Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MZ znovu v klinické smrti

aktualizováno 
Kdysi slavné východoněmecké značce MZ hrozí konec. Ekonomické potíže posledních dvou desetiletí jí nepomohla překonat ani nová tisícovka.

MZ ETZ250 | foto: MZ

Německé motocykly MZ (Motorradwerk Zschopau) hrály v historii motocyklismu u nás dosti významnou roli.

V osmdesátých letech to byla vedle domácích jaw jedna z mála možností, jak se dostat k silnému stroji, a na východoněmecké emzety byly v tehdejších Mototechnách pořadníky.

MZ ETZ500R

Technicky byly dokonce před stagnující jawou: koncem 80. let už měly modely ETZ 150/250 přední kotoučovou brzdu, 12voltovou elektroinstalaci, jednoduchou a nenáročnou konstrukci, byly spolehlivější a vzhledově modernější. Zkrátka vlastnit tehdy emzetu už něco znamenalo.

Prehistorické doby se datují rokem 1906, kdy inženýr dánského původu Jorge Rasmussen kupuje prázdnou textilku v Zschopau (zde značka sídlí dodnes).

Po skončení první světové války, v roce 1919, na tomto místě vzniká značka DKW, o deset let později největší meziválečný výrobce motocyklů na světě.

Během druhé světové války byly ale výrobní závody DKW vybombardovány a to, co zbylo, si odvezli Sověti domů právem vítězů. Přes mnoho těžkostí byla výroba motocyklů obnovena, v letech 1948-1959 pod značkou IFA, později už jako MZ.

Šedesátá léta jsou se nesla ve znamení velkých sportovních úspěchů zejména v enduru, konkrétně v Šestidenní, kterou několikrát vyhrály, stejně jako soutěžní ME.

Na těchto kolbištích se mimo jiné potýkaly i s našimi jawami. Za řídítky závodních emzet se vystřídala také řada slavných jezdců, z nichž asi nejznámější je Mike "the Bike" Hailwood.

MZ Trophy ES250

Přes uzavřený charakter tehdejšího východního bloku se emzetám i později po nejslavnějších šedesátých letech jakžtakž dařilo držet technicky krok s dobou (srovnáme-li to opět s naší stagnující jawou).

Již tehdy se sice nejednalo o poslední výkřiky moderních technologií, ale právě pro svou jednoduchost a spolehlivost si získaly oblibu. Vyvážely se také na západní trhy: například ve Velké Británii ještě dnes potkáte emzety v provozu – rozhodně častěji než naše jawy nebo čezety.

V té době k nám byly odvezeny tisíce kusů modelů ETZ 150/250 – v roce 1989 stála dvěstěpadesátka 10 450 Kčs, stopadesátka kolem 9 000 tehdejších korun.

Pro mnohé z dnešních čtyřicátníků (stejně jako pro autora těchto řádků) byla emzeta první velkou motorkou. Řada z těchto strojů jezdí dodnes a někteří pravověrní majitelé se podobně jako jawisté sdružují v klubech.

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byla do výroby připravována pětistovka ETZ500 s motorem Rotax – k tomu ale již nedošlo. Po pádu železné opony následovalo zhroucení tradičních trhů a přes 3 000 zaměstnanců se dočkalo v roce 1991 bankrotu a propuštění.

Výrobní linku na modely ETZ koupili Turci, kde výroba pokračovala pod názvem MZ Kanuni. V Zschopau dochází o rok pozdějí k oživení pod obměněnou značkou MuZ a následně je zakoupena licence na motory Rotax a Yamaha, kolem kterých je postaveno několik nových modelů.

Ekonomické potíže však přetrvávají a roku 1996 je znovu ohlášen bankrot. Ze šlamastyky značku dostává malajsijská firma Hong Leong Company, která poskytuje finanční injekci, a tak pokračuje vývoj nových modelů s pětiventilovým jednoválcem Yamaha 660 (Skorpion, Traveller, Mastiff, Baghira...).

V novém tisíciletí se MZ (od Turků se podařilo mezitím získat původní značku zpět) zaměřila na dva původní projekty: stopětadvacítku v několika verzích pro mladé jezdce a především na novou tisícovku, nabízenou jako supersport (1000 S), sporttourer (1000 ST) a polokapotu (1000 SF).

MZ 1000 ST

Moderní design s ostře řezanými rysy však v dnešní konkurenci nestačí a o vysokých prodejních číslech z dob RVHP se emzetě může už jen zdát.

Většina zákazníků dává přednost známějším a sportovně úspěšnějším japonským a evropským značkám. Což platí i pro český trh, kde emzetě také nepřidala přetrvávající příchuť dvoutaktních socialistických časů, a tak se počty nově registrovaných strojů pohybují v řádu jednotlivých kusů.

Poslední zprávy hovoří o ukončení výroby a propuštění stávajících 40 zaměstnanců koncem letošního roku. Tiskové oddělení zatím na dotazy nereaguje, a tak to vypadá na konec jedné velké legendy s více než stoletou tradicí.

Tedy pokud se nenajde podobně jako před 12 lety nějaký nadšený investor – otázkou zůstává, co případně vůbec bude pod značkou MZ vyrábět...

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Před 130 lety se v Krásné Lípě narodil otec nejdelších motocyklů světa

Čechie

Severočeský konstruktér a výrobce motocyklů Albin Hugo Liebisch, který se narodil 26. července 1888, byl podle...

Koncerty i jízda moto skvostů. Harley-Davidson oslaví v Praze 115. výročí

Příprava na oslavy 115. výročí Harley-Davidson v Praze

Během svátků 5. až 8. července přivítá Praha celosvětové oslavy 115. výročí Harley-Davidson, kam se sjede více než 60...

Harleye nové doby: vousáči v kůži mění směr k elektřině a SUV

Harley-Davidson představuje nápady pro následující roky.

Legendární americký výrobce velkých motocyklů otáčí kormidlem a míří do zpěněné brázdy za lodí Tesla vizionáře Elona...

Najdete na iDNES.cz