Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na mýtné si vyděláme za pět let

  12:00aktualizováno  12:00
Do páteční půlnoci zaplatili automobiloví dopravci na mýtném 51,8 milionu korun. Za deset let zaplatí stát za výstavbu a provozování celého systému 14,5 miliardy korun. Pokud bude stát vybírat ročně tři miliardy, které plánuje nastřádat letos, začne systém vydělávat za pět let.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Nejúspěšnějším dnem výběru byl pátek, kdy se na mýtném vybralo 14,2 milionu korun, mýtné brány přitom zaznamenaly přes 581 000 transakcí.

Nejméně peněz se vybralo 1. ledna, kdy se mýtné na dálnicích a rychlostních komunikacích začalo vybírat. Řekl to mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník.

Do systému je podle pátečních informací zaregistrováno přes 83 000 palubních jednotek. Zadávací dokumentace přitom počítala s tím, že se do něj během celého roku 2007 zaregistruje 80 000 vozidel.
Dalších 7700 vozidel využívá speciální palubní jednotku, která je opravňuje jezdit zdarma. Jde například o vozidla hasičů, armády nebo policie.

Mýtné se vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti podléhají automobily o hmotnosti 12 a více tun. Podle odhadů ministerstva dopravy se letos na mýtném vybere asi 2,4 miliardy korun, podle firmy Kapsch bude výnos vyšší než tři miliardy. Optimističtější z odhadů počítá s průměrným denním výnosem z mýtného 8 milionů korun.

Státu i po zaplacení výstavby mýtného zůstane téměř 50 % výnosů
Za služby související s provozem mýtného systému zaplatí Česká republika generálnímu dodavateli v letošním roce necelých 900 milionů korun, dalších přibližně 650 milionů korun jej bude stát první splátka výstavby mýtného systému.

I po zaplacení případného bonusu za úspěšnost výběru mýtného zůstane státu  v roce 2007 kolem 1,5 mld. korun, tedy cca 50 procent ročních výnosů z mýtného. "A to navíc mýtný systém ukazuje už v prvních dnech provozu výnosy přesahující 12 milionů korun denně," upozorňuje Erwin Toplak, člen představenstva dodavatele mýtného systému, společnosti Kapsch.

Samotná instalace mýtného systému na dálnicích a silnicích první třídy (tzv. první etapa) stála přibližně 2,5 miliardy.

Celkem 12 miliard zaplatí v příštích deseti letech stát za provozování mýtného systému.

Celkových 14,5 miliard, které stát za prvních 10 let zaplatí za vybudování a provoz celého systému na rychlostních silnicích a dálnicích zaplatí, si při ročním výběru kolem 3 miliard korun na sebe mýtné vydělá přibližně za 5 let (tzn. na konci roku 2011).

Pozn. částky jsou uváděny bez DPH

Den (od půlnoci do půlnoci) objem v Kč
1. leden 1 413 365
2. leden 12 058 238
3. leden 12 287 879
4. leden 11 859 210
5. leden 14 190 934

Autoři: , ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.