Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na hasičák v autě není jednotný názor. Povinný zatím nebude

  12:00aktualizováno  12:00
Hasiči i policisté požadují, aby se povinná výbava osobních automobilů rozrostla o přenosný hasicí přístroj. Ministerstvo dopravy, které novelu vyhlášky připravuje, s tím ale nesouhlasí. Názory odborníků nejsou podle mluvčího resortu jednotné.

Ilustrační foto | foto: ČTK

Slovenský řidič Ladislav Jakub vezl předminulý týden lidi do práce, když mu na desátém kilometru dálnice D1 ve směru na Brno začal hořet autobus. Ač se ho snažil zachránit pomocí hasicího přístroje, neuspěl. Z autobusu zbyla jen železná kostra.

Také Jaroslavu Kováři z Kladna vyskočily náhle z motoru auta plameny, když jel po mostě v Mělníku. Žádný z řidičů aut, která kolem něj projížděla, ale neměl u sebe hasicí přístroj, a tak Kovářovo auto lehlo popelem.

Kvůli podobným případům hasiči požadují, aby s sebou nejen sanitky, taxíky a autobusy, ale i ostatní vozidla vozily hasicí přístroje. Při požáru by podle vyšetřovatele středočeských hasičů Libora Pospíšila mohl oheň uhasit řidič, který pojede kolem. "Pokud stihnete sprej nebo přístroj použít včas, tak je zásah stoprocentní. Většinou požár minimálně hodně zmírníte nebo dokonce uhasíte," říká Pospíšil.

V povinné výbavě hasicí přístroj nebude

Právě časté požáry vozidel na silnicích vedly hasiče k tomu, aby prosadili do navrhovaných změn novely vyhlášky o povinné výbavě vozidel přenosný ruční hasicí přístroj. Ministerstvo dopravy však se zařazením přístroje nepočítá.

Naopak nově by ve výbavě mělo být měřicí pásmo, tužka, evropský formulář pro záznam nehody a reflexní vesta. Platit začne nové pravidlo asi v polovině roku.

Ministerstvo dopravy má podle mluvčího Martina Kupky k dispozici rozdílné názory odborníků na to, zda v autě má, nebo nemá přístroj být. "Podle některých je při rychlosti hoření auta malý hasicí přístroj málo účinný a bylo by nutné spoléhat na to, že se k hašení připojí více řidičů. S tím je spojeno větší bezpečnostní riziko," tvrdí Kupka.

Mnozí odborníci se podle něj navíc shodují, že pro úspěch zásahu je důležité, aby lidé uměli s hasicím přístrojem dobře zacházet. "To samotná vyhláška také nezaručí," říká mluvčí resortu.

Přenosné hasicí přístroje by v povinné vyhlášce chtěli i policisté. "Dopravní policisté by je uvítali, stejně jako reflexní vesty, a to pro všechny pasažéry v autě," potvrzuje mluvčí kladenských policistů Michaela Nováková.

Potřebný je ruční hasicí přístroj i podle řidičů. "Už jednou mi hasicí přístroj zachránil život a auto. Než by přijeli hasiči, bylo by po vozidle," poznamenává sedmadvacetiletý řidič Jaroslav Novák z Mladé Boleslavi.

Požáry bývají hlavně kvůli technické závadě

Loni hasiči vyráželi ve Středočeském kraji k 424 případům, letos už k osmatřiceti. Drtivou většinu z nich podle vyšetřovatele Libora Pospíšila tvoří požáry aut.

Ze statistiky vyplývá, že převážná část je způsobena technickými závadami. "Většinou jde o poruchy autoelektriky, u starších aut o závady na palivovém sytému," vysvětluje vyšetřovatel.

Například majitelé starších škodovek by si měli dát pozor na pletenou benzinovou hadičku. "Postupem času začne benzin prosakovat, vzlínat skrz ni až na výfuk. Pak začne hořet," varuje Pospíšil. Nejtragičtější následky mívají podle hasičů požáry při dopravních nehodách. Jde většinou o případy, kdy auto narazí do stromu a začne hořet. Loni při těchto haváriích uhořelo šest lidí.

Nechceme řidiče zbytečně zatěžovat

Ministerstvo dopravy nedávno dostalo od hasičů výzvu, aby do připravované novely vyhlášky o povinné výbavě vozidla zařadilo ruční hasicí přístroj.

"Názor odborníků se různí a někteří dokonce nechtějí, aby hasičáky ministerstvo byť jen nezávazně doporučilo," říká mluvčí ministerstva Martin Kupka.

Proč ministerstvo nechce ruční hasicí přístroje do povinné výbavy vozů?

Chceme se vydat cestou menší zátěže řidičů a zároveň co nejtvrdších postihů pro ty, kteří předpisy porušují a jezdí nebezpečně. Nechceme zvyšovat rozsah povinné výbavy tam, kde se navíc neshodují ani odborníci. Přikláníme se spíše k názoru, že primární je ochrana života a zdraví lidí. Hašení automobilu by v některých případech mohlo naopak zvýšit riziko úrazu.

Další komplikace jsou spojené s uchycením přístroje tak, aby byl řidiči po ruce. Zejména u nových automobilů se takové místo hledá obtížně a hasicí přístroj končí většinou v zavazadlovém prostoru. Tam ale může být při nehodě stejně nedostupný.

Proč tuto výbavu ministr alespoň nezávazně nedoporučil?

Ministr vždy říkal, že nezařazení hasicích přístrojů do povinné výbavy neznamená, že by si jej řidiči neměli nebo dokonce nemohli vozit s sebou. Mělo by to ale nadále zůstat na jejich vůli a rozhodnutí.

Máte i další důvody, proč s návrhem hasičů nesouhlasíte?

Motorista by musel zajistit odbornou kontrolu ve stejném rozsahu jako u větších hasicích přístrojů. Hned se také vyrojily spekulace, zda by takovou vyhláškou ministerstvo nesledovalo jen zájem podpořit zisk těchto firem.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.