Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na auto ročně padnou tři průměrné měsíční platy

aktualizováno 
Stojí dnes koupě a provoz základní verze Škody Fabia víc,nebo méně ve srovnání se Škodou Favorit 136 L v roce 1988 a Škodou 105 S v roce 1976, tedy v časech, kdy tato auta představovala žhavé a nejprodávanější novinky? Ze statistik plyne,že nejrychleji si vydělá průměrně placený člověk na fabii, nejlevnější roční provoz zahrnující pojištění a benzin měla v roce 1976 Škoda 105. Ze srovnání nákladů na servis tří vozů z Mladé Boleslavi vychází nejpříznivěji opět fabia.

Nová Škoda 105 S v roce 1976 stála 56 tisíc korun a člověk s průměrným příjmem na ni pracoval 24 měsíců. O 12 let později přišel na trh Favorit 136 L a průměrný kupec na pořízení tohoto vozu vydělával o tři měsíce déle. Na nejlevnější fa bii musí nyní zájemce s oficiálním průměrným příjmem 12 tisíc korun střádat v tomto srovnání nejkratší dobu - 22 měsíců. "Ale na plat dnes sahají lidem všichni. Mnohem dražší než dřív jsou na příklad nájmy či energie ," říká mluvčí Škody Auto Milan Smutný. Nejlevnější roční provoz měla ve třech srovnávaných obdobích suverénně Škoda 105 S. Pokud řidič v roce 1976 urazil deset tisíc kilometrů a kromě povinného ručení zaplatil také havarijní pojistku, investoval do auta celkem 4584 korun. Ta to částka odpovídá necelým dvěma tehdejším hrubým mzdám. V roce 1988 už majitele favorita stály dvě pojistky a stejná porce kilometrů něco přes deset tisíc korun, což představovalo tři měsíce a deset dní v zaměstnání. Na provoz fabie nyní vydělává průměrně honorovaný občan České republiky necelé tři měsíce. Uvedené částky nezahrnují neplánované náklady, které přináší nehoda nebo porucha vozu.

Bezpečnost je dražší

Technologický pokrok sice provoz osobního auta zlevňuje, ale některé prvky,které zvyšují bezpečnost posádky, naopak údržbu prodraží. Moderní motory například spotřebují mnohem méně oleje než jejich předchůdci, u nichž bylo obvyklé pravidelné dolévání náplně. "Od začátku osmdesátých let potřebují motory jen zhruba 0,08 litru oleje na tisíc kilometrů, do té doby to bylo 0,8 litru," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Spotřebu snížily ocelové stírací kroužky a zavedení utěsnění ventilů. Ovšem například přední nárazník je jakožto jedna z nejexponovanějších karosářských částí automobilu naopak důkazem toho, že pokrok může auto prodražit. Zatímco v roce 1976 stála výměna zmíněného kusu na Škodu 105 S přesně 635 korun, dnes za stejnou opravu majitel fabie zaplatí více než 5600 korun. Na tuto výměnu musí současný motorista při srovnání průměrných platů pracovat téměř dvojnásobně dlouho ve srovnání s kolegou, který měl Škodu 105 S. "Nárazník na fabii je ale snadněji vyměnitelný. Lépe odolává nárazům, a když přes něj srážka přece jen směřuje, nepoškodí se tolik dílů jako u Škody 105. Navíc je nárazník prošpikovaný čidly, která se starají o to, aby se včas aktivovaly předpínače pásů a nafukovaly airbagy," vysvětluje Milan Smutný. Dále připomíná, že současná auta jsou všeobecně kvalitnější a vyžadují i méně servisní péče. "Servisy dnes na jedno opravené auto potřebují asi polovinu mechaniků, než měly v minulosti." U některých dílů se cena za desítky let změnila jen minimálně. Příkladem může být přední blatník, který patří k nejčastěji opravovaným karosářským dílům. Navzdory kvalitnějším lakům a nesrovnatelné antikorozní ochraně je jeho cena ve srovnání s rokem 1976 velmi podobná: výměna nabouraného předního blatníku tehdy přišla na necelé 3000 korun a dnes tuto práci servisy zvládnou za méně než 4000 korun. To je vzhledem k nárůstu mezd výrazné zlevnění.

Zbytečný pláč nad benzinem

Ačkoliv dnes motoristé láteří nad cenou benzinu kolem 30 korun za litr, je palivo v přepočtu na průměrný plat levnější než v roce 1988. Ovšem v roce 1976 zatěžovalo tankování řidičovu kapsu méně než v současnosti. Škoda 105 S jezdila na speciál, který pumpy v roce 1976 prodávaly za 4,30 koruny za litr. Deset tisíc ročních kilometrů tak přišlo při průměrné spotřebě osm litrů na sto kilometrů na 3440 korun. S Favoritem 136 L, který jezdil na super za devět korun za litr,byla roční desetitisícová porce kilometrů za 7200 korun. Dnes při ceně 30 korun za litr Naturalu 95 lze ujet stejnou vzdálenost při shodné spotřebě za 24 tisíc korun. Zatímco u benzinových motorů s objemem kolem 1300 kubických centimetrů konkurenční automobilky většinou za poslední desítky let spotřebu stlačily dolů, Škoda sází stále na prakticky stejný pohon, u něhož spotřebu snížila méně než jiné firmy.

Pneumatiky víc vydrží

Pravidelná investice do čtyř nových pneumatik nepřijde dráž než v minulosti. Sada gum je sice dnes dražší, ale ze srovnání průměrných platů vyplývá, že na koupi autoplášťů pracuje motorista stejně dlouho jako dřív. "Současné modernější pneumatiky pravidelně vydrží čtyřicet pět až padesát tisíc kilometrů, zatímco u starých stopětek mohly gumy sloužit šedesát tisíc, ale někdy jen třicet tisíc kilometrů," tvrdí Aleš Langer z otrokovické firmy Barum Continental. "Pláště navíc nyní zaručují větší bezpečnost při jízdě v dešti a při možném aquaplaningu." O zvýšené kvalitě dnešních pneumatik hovoří i údaje o brzdné dráze,která se ve srovnání se sedmdesátými léty zkrátila na suché vozovce z necelých 60 metrů na něco přes 40 metrů a na mokré silnici z 85 na zhruba 65 metrů. Zkoušky se konají při brzdění z rychlosti 100 kilometrů v hodině,ovšem od osmdesátých let se jich účastní vozy vybavené systémem ABS. Ten zkracuje brzdnou dráhu především na mokru a jiném klouzavém povrchu.

Nejvíc podražilo povinné ručení

Motoristé se nevyhnou ještě jedné pravidelné investici: zákonné pojištění je povinné a po nedávném uvolnění regulovaných cen značně podražilo. Zatímco na Škodu 105 S i na favorita stálo povinné ručení v roce 1976 i 1988 shodně 144 korun, letos majitel nové fabie platí v největším pojišťovacím ústavu v zemi, v České pojišťovně, šestnáctinásobek - 2344 korun. Je to i tím, že se zákonné pojištění v Česku počítá ze zdvihového objemu a ne podle ceny nebo výkonu motoru. Fabia 1.4 tak patří do vyšší cenové kategorie než Škoda 105 i Favorit. Havarijní pojištění fabie je vzhledem k výši platů ve srovnávaných letech levnější než pro favorita a ještě levnější služba byla pro Škodu 105 S.

Vývoj nákladů na auto (Kč)

Rok 1976 1988 2000
Auto 105 S Favorit 136 L Fabia 1.4
Plat 2382 3095 12 000
Cena auta 56 000 84 600 259 400
Vyděláno za 24 měsíců 27 měsíců 22 měsíců

Benzin (10 000 3440 (4,30 Kč/l) 7200 (9 Kč/l) 24 000 (30 Kč/l)
km/ při spotřebě
8 l/100 km)
Vyděláno za 1,4 měsíce 2,3 měsíce 2 měsíce

Pojištění
- havarijní 1000 2760 6600
- zákonné 144 144 2344
Vyděláno za 0,5 měsíce 0,9 měsíce 0,7 měsíce

Pojištění
+ benzin 4584 10 104 32 944
(obě pojistky
+ 10 000 km)
Vyděláno za 1,9 měsíce 3,3 měsíce 2,7 měsíce

Sada pneumatik 1600 2200 6860

Výměna čelního
skla 1491 1318 3582

Výměna předního
blatníku 2927 3130 3743

Výměna předního
nárazníku 635 1606 5623

Pramen: Český statistický úřad, Škoda A uto, Barum Continental, Česká pojišťovna, Eurotax Mobildata

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.