Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na děravých silnicích trpí auto i motorista

  9:57aktualizováno  9:57
Desítky nových výmolů a výtluků "ozdobí" tuzemské silnice po každé zimě. Průjezd takovou jámou v odnese lepším případě pořádným leknutím posádka, v horším kolo nebo náprava vozu. Chceme zmapovat děravé silnice a upozornit na ně!
Popište co nejpodrobnějí v chatu nebo mailem na radek.pecak@mfdnes.cz nejhorší úseky silnic ve vašem okolí, abychom je mohli vyfotit!

Náhradu škody z děr lze vymáhat od silničářů

Vjede-li motorista do výmolu nebo nerovnosti na silnici a poničí si přitom auto, může náhradu škody vymáhat na správci komunikace. Kvůli příštím jednáním je dobré přivolat k nehodě policii.

Řidiči, kteří často naříkají nad špatným stavem zdejších silnic, si však málokdy dají práci s vymáháním náhrady třeba za poškozenou pneumatiku nebo celého kola u skutečného viníka události. Tím je v případě dálnic a rychlostních komunikací firma Ředitelství silnic a dálnic České republiky, zatímco u ostatních vozovek to je příslušná okresní Správa a údržba silnic a v obcích místní Technické služby.

Ačkoliv to řidiči většinou netuší, šance vymoci náhradu škody z rozbitých silnic existují. Bývalý právník motoristické pojišťovny D.A.S Michal Dlabola upozorňuje, že z desítek těchto případů bývali úspěšní až v padesáti procentech. Bezprostředně po nehodě způsobené závadou ve sjízdnosti komunikace odborníci radí zavolat policii, která situaci popíše do záznamu. "Motorista se tak vyhne případnému zpochybňování škody při pozdějším vymáhání náhrady," říká Dlabola. Zákon sice říká, že policii je nutné zavolat teprve tehdy, když je škoda vyšší než deset tisíc korun, ale to lze často posoudit jen obtížně.

Podle policejního rady Josefa Danišky i kdyby motorista policii k nehodě nepozval a teprve v servisu se ukázalo, že škoda je větší než deset tisíc, lze věc napravit dodatečně. Musí ale policistovi ukázat nejen neopravenou škodu, ale i místo, kde vznikla. Do protokolu je nutné uvést, že škodu řidič nejprve nesprávně odhadl. Pokud je k dispozici svědek, a může to být i spolujezdec, je situace výhodnější.

Aby motorista mohl vymáhat od správce silnice náhradu škody, musí být splněno několik podmínek. Předně - díra ve vozovce by měla být ojedinělá, protože jedině tak ji řidič nemohl předvídat. Při žádosti o náhradu škody bude spíš akceptován výmol v místě,kde na něj řidič nemohl při dodržení optimální rychlosti reagovat. To znamená, že je například za zatáčkou nebo za stoupáním či jinak špatně viditelný, například v noci nebo zalitý vodou. Správci komunikací se často vymlouvají na nedostatek peněz, který jim neumožňuje rychlé opravy závad na silnicích. "V takových případech však musí nerovnost nebo výmol alespoň řádně označit dopravní značkou," upozorňuje Dlabola.

Co dělat při škodě kvůli výmolu
* odstavit auto a bez ohledu na výši škody zavolat policii
* dobré je zajistit svědky, jimiž mohou být i spolujezdci
* pořídit náčrtek místa nehody, a je-li to možné, lze událost také vyfotografovat
* sepsat žádost o náhradu škody a uvést v ní místo nehody, datum a hodinu, pravděpodobnou příčinu události, typ a státní poznávací značku poškozeného auta, jméno, adresu a telefon řidiče a majitele, bankovní spojení a rozsah poškození
* k žádosti připojit policejní protokol a vše odeslat k příslušnému správci komunikace, pečlivě uschovat doklad o zaplacení škody

Ředitelství silnic a dálnic začalo opravovat betonový silniční povrch, když se vlastním měřením přesvědčilo, že si tamní obyvatelé oprávněně stěžují na nepřiměřený hluk z dálnice. (6. září 2001)

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz