Na opravy silnic po zimě opět chybí miliardy

  • 3
Stejně jako každé jaro nemají ani letos silničáři pro motoristy dobré zprávy. Na zahlazení děr na silnicích po letošní zimě opět není dost peněz. "V letošním roce se určitě nepodaří všechno opravit," řekl včera při bilanci zimy provozní ředitel Ředitelství silnic a dálnic Otakar Vacín. Připustil, že silnice jsou rozbité mnohem víc než v minulých letech, protože letošní zima byl drsnější. "Škod přibylo a teď jsou silnice rozbité prakticky všude," popsal stav vozovek Vacín.

Peníze se nedostávají, přestože Státní fond dopravní infrastruktury zvýšil balík na údržbu a menší opravy silnic z 6,1 miliardy korun na sedm miliard. Podle silničářů by však jenom na silnice první třídy bylo zapotřebí ještě o tři miliardy korun víc. Pro srovnání: tři miliardy korun je celý letošní rozpočet ministerstva životního prostředí. Silničáři však připouštějí, že budou rádi, když se jim na nejnutnější opravy silnic první třídy povede sehnat aspoň přibližně desetinu z odhadovaných tří miliard. Dalších zhruba 800 milionů by přitom bylo potřeba na zahlazení děr na silnicích druhé a třetí třídy.

Otakar Vacín z Ředitelství silnic uvedl, že jednou z možností, kde peníze vzít, je dotace z Fondu národního majetku, který přispívá do Státního fondu dopravní infrastruktury. „ Nemůžeme dávat peníze přímo na opravy komunikací,“ namítá Lucie Králová z tiskového odboru fondu. Víc peněz nemůže dát ani dopravní fond. Jeho letošní rozpočet je 41,3 miliardy korun, přičemž více než polovina peněz - více než 24 miliard - jde na výstavbu, modernizaci a opravu silnic a dálnic. Zbytek - zhruba 17 miliard - dostanou železnice a vodní doprava. „Oprava silnic je dlouhodobý problém.

Máme jednu z nejhustších dopravních sítí v Evropě, takže i na opravu je potřeba víc peněz,“ popisuje zvláštnost České republiky ředitel státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr. „Letos jsme na údržbu a opravy dali o 900 milionů korun víc. A příští rok bychom chtěli dát opět o něco víc. Optimální částka by byla mezi osmi a devíti miliardami.“ Ředitelství silnic a dálnic však tvrdí, že stav léta zanedbávaných silnic je dnes natolik špatný, že je potřeba mnohem víc: po dobu pěti let zhruba 3,5 miliardy korun ročně.