Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na kolik vyjdou dálniční poplatky

  21:29aktualizováno  21:29
Do většiny cílových zemí pro letní dovolené se dostaneme rychle po dálnicích; přes Německo, kde nemusíme zaplatit nic, a Rakousko, kde postačuje cenově dostupná dálniční známka. Dál pak už to je jiné: platit budeme za každý kilometr. Uvádíme informace pro běžné osobní automobily.

Francie

Nejčastěji si při vjezdu na dálnici vyzvednete platební lístek a zaplatíte při výjezdu, ale jsou i dálnice, kde se platí už na začátku. 

Zdarma lze používat části dálnic v bezprostřední blízkosti velkých měst. Může se platit v hotovosti nebo i většinou obvyklých karet.

Poplatky jsou stanoveny podle kategorií vozidel (rozhoduje počet náprav, výška vozidla, počet sedadel apod.) a konkrétní dálnice, hraje roli i vzdálenost.

Orientačně: řidič osobního automobilu musí počítat s průměrnou částkou kolem šesti eur za každých 100 km dálnice.

Itálie

Italské dálnice patří k levnějším, nutno však počítat s velkými rozdíly v poplatcích, kdy za úsek 100 km můžeme zaplatit kolem tří eur, ale výjimečně také osm i více eur. Vprůměru se však dálniční poplatky pohybují mezi pěti až šesti eury na 100 km.

S výjimkou některých dálnic na Sicílii mohou motoristé platit poplatky kartou Viacard, kterou lze zakoupit nejen v Itálii v kancelářích ACI (italského autoklubu), na mýtnicích, v turistických kancelářích i v některých trafikách, ale i v Česku v cestovní kanceláři Autoturist (zde prodávaná karta zahrnuje asi 600 km jízdy po dálnicích).

Na řadě dálnic lze platit i kartami. Aktuální poplatky jsou na internetových stránkách Societa Autostrade SpA: http://www.autostrade.it („interactive map“).

Praktické rady na cestu k moři

Vstup do Evropské unie zjednodušil sice formality při cestování, ale je dobré znát základní informace o zemích, kam směřujeme.

Španělsko

Ve Španělsku je přibližně 3000 kilometrů dálnic. Hlavní tahy vedou podél pobřeží Středozemního moře a přes severní část země, kde spojují Baskicko s východním pobřežím. Na hlavních dálničních tazích lze platit hotově i kreditní kartou. Dálniční poplatky ve Španělsku patří k nejvyšším - v průměru 7,50 eur/100 km.

Portugalsko

Poplatky na portugalských dálnicích lze zaplatit buď hotovostně, nebo kartou, kterou vydává dálniční společnost Brisa. Průměrný poplatek za vozidlo z 1. skupiny je kolem šesti eur/100 km.

Chorvatsko

V Chorvatsku český turista nejspíš vjede na dálnici Krapina - Zagreb - Karlovac. Za běžné osobní vozidlo se platí 26 HRK (asi 110 Kč). Cesta po dálnici ze Záhřebu k hranici Srbska a Černé Hory (Zagreb - Županja) stojí 74 HRK (316 Kč).

Maďarsko

Všechny dálnice (M1, M3, M5 a M7) jsou zpoplatněny jednotnou dálniční známkou a nikde se již neplatí mýtné. Na M7 je bezplatný pouze úsek mezi exity na Székesfehérvár, který je považován za městský okruh. Dálniční známky s magnetickou kartou jsou desetidenní, měsíční a roční. 

Nově jsou zavedeny také čtyřdenní dálniční známky. Dálniční známka a magnetická karta jsou k dostání u čerpacích stanic před vstupem na dálnice, u poboček Maďarského autoklubu. Známka bez magnetické karty je neplatná. Na známce stejně jako na magnetické kartě musí být uvedena poznávací značka vozidla, jinak jsou rovněž neplatné.

Ceny známek s magnetickou kartou jsou následující: desetidenní známka 2000 HUF (asi 250 Kč), měsíční 3400 HUF. Za čtyřdenní dálniční známku se v sezoně od 1. 5. do 1. 9. 2004 platí 1270 HUF (asi 160 Kč).

Norsko

V Norsku je 75 kilometrů dálnic značených jako A (4 pruhy). Tyto dálnice jsou situovány okolo Bergenu a Osla. Navíc jsou v Norsku dálnice značené jako B (2 pruhy). Kromě dálnic se vybírají poplatky za řadu silnic s tunely a mosty (celkem je v Norsku 17 300 tunelů), které zkracují cestu kolem fjordů. Platit lze jen hotově.

Rakousko

V Rakousku jsou zavedeny dálniční poplatky formou dálniční známky, a to desetidenní, dvouměsíční a roční. Dálniční známky pro Rakousko lze koupit i v centrále ÚAMK v Praze 4, Na Strži 9 (informace na tel. 1230) za následující ceny: dvouměsíční známka pro osobní (obytný) automobil 729 Kč (desetidenní známky 260 Kč).

Pro přívěsy za osobní vozidla se nevyžaduje žádná známka. Navíc se platí za některé dálniční úseky v Alpách a za průjezdy některých tunelů a horských silnic. Kromě toho se platí mýtné i za řadu silnic nižších tříd. Většinou jde o vyhlídkové silnice v délkách zhruba od pěti do deseti kilometrů.

Řecko

Za použití více než 500 kilometrů dlouhé trasy ze Soluně do Atén zaplatí řidič osobního automobilu 5,70 eura, jízda po trase Atény - Korinth - Patras stojí 3,20 eura. V průměru se za 100 km jízdy po řecké dálnici zaplatí kolem 1,10 eura. V Řecku však nejde o dálnice obvyklých parametrů, ale spíš o rychlostní silnice.

Slovensko

Slovenské dálniční známky jsou v prodeji na hraničních přechodech, u vybraných pošt a vybraných čerpacích stanic za následující ceny: roční známka pro vozidlo do 3,5 t celkové hmotnosti stojí 600 Kč, patnáctidenní známka 120 Kč. Do celkové hmotnosti se započítává i celková hmotnost karavanu či jiného přípojného vozidla. Jediný nezpoplatněný dálniční úsek je Lanžhot - Kúty.

Slovinsko

V zemi je celkem 115 km dálnic. Trasa Lublaň - Naklo (směr k tunelu Karavanky) stojí řidiče osobního automobilu asi 40 Kč. Za tunel Karavanky se platí 1500 SIT (asi 200 Kč). Rychlé svezení umožňují i úseky Lublaň - Postojna 490 SIT (asi 65 Kč) a ve směru na Graz Maribor - Šentilj (asi 25 Kč). Za trasu Lublaň - Nova Gorica ve směru do Itálie se platí 970 SIT (asi 130 Kč).

Srbsko a Černá Hora

Za průjezd osobním automobilem (bez přívěsu) po rychlostní silnici (dálnici) od maďarsko-srbské hranice přes Feketič a Bělehrad na Niš a Pečenjevce v blízkosti bulharských a makedonských hranic se platí celkem 26 eur (s obytným přívěsem 40 eur). Cesta od chorvatsko-srbské hranice do Bělehradu stojí šest eur (devět eur) a za použití úseku Bělehrad - Niš - Pečenjevce se platí 16 eur (24 eur).

Švýcarsko

Pro používání švýcarských národních silnic (dálnic a víceproudých silnic) musí mít každé vozidlo do 3,5 t, motocykl, karavan a přívěs zakoupenu dálniční známku, jejíž cena je 40 CHF (asi 820 Kč). Je platná celý kalendářní rok a leden roku následujícího. Lze ji zakoupit na hraničních přechodech, poštách, čerpacích stanicích a u některých českých autoklubů.

***

Autem k moři v pohodě: itineráře, mapy a praktické rady na cestu

***

Poplatky za průjezd tunely

Projet Alpami a přitom se vyhnout placeným úsekům je při cestách na dovolenou ke Středozemnímu moři velmi obtížné. Prakticky nemožné je to pro motoristy, kteří vezou karavan, protože vedlejší silnice jsou pro vozy s karavanem nevhodné, v některých případech dokonce zakázané. V tabulce je vybráno několik horských tunelů a průsmyků na hlavních tazích, v nichž je průjezd zpoplatněn.

Kolik zaplatíte

Mont Blanc (F) 28,10 (zpáteční 35,00) eura
Gran San Bernardo (I) 21,90 (zpáteční 30,80) eura
Gotthard (CH) v ceně švýc. dálniční nálepky
San Bernardino (CH) v ceně švýc. dálniční nálepky
Arlberg (A) 8,50 eura
Brenner (A) 8,00 eur
Felbertauern (A) 10,00 eur
Tauern - dálnice (A) 9,50 eura
Karavanky (SLO) 6,50 eura
Bosruck - Gleinalm, Pyhrnská dálnice (A) 7,50 eura

Zdroj: ÚAMK

 

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz