Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dovolená na motorce. Třetinu nákladu nakonec stejně nevyužijete

aktualizováno 
Motorku nemusíte mít jen na jízdy "okolo komína" a na pár srazů do roka. Stále populárnější jsou dovolenkové jízdy k moři nebo do hor. Na takovou expedici je ale třeba se pořádně připravit.

Na motorce se z Česka dá dojet k moři bez problému. | foto: Matěj Oliva, motodenik.czpro iDNES.cz

Zkontrolujte obutí, brzdové destičky, podívejte se, za jak dlouho musíte se strojem na výměnu oleje a nechte si nějakou rezervu, pokud by se cesta natáhla.

Po Evropě sice není problém sehnat servis, který to zvládne, ale mohlo by to vyjít podstatně dráž než u nás. U staršího stroje nezapomeňte přibalit trochu oleje na dolití. Jiné náhradní díly nemá smysl brát, zpravidla odejde zrovna to, co nemáte. Přibalte jen základní nářadí, stříbrnou pevnostní izolepu a pár zdrhovacích pásek. Pokud máte na motorce řetěz, tak samozřejmě také vhodné mazivo na něj.

Textilní zavazadla jsou levná a praktická.

Textilní zavazadla jsou levná a praktická.

Pořiďte si kufry

Máte v podstatě tři možnosti, jak zabalit. Nejlevnější jsou textilní brašny. Jsou skladné, dají se pořídit za zajímavé peníze, ale mají i své nevýhody. Tou první je snadná dostupnost vašich věcí pro nenechavce. Brašnu stačí jednoduše proříznout. Druhým problémem bývá umístění na motorce, kdy si musíte dávat pozor, aby zavazadlo nebylo opřené o výfuk nebo vám někde neškrábalo lak na kapotáži. Praktický je i takzvaný tankvak, který se připevňuje pomocí magnetů nebo suchých zipů na nádrž. Můžete do něj dát doklady, foťák a vše, co potřebujete mít při ruce.

Montáž a demontáž plastových kufrů je rychlá a snadná.

Montáž a demontáž plastových kufrů je rychlá a snadná.

Druhou možností jsou plastové kufry. Jsou zhruba třikrát dražší než textilní zavazadla a vyžadují montáž poněkud nevzhledných rámů na motorku. Jejich výhody jsou jasné: snadné a pevné připevnění, lepší ochrana před zloději a absolutní voděodolnost. Poslední variantou jsou hliníkové kufry, které se hodí především na cestovní endura. Ty jsou suverénně nejdražší, ale zároveň také nejpraktičtější a nejodolnější. Vydrží i pády stroje, je těžké se do nich dostat a jsou velice pevně přimontované i k motorce. Rozhodně se ale nehodí na každý stroj a potřebujete k nim opět speciální držáky.

Připravte se i na celodenní déšť.

Připravte se i na celodenní déšť.

Co s sebou

Bývá zvykem, že třetinu věcí, které s sebou vezete, nepoužijete, ale přesto je třeba je mít. Kromě základního oblečení je dobré mít věci pro jízdu v dešti, může vás potkat třeba celodenní jízda ve vodě a jednoduchý "nepromok", který stojí do tisíce korun, je pak neocenitelný. Dál už záleží na tom, kam jedete.

Fotogalerie

Co se týče dokladů a peněz, není špatné si rozmístit peníze na víc míst v motorce i oblečení, také doklady vozte několikrát okopírované na různých místech. To ale platí především pro země mimo EU.

Navigace

V dnešní době GPS už je téměř nemyslitelné vozit s sebou klasickou mapu. Ceny navigací jsou velice nízko a pokud máte klasickou autonavigaci, stačí za pár set korun dokoupit vodotěsný držák na motorku. Vyrábí se samozřejmě i speciální motonavigace, ale kvůli jedné dovolené se zpravidla nevyplatí je kupovat.

Pokud přece jen preferujete mapu nebo itinerář, je ideální ho umístit pod slídu, kterou má na sobě většina tankvaků, mapu tak máte stále při ruce a můžete jí sledovat i za jízdy.

Cestu si připravte v klidu doma. Pravděpodobně ji stejně nedodržíte, je ale dobré vědět, která místa chcete vidět, kde zhruba jsou, jaké k nim vedou cesty, atd. Pokud jen zadáte cíl do GPS, pojedete po dálnici, nebo naopak nejzapadlejších cestách a možná minete spoustu zajímavého.

Co ještě přibalit na dovolenou na motorce? Pište do diskuse pod článkem.

Autoři:




Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.