Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na elektřinu budeme jezdit rychle. BMW a Audi potvrdily sporťáky do zásuvky

aktualizováno 
S elektromobily rozhodně nebude nuda. Automobilky BMW a Audi potvrdily, že chystají omezené série elektrických sportovních vozů. Mimo to ale mají firmy s elektroauty pochopitelně i další plány.

Hybridní sportovní vůz BMW | foto: BMW

Audi i BMW to myslí s elektromobily hodně vážně. Obě firmy do jejich vývoje investují nemalé sumy a již brzy chtějí zákazníkům předvést, jak atraktivní tahle auta mohou být.

U Audi prezentují své představy již delší dobu. Proti všem předpokladům se jako první do prodeje dostane elektromobil zcela extrémní. Někdy ke konci roku 2012 se totiž dostanou k prvním zákazníkům elektrické supersporty Audi e-tron, které budou vycházet ze stejnojmenné studie představené na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009.

Audi e-tron

Elektrický supersport s technickým základem modelu R8 bude v malých sériích stavět průkopnická továrna quattro GmbH v německém Neckarsulmu. Právě tady vznikaly první vozy s hliníkovým rámem ASF, vyvíjejí se zde motory TDI a TSI a vyrábí se tu supersport R8 včetně speciálních sérií GT a LMS. Elektrický e-tron bude mít elektromotory o kombinovaném výkonu 230 kW a na stovku zrychlí za 4,8 sekundy. Maximální rychlost bude omezena na 200 km/h. Baterie poskytnou dojezd až 250 kilometrů, dobijí se během 2,5 hodiny.

Audi e-tron ale není jediným elektrovozem, který automobilka chystá. Již v polovině příštího roku začnou u Audi jízdní testy modelu A1 e-tron. Dvacet vozů bude jezdit v ulicích Mnichova. S automobilkou na projektu spolupracují E.ON, Technická univerzita Mnichov a Stadtwerke München, tedy místní městské služby. A1 e-tron pohání elektromotor s výkonem 75 kW, maximální rychlost auta je 130 km/h. Baterie, které vystačí na 50 km jízdy, doplňuje malý spalovací motor, který dojezd prodlouží na 250 km. Audi neprozradilo, zda jde i v případě testovací flotily o wankel, jako tomu bylo u studie A1 e-tron v Ženevě.

Audi A1 e-tron

Kromě těchto snah Audi postavilo také rovnou nové centrum pro vývoj elektromobilů. V Ingolstadtu vyrostla zcela nová budova za 65 milionů eur s rozlohou 14 000 metrů čtverečných. Práci zde najde 840 vývojářů.

A mimochodem. U Audi řeší i problém téměř bezhlučné jízdy elektromobilů v nízkých rychlostech. Odborníci na akustiku v současnosti pracují na tom, jak by měl v rychlostech do 25 km/h znít připravovaný supersport e-tron. Vývojáři řeší, jaký zvuk by mělo mít elektroaudi budoucnosti. Inspiraci si přitom berou ze sci-fi filmů a v nich často zobrazovaných vesmírných lodí. Zvuk sériového modelu by se mohl podobat tomu z futuristického Audi RSQ z filmu Já, Robot.

S elektromobily to myslí vážně i u BMW. Automobilka potvrdila, že pro sériovou výrobu připravuje hybridní sportovní vůz, který bude technicky vycházet z filozofie konceptu Vision EfficientDynamics. V tomto hybridním uspořádání bude elektropohon hrát hlavní roli. Sériový vůz bude vycházet z automobilu, který firma odhalila na blogu dontblogaboutthis.com. Po vzhledové stránce je auto kombinací ekologické studie a nové generace šestkového kupé. V sériové podobě jistě ztratí ještě některé futuristické prvky. BMW zatím neprozradilo nic o technice nového plug-in hybridu, pravděpodobně se ale bude blížit té ve studii Vision EfficientDynamics. Je tak možné, že se poprvé u BMW setkáme s tříválcovým turbodieselem.

Hybridní sportovní vůz BMW

Zatímco hybridní sportovní kupé bude jakousi protiváhou elektrického supersportu Audi, v kategorii městských vozidel se karta obrátí. Automobilka totiž oficiálně potvrdila, že bude vyrábět elektromobil Megacity Vehicle. Kvůli tomu BMW investuje 400 milionů eur do rozšíření továrny v Lipsku. Práci v ní najde 800 nových zaměstnanců. Z pásů továrny začne již v roce 2011 sjíždět elektrická verze jedničkového kupé s názvem ActiveE. Tento vůz již BMW nějakou dobu testuje. Pravděpodobně v roce 2013 se pak přidá právě Megacity Vehicle, novodobá představa ideálního vozu do přeplněného městského provozu.

Vypadá to, že elektrická budoucnost je již blízko. Jsme zvědavi, jak se s ní významné automobilky, od kterých jsou zákazníci zvyklí na prvotřídní kvalitu a uživatelskou přívětivost, v nadcházejících letech poperou.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.