Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na BMW po stopách zrušené rallye

aktualizováno 
Nevadí mu kamení, písek ani prach. BMW F 650 GS je přesto určené především na cestování po silnici a nepříliš rozbitých polních cestách.

BMW F 650 GS | foto: Petr LemberkMF DNES


Velké napětí. To předcházelo premiéře nového BMW F 650 GS. Bude mít tohle enduro s dvouválcovým motorem vůbec nárok na své jméno? BMW totiž přesouvá jednoválcové stroje do třídy G a pod písmenem F přichází s novými dvouválci. Proč mluvím v množném čísle?

Protože na shodném základu postavili Němci hned dva modely, které se však paradoxně vyrábějí v Číně – BMW F 800 GS a se stejným motorem, avšak lehce odlišným podvozkem model F 650 GS. A právě na něm jsem absolvovala tři a půl tisíce kilometrů po cestách i necestách v Maďarsku a Rumunsku, kde jsem jezdila po doprovodných trasách Středoevropské rallye, která se jela jako náhrada za zrušenou legendární Rallye Dakar.

Příjemný podvozek
Na první pohled vypadá robustně, ale když si na něj sednete, zjistíte, jak je malé, lehké a snadno ovladatelné. Příjemně se na něm jede jak na dlouhých rovných úsecích po dálnici, tak na klikatých cestách v rumunských horách. Při vyšších rychlostech se do zatáček trochu vzpírá, takže s plynem musíte opatrně.

F 650 má litá kola (přední o velikosti 19 a zadní 17 palců) a sériově dodávané silniční pneumatiky, proto jsem se s ním nepouštěla do žádných extrémů, ale kamenité lesní cesty a travnaté meze jsem zvládla téměř bez problémů.

Říkám téměř, protože stejně jako v hustém městském provozu i v terénu potřebujete, aby motocykl výborně šlapal i v nízkých otáčkách. Jenže to BMW moc neumí. Je třeba si pohrávat se spojkovou páčkou, což vás po hodině přestane bavit, bolí vás z toho ruka.

Tohle a na můj vkus příliš tvrdé sedlo jsou snad jedinou bolestí jinak velmi vyvedeného stroje. Ve vyšších otáčkách má motor velmi příjemný chod bez zbytečných vibrací. Oceňuji také celkem slušný dojezd – přibližně 300 kilometrů. Palivová nádrž umístěná pod sedlem má objem 16 litrů a moje průměrná spotřeba byla 4,6 l/100 km, což se v podstatě shoduje s údaji výrobce.

Užitečné vychytávky
BMW F 650 GS má podle mého názoru perfektně vyřešenou "palubní desku", které dominují analogový ukazatel rychlosti a otáčkoměr. Úplně mě však dostal digitální displej, který ukazuje právě zařazený rychlostní stupeň, pro mě zcela nepostradatelné hodiny, ale také aktuální spotřebu paliva, stav nádrže, dojezdovou vzdálenost či teplotu okolního vzduchu.

V Rumunsku bylo místy jen 6 °C, a tak přišly na řadu velmi praktické rukojeti, jejichž stupeň vyhřívání můžete nastavit na 50 a na 100 procent. Při jízdě v tenkých rukavicích si však dejte na maximální výkon pozor – docela to pálí.

Ke slovu přišlo i ABS. Sice nejsem jeho velkou zastánkyní u motocyklu, ale na rumunských silnicích pokrytých vrstvou písku jsem je využívala poměrně dost. A když ho nepotřebujete, můžete ho snadno vypnout.

Na řídítkách je také dost místa pro držák s navigací. Specialitou značky BMW je atypické ovládání blikačů pravou a levou rukou, třetí tlačítko blikače vypíná – přiznávám, že mi tohle řešení příliš nesedí.

A za malou slabost považuji i umístění akumulátoru, ke kterému se bez použití nářadí nedostanete.

Vhodný i pro ženy
Unstoppable neboli nezastavitelný, tak jej nazývají výrobci. BMW F 650 GS je opravdu vydařený multifunkční stroj s ojedinělým designem. Jen by možná slušelo pár krytů navíc, které by schovaly až moc viditelné svazky drátů a hadic. Protože je lehký a relativně nízký, bude určitě vyhledáván ženami. K dostání je také s redukcí výkonu, a to pro majitele řidičských oprávnění s omezením.

BMW F 650 GS

motor

čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec
převodovka šestistupňová
zdvihový objem 798 ccm
výkon 52 kW
objem nádrže 17 l
průměrná spotřeba 4,6 l
hmotnost 179 kg
cena 211 600 Kč

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.