Airbag na motorku | foto: Dainese

Na motorce jde o krk. Jen helma k ochraně nestačí

  • 40
Víkendové neštěstí na okruhu v Sepangu připomnělo motorkářům, že jízda po dvou kolech je velmi riskantní zábava; i když jezdíte ve zdánlivém bezpečí závodního okruhu.

Na záběrech tragické nehody je vidět, že Marco Simoncelli měl v osudový okamžik na sobě všechnu bezpečnostní výzbroj, kterou může závodník mít.

"Marco měl na sobě vůbec nejmodernější kombinézu, která se vyrábí. Má dokonce svůj airbag. Ale když do vás v plné rychlosti vrazí přes dvě stě kilogramů těžký motocykl MotoGP, nepomohlo by ani brnění," komentoval neštěstí český závodník Lukáš Pešek.

Žádná bezpečnostní opatření nedokážou zcela uchránit závodníka na motocyklu.

V tak nešťastném případě nepomohou ani sebelepší ochranné pomůcky, podceňovat je ale nesmíte, ani když nezávodíte. Nezáleží na tom, jestli jedete na výlet jen občas a předjíždí vás i cyklisté, chránit se musíte a pouhá helma rozhodně nestačí.

Páteřový chránič

Takzvaný "páteřák“ sice není žádnou novinkou, ale řada motorkářů tuto část výbavy stále vytrvale přehlíží. Podle mnoha odborníků se však jedná hned po přilbě o nejdůležitější součást výbavy. Dokáže totiž zabránit zraněním páteře, která mají pro jezdce většinou fatální následky.

Výbava pro motorkáře – páteřový chránič

Páteřáky se dnes dají koupit od zhruba pěti set korun za nejlevnější modely až po chrániče za několik tisíc. Ochranná funkce je podobná, ale čím dražší chránič, tím lépe se v něm budete cítit, bude lépe větrat a sedět na zádech. Pokud tedy jedete "jen kousek" a nechce se vám oblékat do celé výbavy, vezměte si alespoň páteřák, může vám hodně pomoci.

Airbag nejen v autě

Na airbagy v autě jsme si už zvykli a ani v nabídce nových aut už se o této části bezpečnosti nemluví, je zkrátka samozřejmostí. Airbag na motorce je ale stále ještě velkou neznámou a do série se ho odvážilo přenést jen pár značek. Jednou z nich je švýcarská iXS, která nabízí hodně zajímavou bundu, která na první pohled vypadá jen jako klasická textilní bunda.

Airbagy pro motorkáře

Při vývoji pomáhal i Marco Simoncelli - víc čtěte zde

Je osazena všemi potřebnými chrániči a navíc i nafukovacími vaky, které jsou napojené na bombičku se stlačeným plynem na přední straně. Celý systém je aktivován lankem, které má jezdec za jízdy připoutané k motorce. Ve chvíli nárazu lanko vytrhne pojistku a bunda se nafoukne.

Bombička nafukující vzduchový vak speciální motorkářské bundy vybavené airbagem

Nevýhodou je značná šance, že na lanko zapomenete například na benzince a bundu "odpálíte" zbytečně. Systém se dá ale použít vícekrát a stačí koupit novou bombičku. Honda dává airbag dokonce přímo na motorku - čtěte tady

Reflexní vesta na vás nemusí vlát

Se zavedením povinného denního svícení se značně snížila viditelnost motorek v silničním provozu. Tento problém kompenzuje použití reflexní vesty. Z počátku byly k mání jen klasické vesty do auta nebo na stavbu. Sice stojí pár korun, ale jízdu na motorce dokážou značně znepříjemnit. Vesta špatně drží, vlaje na oblečení a výsledný efekt je spíš nebezpečný, když ji musíte co pár kilometrů upravovat.

Na trhu jsou ale naštěstí i modely speciálně připravené pro motorkáře. Mají střih přizpůsobený motocyklovému oblečení, jsou pevnější, dají se prát a obsahují řadu pružných prvků, které drží vestu na svém místě. Speciální motorkářské vesty koupíte od čtyř set až do dvanácti set korun a najdete je v každém dobrém obchodě s motovybavením.

Noste světlé barvy

Čeští motorkáři jsou hodně pasivní a na rozdíl od západní Evropy se u nás nosí stále především černá barva. Sice může dobře vypadat, ale je jednoznačně nejhůře viditelnou barvou z celého spektra. Dalším adeptem na přehlédnutí je modrá barva, za ní následuje překvapivě červená. Dobře vidět už budete ve žluté, lépe pak v bílé a ideální jsou samozřejmě reflexní barvy. Viditelnost bílé je z auta zhruba 50metrová, reflexní až 200metrová. Modrou je naopak vidět jen ze vzdálenosti okolo 18 metrů.  Samozřejmě, že reflexní bunda není módní trhák a moc jezdců ji nosit nechce. Na trhu jsou už ale produkty s větším či menším množstvím reflexních prvků. Mohou být na kalhotách, botách, bundě nebo třeba i přilbě.