Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na neplatiče zákonného ručení čekají obsílky

  19:02aktualizováno  19:02
Nepříjemné chvíle čekají majitele vozidel, za která není zaplaceno zákonné ručení, a přitom jsou vedena v registru vozidel jako provozovaná. Česká kancelář pojistitelů, která má údaje od všech tuzemských pojišťoven zabývajících se povinným ručením, totiž předala seznamy pojištěných silničních vozidel na okresní úřady a magistráty, kde od loňska vedou evidenci motorových i nemotorových vozidel. Úřady nyní porovnají seznamy s registry a ty motoristy, kteří neplatí zákonné ručení, a vozidlo přitom nevyřadili z provozu, čeká úřední obálka s modrým pruhem.
Co bude dál, to vysvětluje Jaroslav Bednář, šéf evidence vozidel Okresního úřadu Plzeň-jih.

Vyzveme vlastníka vozidla, aby se dostavil na úřad k zahájení správního řízení ve věci trvalého vyřazení jeho vozidla z evidence. První obsílky rozešleme na začátku března. Při ústním jednání zjistíme, proč majitel za vozidlo - může se jednat jak o automobil, tak o motocykl nebo i vlek za auto - neplatí pojistné.

Jaký bude další postup?

Vlastník vozidla nám vysvětlí, proč se dostal na seznam České kanceláře pojistitelů. Třeba už s vozidlem vůbec nejezdí a jen neudělal potřebné kroky k odhlášení. Pak nám odevzdá poznávací značky a osvědčení o technickém průkazu. Vozidlo trvale vyřadíme z registru, ale tím celá věc neskončí. Záležitost předáme přestupkové komisi a neplatiče čeká přestupkové řízení, ve kterém může dostat pokutu až do výše 20 tisíc korun a ve zvláštních případech ještě o 10 tisíc více.

A může přijít motorista na úřad s novou pojistkou?

Pak zůstane vozidlo v evidenci, ale vlastníka čeká stejně přestupkové řízení.

Co se stane v případě, že vlastník vozidla, za něž není pojistné placeno, na vaši výzvu nereaguje?

Další postup je přesně dán správním řádem. Pokud si dotyčný nevyzvedne na poště obsílku do tří dnů, tak je přesto považována za doručenou. Po 30 dnech pak nepojištěné vozidlo automaticky vyřadíme z evidence. Ovšem proti našemu rozhodnutí o vyřazení se může vlastník vozidla odvolat. Jednání se pak protáhne a nelze vyloučit, že bude trvat celé další měsíce.

Hrozí majiteli sankce za to, že se k zahájení správního řízení nedostaví?

Ano, můžeme mu vyměřit pokutu v maximální výši 200 korun českých. Ale předvolaný motorista může prokázat, že mu termín jednání nevyhovoval. Třeba proto, že byl v cizině - a pak mu pokuta nehrozí. Může si také s pracovníky úřadu nebo magistrátu domluvit jiný termín.

Jak velký počet hříšníků očekáváte?

Těžko v tuto chvíli odhadnout. Většina lidí si dala všechno, co souvisí třeba s automobilem, do pořádku už před dvěma roky, když začínal nový způsob zákonného ručení. Teď očekávám, že narazíme na lidi, kteří v minulosti prodali auto a už se dále nestarali o jeho převod na nového majitele. Ani netuší, že jsou stále vedeni jako jeho vlastníci. Pro některé to bude určitě překvapení.

Má majitel vozidla, pokud za ně nechce platit zákonné ručení, nějakou jinou možnost než ho trvale vyřadit z evidence?

Pokud například používá vozidlo jen sezónně, tak ho může dočasně vyřadit z evidence. To zákon umožňuje. Poznávací značky uloží za desetikorunový poplatek na úřadě, kde je zaevidováno. Termínem "dočasně" se rozumí nejdéle na jeden rok. Ovšem ani trvalé vyřazení neznamená, že vozidlo už nikdy nemůže na silnici. Je totiž možné opětně je přihlásit, ale týká se to jen vozidel vyřazených z evidence po 1. červenci loňského roku. Ovšem za nové přihlášení se platí 300 korun. V obou případech musí mít vozidlo v době, kdy je znova uvedeno do provozu, zaplaceno povinné ručení a samozřejmě musí mít platnou technickou a emisní kontrolu, a k tomu ještě evidenční prohlídku.


Autor:


Témata: Registr vozidel

Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz