Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na autosalonu v Ženevě frčí zelená

  10:30aktualizováno  10:30
Zelená a modrá - barvy značící přívětivost k životnímu prostředí ovládly ženevský autosalon. Ve Švýcarsku se prezentuje celá řada ekologicky šetrných aut, elektromobilů nebo hybridních vozů kombinujících elektrický pohon s benzinovým nebo naftovým. A výrobci svou vstřícnost vůči životnímu prostředí na svých stáncích náležitě zdůrazňují.

Autosalon Ženeva - hybridní Ferrari 599 GTB | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Neškodlivá k životnímu prostředí tak chce být třeba expozice italského Fiatu, kterému vládne duha, obláčky a uprostřed se tyčí velký třpytivý strom.

Aby nikdo nezůstal na pochybách, je u vchodu na plochu pod znakem automobilky nápis Nejekologičtější značka v Evropě. U vozu Punto Evo je pak na otáčivém panelu jasně zdůrazněno, že emise oxidu uhličitého jsou u tohoto modelu 99 gramů na kilometr.

Nízké emise CO2 nebo malou spotřebu svých vozů na letošním ženevském autosalonu zdůrazňuje většina automobilek. Není tak obvykle nutné pátrat v propagačních materiálech, ptát se všudypřítomných hostesek nebo složitě hledat potřebný údaj na dotykových panelech. Stačí se prostě podívat na karoserii auta, kde jsou tyto údaje vyvedeny velkým písmem.

Třeba pavilonu 6 již po několik ročníků dominuje německá automobilka BMW, zejména proto, že její vozy jsou umístěny ve dvou úrovních, a jsou tak dobře viditelné. Oproti předchozím rokům však automobilka mírně změnila strategii - na bocích aut jsou velkými písmeny uvedeny údaje o spotřebě, čísla o emisích dostávají letos méně prostoru. Minout naproti tomu nelze vystavené BMW 5 ActiveHybrid s hybridním pohonem.

Francouzský Peugeot ve své expozici opatřil údaji o emisích všechna svá vystavená auta a navíc jako svůj ekologický trumf ukazuje elektromobil iOn.

Ten by měl být v Evropě uveden na trh do konce roku, dojezd bude mít 130 kilometrů. Jeho lithium-iontové baterie se dobíjejí na plnou kapacitu šest hodin, 80 procent z ní však zvládnou již za půl hodiny. Maximální rychlost vozu bude 130 km v hodině. A automobilka nezapomněla přes boční dveře tohoto modelu napsat údaj o emisích - 0 gramů CO2/km.

Podobně "zelenomodře" pojali své stánky v Ženevě i další výrobci automobilů, například americký Ford, německý Mercedes nebo japonské Mazda a Honda. Ekologicky vstřícné vozy představil také německý Volkswagen, který ukázal třeba hybridní Touareg. Další německá automobilka Audi má na stánku hybridní limuzínu A8, minout nelze ani celou řadu modelů Blue Drive od korejského výrobce Hyundai.

Důraz na ekologickou ohleduplnost kladou ve svých expozicích také výrobci malých vozů - Mini nebo Smart. Ten dokonce svůj model Passion označuje jako "ekologického šampiona", k čemuž jej podle firmy opravňují emise 89 gramů CO2 na kilometr.

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder - hybridní supersport jede až 320 km/h

S ekologicky šetrnými auty už začínají přicházet i tradiční výrobci silných vozů. Koncept hybridního Porsche Spyder může jet rychlostí až 320 km/h, na 100 km/h se dostane během 3,2 sekundy. Osmiválec pod kapotou má výkon 500 koní, elektromotory dosáhnou společného výkonu 218 koní. Vůz lze dobíjet ze zásuvky, na jedno dobití Porsche ujede asi 25 kilometrů.

S hybridními pohony koketuje také italská automobilka Ferrari, která svůj koncept rovnou nalakovala dozelena. Auto má elektromotor o výkonu více než 100 koní. Ferrari však s tímto pohonem zatím pouze experimentuje, prodávat se určitě nezačne dříve než v roce 2013.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.