Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na pár kilometrů saniťákem. Uvolněte mi cestu!

aktualizováno 
Nikdy nevíte, co se uvnitř odehrává, když sanitku pouštíte na silnici před sebe. Potkáváte ji na každém rohu a víte o ní o dva bloky dopředu. Jaké to je za volantem auta, které, jak všichni doufáme, nikdy nevyzkoušíme?

Sanitka se řídí jako klasická dodávka, jen je tu o pár čudlíků víc. A když pustíte majáky a sirénu, svět kolem vás se zastaví. Uhýbají vám bojovné stříbrné octavie i drsňáci za volanty pražských taxíků. A zastaví se i bílá dodávka, ve které se asi ten kancelářský papír kazí.

Sanitka Volkswagen Transporter

Profíci za volanty sanitek na to mají asi trochu jiný názor, ale když usedne nesaniťák za volant auta s nápisy ambulance, má pocit, že se mu projíždí ucpanou Prahou nějak líp. A to ani nemusíte blikat a houkat.

VW Transporter T5 v číslech

délka x šířka x
výška x rozvor (mm)

5 290 x 1 904 x 1 990 x 3 400
objem kufru (l) 6 700
pohotovostní/užit. hmotnost (kg) 1 980/1 020
motor pětiválcový turbodiesel
zdvihový objem (ccm) 2 460
max. výkon (kW/k) 96/131
max. točivý
moment (Nm)
340
max. rychlost (km/h) 164
zrychlení 0–100
km/h (s)
15,4
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 8,3
základní cena
bez DPH (Kč)
621 853
Když v ceníku Volkswagenu Transporter najdete hned na čtvrtém místě položku jménem "sanitka", pocítíte tak trochu mrazení v zádech. Objednat si ji může kdokoliv, jen pozor na používání modrého majáku na střeše. Kdo a v jakých případech jej může zapnout, je přesně stanoveno. Chladnoucí oběd na druhém konci ucpané pražské Jižní spojky mezi ně rozhodně nepatří.

Celková cena sanitky na obrázcích je 1 322 772 korun včetně DPH (1 111 573 bez daně), přestavby od firmy SICAR na převozový vůz stojí 377 567 Kč bez daně.

Jako základ ambulance, kterou jsme se svezli těsně předtím, než si ji přebrala jedna pražská klinika, posloužil VW Transporter T5 s rozvorem 3 400 mm už z výroby připravený pro zástavbu speciálního vybavení.

Jak se houká a bliká

"Naše" sanitka patří do základní kategorie A, což je tzv. silniční ambulance. Patří k nejméně vybaveným vozům, které slouží k přepravě nemocných a třeba rodiček. Obvykle mívají bílou barvu, další kategorie lépe vybavených vozů (B,C) bývají lakované žlutě.

Sanitka Volkswagen Transporter

V kabině řidiče to je stejné jako v jakémkoliv jiném transporteru. Co si tam naporoučíte a nač bude stačit rozpočet, to tam bude. V té naší chránily posádku airbagy a stabilizační systém ESP, nechyběla elektricky ovládaná okénka, rádio, klimatizace i palubní počítač.

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu
nových i ojetých
automobilů značky
VW Transporter 
na on-line serveru www.automodul.cz

A co všechno umí ty žluté čudlíky v kapličce na přístrojovce uprostřed nahoře? První (nejvíc vlevo) pouští maják na střeše, druhý sirénu a třetí "horn", který bezpečně vyděsí i nejhlušší řidiče překážející v průjezdu. Následuje spínač předních blikaček, předposledním se aktivují bílé reflektory osvětlující v případě potřeby prostor za autem a konečně poslední zapíná osvětlení v interiéru vzadu.

Sanitka Volkswagen Transporter

Lehátko vyjede samo

Nejdůležitější je na ambulanci zadní část. Samozřejmě je klimatizovaná a v zimě vytápěná (za příplatek 31 tisíc bez daně). Naproti šoupacím dveřím na boku je vyjímatelné kolečkové křeslo, posádka sedí po směru jízdy vedle lehátka.

Jeho vyjmutí je hračka a nemusíte být žádný velký silák. Stačí sklopit malou rampu, zmáčknout tlačítko na nerezové skluzavce, ve které drží, a zatáhnout. Když lehátko tak z poloviny vysunete, zmáčkněte červenou páku a kolečka se sama vyklopí a zajistí. Pacient se přikurtovává pásy.

Sanitka Volkswagen Transporter

Lékařské nádobíčko se ukládá do oranžového kufříku. Pod lehátkem je ještě velký šuplík na další nezbytnosti, třeba deky. Nechybí nádrže s kyslíkem s rozvodem po kabině.

Pětiválcový turbodiesel 2.5 TDI s výkonem 96 kW si v městském provozu vede s přehledem, 340 Nm je dostatečných na hbité rozjezdy a razantní jízdu. Jen musíte svižně řadit, šestistupňová převodovka má první městské převody docela krátké. Hodně krátká jednička při rozjezdech s prázdnou sanitkou ani není třeba, silný dvouapůllitrový turbodiesel se rozjede stejně dobře na dvojku.

Komfortní podvozek se hodí při zdolávání nerovných silnic a trčících retardérů, jen průjezdy zatáček nemohou být tak razantní jako s osobákem. Sanitka přeci jen není pírko a těžiště auta je výš.

Dodávka má svislé boky a řidič sedí vysoko, takže má dobrý přehled o tom, kde auto začíná a končí. Pouze pro couvání na zrcátka by se možná hodily parkovací senzory. Ale saniťáci znají své stroje dokonale, takže vlastně ani nejsou potřeba.

jak nechat projet sanitku

Sanitka Volkswagen Transporter

Ve městě uhnout na tu stranu silnice, po níž právě jedete (k chodníku, krajnici...) a nechat volný průjezd středem silnice.

Na komunikaci o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy (např. dálnici) musí řidiči souběžně jedoucích vozidel vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3 metry.

Jsou-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup (sjedou se k sobě) řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. U tříproudých komunikací se tak vytvoří volný pruh mezi pravým a prostředním pruhem, u čtyřproudých mezi pravým a prostředním a levým a prostředním.

Řidiči jedoucí v krajních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.

Do uvolněného pruhu je zakázáno vjíždět, popřípadě v něm sledovat vozidla s právem přednostní jízdy. Mohou do něj ovšem vjet vozidla vlastníka (správce) pozemní komunikace, který odstraňuje následky dopravní nehody.

Je také dobré dát řidiči sanitky vědět, že o něm víme. Nejlépe směrovkami.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.