Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na co si dát pozor při koupi staršího auta

  8:56aktualizováno  8:56
Dobré rady, které dokážou zachránit hodně peněz a nervů při pořizování ojetého vozu.
Dobré rady, které dokážou zachránit hodně peněz a nervů při pořizování ojetého vozu. Rozhodnutí koupit starší vůz vůbec nemusí být špatné - při jenom trochu slušné představě, mírných zkušenostech a hlavně chladnokrevnosti lze i mezi nabízeným balastem najít slušnou ojetinu, která ještě pár let bude dobře sloužit. Pokud nevejdete do bazaru se zkušeným obchodníkem s ojetými vozy a dobrým mechanikem zároveň, snažte se alespoň dodržet následující zásady.

Původ vozu - auto musí mít vždy jasně doložitelný původ. Nejlepší je ověření od renomované společnosti, která prověřuje, zda ten který vůz není původně kradený.

Kvalita opravy - nejčastěji se ze zahraničí dovážejí nabourané vozy a v ČR se opravují k prodeji. Seriózní prodejce bude mít k dispozici například fotografii rozsahu havárie, faktury za náhradní díly a podobně. Kvalitu prací lze pak ještě prozkoumat, když prohlédneme spáry a sváry - musí být pravidelné. Užitečné je také prověřit elektroinstalaci.

Airbagy - Tam, kde prodávající "mlží" o rozsahu rozbití auta, stačí se podívat, zda byly vystřeleny airbagy, nebo ne. Poznat to lze celkem dobře na volantu, kde je v kladném případě roztržený přední potah.

Identifikační znaky - Žádná z prací kdykoliv prováděných na vozidle - výměny, klempířská činnost, vaření, lakování - nesmí porušit identifikační znaky, jimiž jsou vyražená čísla a štítky.

Důvěryhodnost prodávající osoby - Zvláště u individuálních prodejů mimo bazary nesvědčí o prodejcově věrohodnosti, když kupce pozve za šera k benzinové pumpě. Auto se má prohlížet za plného světla a v místě bydliště prodejce. Nebo v bazaru.

Doklady k vozidlu - musí být bezvadné, jasně prokazující předchozího majitele a servisní knížka napoví o dosavadním zacházení s vozem.

Stav tachometru - Ani přes veškerá vysvětlování a přesvědčování není dobré uvěřit, že desetileté auto má najeto opravdu jen patnáct tisíc. Lepší je na tachometr nekoukat a v duchu kalkulovat zhruba 20 000 ujetých kilometrů za rok u vozů střední třídy a u menších aut nejméně těch 10 000.

Smlouva - Nejméně podezřelá je jednoduchá kupní smlouva, která obsahuje přesně nejen nacionále obou stran, ale navíc i popis stavu vozu. Tam, kde dostanete k podepsání mnohastránkový dokument s desítkami článků a ustanovení, počítejte s tím, že někde na osmnácté straně dole bude malilinkým písmem něco, co se vám jako novému majiteli vůbec nebude líbit.


Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.