asi nejznámější je Mike "the Bike" Hailwood.

MZ Trophy ES250

Přes uzavřený charakter tehdejšího východního bloku se emzetám i později po nejslavnějších šedesátých letech jakžtakž dařilo držet technicky krok s dobou (srovnáme-li to opět s naší stagnující jawou).

Již tehdy se sice nejednalo o poslední výkřiky moderních technologií, ale právě pro svou jednoduchost a spolehlivost si získaly oblibu. Vyvážely se také na západní trhy: například ve Velké Británii ještě dnes potkáte emzety v provozu – rozhodně častěji než naše jawy nebo čezety.

V té době k nám byly odvezeny tisíce kusů modelů ETZ 150/250 – v roce 1989 stála dvěstěpadesátka 10 450 Kčs, stopadesátka kolem 9 000 tehdejších korun.

Pro mnohé z dnešních čtyřicátníků (stejně jako pro autora těchto řádků) byla emzeta první velkou motorkou. Řada z těchto strojů jezdí dodnes a někteří pravověrní majitelé se podobně jako jawisté sdružují v klubech.

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byla do výroby připravována pětistovka ETZ500 s motorem Rotax – k tomu ale již nedošlo. Po pádu železné opony následovalo zhroucení tradičních trhů a přes 3 000 zaměstnanců se dočkalo v roce 1991 bankrotu a propuštění.

Výrobní linku na modely ETZ koupili Turci, kde výroba pokračovala pod názvem MZ Kanuni. V Zschopau dochází o rok pozdějí k oživení pod obměněnou značkou MuZ a následně je zakoupena licence na motory Rotax a Yamaha, kolem kterých je postaveno několik nových modelů.

Ekonomické potíže však přetrvávají a roku 1996 je znovu ohlášen bankrot. Ze šlamastyky značku dostává malajsijská firma Hong Leong Company, která poskytuje finanční injekci, a tak pokračuje vývoj nových modelů s pětiventilovým jednoválcem Yamaha 660 (Skorpion, Traveller, Mastiff, Baghira...).

V novém tisíciletí se MZ (od Turků se podařilo mezitím získat původní značku zpět) zaměřila na dva původní projekty: stopětadvacítku v několika verzích pro mladé jezdce a především na novou tisícovku, nabízenou jako supersport (1000 S), sporttourer (1000 ST) a polokapotu (1000 SF).

MZ 1000 ST

Moderní design s ostře řezanými rysy však v dnešní konkurenci nestačí a o vysokých prodejních číslech z dob RVHP se emzetě může už jen zdát.

Většina zákazníků dává přednost známějším a sportovně úspěšnějším japonským a evropským značkám. Což platí i pro český trh, kde emzetě také nepřidala přetrvávající příchuť dvoutaktních socialistických časů, a tak se počty nově registrovaných strojů pohybují v řádu jednotlivých kusů.

Poslední zprávy hovoří o ukončení výroby a propuštění stávajících 40 zaměstnanců koncem letošního roku. Tiskové oddělení zatím na dotazy nereaguje, a tak to vypadá na konec jedné velké legendy s více než stoletou tradicí.

Tedy pokud se nenajde podobně jako před 12 lety nějaký nadšený investor – otázkou zůstává, co případně vůbec bude pod značkou MZ vyrábět...

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...