Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dálnici létáme zachraňovat denně

  9:49aktualizováno  9:49
V dlouhodobém průměru startuje nejméně jednou denně vrtulník z heliportu jihlavské záchranky k pomoci lidem z havarovaných aut na D1. Podle jejího ředitele MUDr.
V dlouhodobém průměru startuje nejméně jednou denně vrtulník z heliportu jihlavské záchranky k pomoci lidem z havarovaných aut na D1. Podle jejího ředitele MUDr. Jana Sedláka jsou stále častěji voláni k těžším a těžším úrazům. Je to prý přímý důsledek rychlejší jízdy po nejstarší české dálnici.

* Je létání na dálnici sezonní záležitost?

Určitě. V létě, jakmile vyjedou sváteční turisti, práce přibývá. Navíc v době kolem zimy ani ostřílení piráti na sněhu a vodě nejezdí úplně naplno.

* Jaká zranění nejčastěji ošetřujete?

Dokud se jezdilo třeba jenom do těch sto dvaceti, tak jsme měli hlavně zlomeniny. Dneska z valné většiny máme pod rukama lidi s rozsáhlými polytraumaty. To znamená najednou zlomeniny i tržné rány, jsou tam vnitřní zranění a bývá postižen i mozek. Je to jednoznačný důsledek vyšší rychlosti, které jsou teď modernější a silnější auta schopná.

* Znamená to, že havarují především ti rychlejší?

Mám pocit, že rychleji se jezdí tak nějak obecně. V poslední době na můj vkus až příliš často létáme k nehodě, které se účastní kamion. A to je zlé. Než se takový kolos zastaví, tak drtí a štosuje všechno před sebou. Nedávno jeden řidič sanitky vyměňoval na odstavném pruhu píchlou pneumatiku a těžký tahač mu přímo pod rukama ustřelil sanitku z heveru. Saniťák byl sice hodně potlučený, ale přežil.

* Jak se pilotům přistává na dálnici za plného provozu?

Pokud přistává čelem k přijíždějícím autů, tak celkem dobře. Samozřejmě, že se vždycky vyskytne nějaký blázen, který chce ještě na poslední chvíli za každou cenu vrtulník podjet. Ale pokud se kvůli větru sedá zády k provozu, je to jako sázka do loterie. Tady ale zase musím pochválit řidiče náklaďáků: pokud je vpředu kamion, nekompromisně postaví auto napříč nebo zůstanou dva vedle sebe a my sedneme rovnou za ně.

* A když je třeba, aby kromě vrtulníku přijela i sanita po zemi?

Dříve bylo běžné, že byl plný i odstavný pruh. Teď už to tak není. Jednak se v tomhle ohledu myslím dost ukáznili řidiči a pak jsme začali spolupracovat s rádiem Impuls a jsme schopní tři nebo čtyři minuty od výjezdu sanity ze základny dávat relaci, kterou je opravdu slyšet. A to pro nás dělá moc.

* Naučili se čeští řidiči poskytovat první pomoc?

Lepší se to. Dříve to moc slavné nebylo: zavolala se záchranka a tím jako by povinnost každého končila. Dneska jsme vsadili i na to, že naše operátorky nutí volajícího po telefonu, aby se záchranou začal. Radí mu jak. A funguje to!


Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.