Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na neplatiče zákonného ručení čekají obsílky

  19:02aktualizováno  19:02
Nepříjemné chvíle čekají majitele vozidel, za která není zaplaceno zákonné ručení, a přitom jsou vedena v registru vozidel jako provozovaná. Česká kancelář pojistitelů, která má údaje od všech tuzemských pojišťoven zabývajících se povinným ručením, totiž předala seznamy pojištěných silničních vozidel na okresní úřady a magistráty, kde od loňska vedou evidenci motorových i nemotorových vozidel. Úřady nyní porovnají seznamy s registry a ty motoristy, kteří neplatí zákonné ručení, a vozidlo přitom nevyřadili z provozu, čeká úřední obálka s modrým pruhem.
Co bude dál, to vysvětluje Jaroslav Bednář, šéf evidence vozidel Okresního úřadu Plzeň-jih.

Vyzveme vlastníka vozidla, aby se dostavil na úřad k zahájení správního řízení ve věci trvalého vyřazení jeho vozidla z evidence. První obsílky rozešleme na začátku března. Při ústním jednání zjistíme, proč majitel za vozidlo - může se jednat jak o automobil, tak o motocykl nebo i vlek za auto - neplatí pojistné.

Jaký bude další postup?

Vlastník vozidla nám vysvětlí, proč se dostal na seznam České kanceláře pojistitelů. Třeba už s vozidlem vůbec nejezdí a jen neudělal potřebné kroky k odhlášení. Pak nám odevzdá poznávací značky a osvědčení o technickém průkazu. Vozidlo trvale vyřadíme z registru, ale tím celá věc neskončí. Záležitost předáme přestupkové komisi a neplatiče čeká přestupkové řízení, ve kterém může dostat pokutu až do výše 20 tisíc korun a ve zvláštních případech ještě o 10 tisíc více.

A může přijít motorista na úřad s novou pojistkou?

Pak zůstane vozidlo v evidenci, ale vlastníka čeká stejně přestupkové řízení.

Co se stane v případě, že vlastník vozidla, za něž není pojistné placeno, na vaši výzvu nereaguje?

Další postup je přesně dán správním řádem. Pokud si dotyčný nevyzvedne na poště obsílku do tří dnů, tak je přesto považována za doručenou. Po 30 dnech pak nepojištěné vozidlo automaticky vyřadíme z evidence. Ovšem proti našemu rozhodnutí o vyřazení se může vlastník vozidla odvolat. Jednání se pak protáhne a nelze vyloučit, že bude trvat celé další měsíce.

Hrozí majiteli sankce za to, že se k zahájení správního řízení nedostaví?

Ano, můžeme mu vyměřit pokutu v maximální výši 200 korun českých. Ale předvolaný motorista může prokázat, že mu termín jednání nevyhovoval. Třeba proto, že byl v cizině - a pak mu pokuta nehrozí. Může si také s pracovníky úřadu nebo magistrátu domluvit jiný termín.

Jak velký počet hříšníků očekáváte?

Těžko v tuto chvíli odhadnout. Většina lidí si dala všechno, co souvisí třeba s automobilem, do pořádku už před dvěma roky, když začínal nový způsob zákonného ručení. Teď očekávám, že narazíme na lidi, kteří v minulosti prodali auto a už se dále nestarali o jeho převod na nového majitele. Ani netuší, že jsou stále vedeni jako jeho vlastníci. Pro některé to bude určitě překvapení.

Má majitel vozidla, pokud za ně nechce platit zákonné ručení, nějakou jinou možnost než ho trvale vyřadit z evidence?

Pokud například používá vozidlo jen sezónně, tak ho může dočasně vyřadit z evidence. To zákon umožňuje. Poznávací značky uloží za desetikorunový poplatek na úřadě, kde je zaevidováno. Termínem "dočasně" se rozumí nejdéle na jeden rok. Ovšem ani trvalé vyřazení neznamená, že vozidlo už nikdy nemůže na silnici. Je totiž možné opětně je přihlásit, ale týká se to jen vozidel vyřazených z evidence po 1. červenci loňského roku. Ovšem za nové přihlášení se platí 300 korun. V obou případech musí mít vozidlo v době, kdy je znova uvedeno do provozu, zaplaceno povinné ručení a samozřejmě musí mít platnou technickou a emisní kontrolu, a k tomu ještě evidenční prohlídku.


Autor:


Témata: Registr vozidel




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.