Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na baterie už umí jezdit i čtyřdveřový smart

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Německý výrobce mikroaut v Paříži představil novou, v pořadí už čtvrtou generaci městského elektromobilu s názvem Smart Electric Drive. Provoz s lokálně nulovými emisemi teď automobilka nabízí nejen u obou dvoumístných modelů ForTwo a ForTwo Cabrio, ale poprvé i pro čtyřmístnou verzi ForFour.

Elektromobil Smart ED | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Rodina vozů Smart třetí generace, postavená ve spolupráci s Renaultem, je pro zástavbu elektromotoru přímo dělaná. Všechny tři modely totiž sdílí stejnou platformu, umístění motoru i prostor pro jeho instalaci jsou tedy ve všech případech totožné. Shodné tudíž mohou být i komponenty systému Electric Drive, což usnadnilo nejen vlastní vývoj nové generace, ale i jednodušší a levnější výrobu.

Smart Electric Drive čtvrté generace (předchozí Smart zahrnoval dvě generace elektrického pohonu) si oproti předchůdci polepšil prakticky ve všech ohledech, konkrétně ve výkonu, v kroutícím momentu, maximální rychlosti, dojezdu i z hlediska rychlosti dobíjení baterií. Výkonem 81 koní (60 kW) se může měřit s verzemi se spalovacím motorem, kroutícím momentem 160 Nm výrazně překonává i nejsilnější, přeplňovanou motorizaci v nabídce.

Elektromobil Smart ED
Elektromobil Smart ED

Za pozornost stojí i dynamické parametry nových elektrosmartů. Dvoumístné kupé akceleruje z klidu na 100 km/h za 11,5 sekundy, kabriolet a čtyřmístné provedení jsou o 0,3, respektive 1,2 sekundy pomalejší. Všechny verze mají především s ohledem na výdrž baterií elektronicky omezenou rychlost na 130 km/h.

Synchronní elektromotor čerpá energii z Lithium-iontových článků, které jsou tradičně uloženy v podlaze pod předními sedadly. Baterie skládající se z 93 článků pracuje s napětím cca 320 voltů a má celkovou kapacitu 17,6 kW/h, což podle normovaného jízdního cyklu EU umožňuje ujet až 160 kilometrů.

Samozřejmostí je i systém rekuperace kinetické energie, jejíž stupeň zapojení je odvislý od zvoleného jízdního režimu. V běžném provozním módu je aktivní tzv. předvídavá rekuperace, která používá aktuální data z navigačního systému a stupeň rekuperace volí v reálném čase na základě dopravní situace. V režimu ECO, který je navržen pro maximálně hospodárný provoz, je omezena maximální rychlost, přizpůsobena charakteristika plynového pedálu a upřednostněn maximální stupeň rekuperace.

Důležitým faktorem pro provoz elektromobilu je i doba nabíjení. Nová palubní nabíječka mezigeneračně zkrátila čas potřebný na úplné nabití článků na polovinu, což v praxi znamená, že k nabití z 20 % na 100 % kapacity postačí pouze dvě a půl hodiny (v závislosti na trhu a místních podmínkách). Výrobce navíc slibuje, že od příštího roku bude v nabídce i špičková třífázová rychlonabíječka s výkonem 22 kW, se kterou bude plné dobití baterií otázkou necelých 45 minut (opět v závislosti na místních podmínkách).

Fotogalerie

Za pozornost stojí také moderní elektronická výbava. Prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo počítače s aplikací „Smart Control“ lze například sledovat a ovládat proces nabíjení a řadu dalších funkcí. Smart Electric Drive je například vybaven systémem, který umožňuje zchlazení nebo vyhřátí interiéru před jízdou, kdy je vůz napájen z elektrické sítě, čímž se ušetří energie v bateriích a prodlouží dojezd.

Standardní výbava modelů Smart ED je v porovnání s modely s konvenčním pohonem bohatší o přístroj s ukazatelem výkonu a stavu nabití baterií. V seznamu příplatkové výbavy nechybí prvky jako vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, navigační a audiovizuální systém a nepřeberné množství individualizačních doplňků z programu Smart Brabus Tailor Made. Ceny zatím nebyly stanoveny.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Najdete na iDNES.cz