Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola po italsku: troubit a předjíždět po chodníku

aktualizováno 
Právě mě předjel stařičký Fiat 500, ale zprava, přes chodník. Málem jsem ho sestřelila, bouračka nás minula jen o fous. Zatroubila jsem. Blogerka iDNES.cz Marta Kučíková prochází autoškolou znovu, tentokrát vedou výuku Italové.

Fiat 500 | foto: Fiat

Fiátková řidička, korpulentní italská dáma, mi do zpětného zrcátka ukázala vztyčený ukazováček s malíčkem. Znamenalo to "Cornuto, paroháči, jsem zvyklá předjíždět všemi směry, tak nepruď a netrub!"

Mezi základní pravidla patří ignorovat plnou čáru a jen zcela výjimečně používat blinkry.

Blogerka Marta Kučíková píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz jak se jezdí po italsku. Další texty čtěte na kucikova.blog.idnes.cz

Nebyla místní, podle značky auta takhle spíše sviští dole, na jihu Itálie. Italský sever se s jihem moc nebratříčkuje. Zdejší podhorští obyvatelé jsou známí svou pracovitostí a pořádkumilovností. Chlapci z jihu na ně ovšem pohlížejí jako na odtažité neitalské Evropany, myslící jen na peníze. Jen Ital z jihu umí to pravé "amore", lásku, která rozpálí nejednu slečnu i nahodí chcípající motor omláceného auta.

Nebezpečná dáma se zařadila přede mě do štrúdlu aut mezi Valdagnem a Cornedem u severoitalské Vicenzy. Moc si nepomohla, vpředu do vypadá na nějakou bouračku. Ale až tak za dvěma třemi kruhovými objezdy. Dáma v autě zuřivě troubí, oproti ostatním řidičům, kteří zatím vyčkávají, co bude. Na místních silnicích je pro střední třídu typický automobilový trojlístek BMW, Audi a Mercedes. Jihu vládne spíše dvojlístek – všudypřítomné motorky a otlučený fiátek. 

I ve zdejších končinách jsou jejich slavné obstarožní, sympatické a baculaté pětistovky nepřehlédnutelné. Jednou jsem viděla nadšeného zahrádkáře s precizně upravenou skalkou, které místo sádrového trpaslíka vévodil už nepojízdný bílý Fiat 500.

Jací jsou řidiči? Ehm, "celkem" slušní.  Tedy v rámci jejich vlastních pravidel. Mezi jejich základní pravidla patří mít za jakéhokoliv počasí perfektně umyté auto, často ignorovat plnou čáru a jen zcela výjimečně používat blinkry (Italové to vysvětlují tak, že zapínat směrovku je zbytečný pohyb navíc – pozn. red.).

Itálie, Neapol

Dříve nebo později takhle dopadne každé auto v Neapoli.

Přejíždím přes další kruhový objezd. Několikátý během krátké cesty. Ani je nepočítám. Ale rozhodně přispěly ke zklidnění oné dámy. Netroubí. Možná jen odrovnala klakson...

Severoitalské podhůří, to jsou věčně bílé vrcholky Dolomitů, zralé tvrdé sýry a speciální uzeniny, alpský pořádek... a kruhové objezdy. Jsou všude. Rostou jako houby po hustém dešti – zejména tam, kde nejsou potřeba. Nikdo to nechápe, ale je jich čím dál víc. Příslušná stavební firma má nejspíš velmi dobrý kontakt na zdejším městském stavebním odboru. Chytře využila momentálního nadšení pro bezpečnost silničního provozu a staví na neuvěřitelných místech.

Kruhové objezdy jsou nasekány těsně za sebou jako plátky nejjemnější mortadely. Lidé si na ně zvykli. Dokonce je povýšili na místní pamětihodnost. Jeden chlapík se pyšnil, že městský kruhový objezd na ulici Ponte dei Nori je největším kruhovým objezdem v Evropě, něco nevídaného, co nikde jinde nemají. Ale mají, v Praze je každý takový třetí čtvrtý. To by bylo českých pamětihodností...

Italská specialita

Prostitutky mají vlastní značku – čtěte zde

Už zase stojíme, silnice je opravdu zablokovaná bouračkou. Doprava je odkloněna zpět. Vracím se, jižanka s fiátkem taky. Mám na ni štěstí. Poskočila o několik míst dopředu, ale zasekla se na kruhovém objezdu. Objíždí ho podruhé a asi neví, kudy ven. Už ji mám za zády, ale zvědavost mi nedá, na vteřinu juknu do zpětného zrcátka. Objíždí už potřetí.

Buď vážně neví, kterou cestou se dát, nebo... napadá mě vtip o jižních řidičích. Místní jim říkají hanlivě "terroni" čili křupani. Jeden "terrone" dělá závěrečnou zkoušku v autoškole. Projíždí kolem značky, kde je 30, na kruhový objezd, a ten třicetkrát objede. Řidičák samozřejmě neudělá. V baru si pak postěžuje kamarádovi, letitému řidiči, který chvíli přemýšlí a povídá: "Beppe, a seš si jistý, že jsi počítal dobře?"

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.