Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na náhradních dílech se dá hodně ušetřit, ale i prodělat

  22:58aktualizováno  22:58
- O obchodu s náhradními díly se říká, že vynáší více než prodej a výroba nových aut. Zákazník si díky tomu může vybrat z široké škály cen i kvality. Na vozy seriózních značek se vyrábějí díly dalších dvacet let po opuštění montážních pásů. Značkové katalogy s originálními náhradními díly tak mívají několik set stran. Na prodeji náhradních dílů se přiživují i firmy vyrábějící konstrukčně shodné díly, ale neautorizované přímo výrobcem. V okolí každého města nechybí ani vrakoviště, kde lze mnohé náhradní díly sehnat za pakatel.
"Když mi někdo přiveze havarované auto a ptá se, kde pořídit náhradní díly, říkám, že nejlepší je buď nový originál, nebo zachovalý díl z vrakoviště," doporučuje lounský automechanik Petr Šimáček a popisuje své zkušenosti: "Náhradní součástky z druhovýroby často nepasují. Jejich životnost bývá oproti originálu sotva poloviční." Podle Petra Šimáčka jsou originální díly nejdražší, ale nejlepší. Navíc mají kvalitní antikorozní ochranu.
"A také přesně pasují," dodává automobilový klempíř Jiří Štruc z Mladé Boleslavi. "Několikrát se mi totiž stalo, že přední kapota z druhovýroby nepasovala, byla zkřížená, a i když jsem jejím rovnáním strávil celé dva dny, nedala se nakonec stejně použít." Z praxe Jiřího Štruce vyplývá, že originální náhradní díly pasuje vždycky. Stejný názor má i na použité díly z vrakoviště.
Pro součástky z vrakovišť hovoří hlavně nízká cena. Například originální přední reflektor pro Volkswagen Polo přijde na tři a půl tisíce korun, stejný nový díl z druhovýroby stojí dva tisíce čtyři sta korun. Na vrakovišti lze ten samý světlomet ve výborném stavu koupit za patnáct stovek.
U dílů z vrakoviště je však nutné dávat pozor na stav. Nárazníky a světlomety mívají ulámané držáky, plechy mohou být špatně uříznuté. U mechanických součástek, jako je například motor, palivové čerpadlo nebo převodovka, je risk mnohem větší. "Koupil jsem motor do Hondy Civic s tím, že auto bylo bourané, ale že motoru nic není. Měl mít najeto jen padesát tisíc kilometrů," vzpomíná Tomáš Kořán z Prahy. "Po tom, co jsem auto zprovoznil, zjistil jsem, že motor je skoro nepoužitelný a jeho oprava v servisu by přišla na čtyřicet tisíc korun." Patnáct tisíc za motor tak přišlo vniveč a Tomáš Kořán musel koupit nový motor.
Málokdo tuší, že na díly z vrakoviště se vztahuje klasická půlroční záruka. Ta neplatí pouze u závad, kterou prodejce ohlásí kupujícímu předem. Jenže dostat od majitele vrakoviště účet není nejjednodušší, a někteří dokonce, když slyší o paragonu, raději nic neprodají.
Při pořizování náhradních dílů je nejlepší mít v ruce starou součástku. Bývá na ní výrobní číslo, podle kterého se dá nejsnadněji obstarat nový díl. Na klínových řemenech, vzduchových filtrech a podobných součástkách jsou uvedeny aspoň potřebné rozměry a parametry.
Motorista by neměl zapomínat, že se automobily neustále modernizují, díly se mění a třeba na první pohled shodné součástky se mohou navzájem lišit. "Když někdo přijde, že chce nárazník například pro Volkswagen Corrado, musím vědět, jaký je to rok výroby. Na první pohled stejně vypadající díl byl dvakrát modernizován a pokaždé lehce pozměněn," upozorňuje prodejce náhradních dílů Miroslav Štěpán z Prahy. "Za zmínku stojí i to, že mnohé automobilové součástky, které se skládající z více dílů jako turbodmychadlo, palivové čerpadlo a spojka, se nedají opravovat a jen se vyměňují."

Nabourané auto z vrakoviště může poskytnout mnoho použitelných součástek.

Autor:


Témata: Volkswagen


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.