Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 | foto: Jaguar

Na plný plyn: Jaguar zvažuje výrobu turbínového supersportu

  • 8
Jaguar C-X75 s hybridním pohonem spojujícím elektromotory a plynové turbíny, který se pyšní titulem nejlepšího konceptu pařížského autosalonu, by se mohl dočkat sériové výroby. Případní zájemci si budou muset ale nějaký čas počkat. Podle dostupných informací by Jaguar mohl nový supersport nabídnout nejdříve za pět let.

Koncept supersportu C-X75 od Jaguaru zaznamenal na letošním pařížském autosalonu velký zájem. Elegantní vůz s aerodynamicky čistým designem se stal jednou z hvězd celé výstavy. Možná více než vybroušený design ale zaujal u nového supersportu způsob pohonu.

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 totiž vychází vstříc současným na ekologii zaměřeným trendům a k jeho pohonu slouží čtyři elektromotory umístěné v každém kole. Ty dávají výkon 570 kW a neuvěřitelný točivý moment s konstantní hodnotou 1600 Nm. Nepřekvapí tak zrychlení z nuly na stovku za 3,4 sekundy, ani maximální rychlost přesahující třístovku.

autosalon paříž 2010

Nepřehlédněte speciální přílohu ZDE

Nevýhodou elektrického pohonu je ale dojezd, který v případě konceptu od Jaguaru činí pouze 100 kilometrů. Jaguar proto vybavil svůj vystavený supersport dvěma mikroturbínami, které díky výkonu 2 X 70 kW dodají vozu dostatečný akční rádius. V turbínách se ale skrývá hlavní potíž bránící brzkému uvedení na trh.

Jaguar C-X75

Podle britského serveru Autocar Jaguar zvažuje sériovou produkci, která by při využití ruční práce dosahovala tisícovky vozů ročně, v případě více automatizované výroby až dvou tisíc vozů ročně. Problémem je ale vývoj zapojení plynových mikroturbín Bladon Jets do hybridního pohonného ústrojí.

Podle střízlivých odhadů bude vývoj sériového provedení supersportu C-X75 trvat nejméně pět let. Jako realističtější se ale zdá spíš sedmiletá čekací doba na sériovou podobu vozu. Šéf vývoje pokročilých pohonných jednotek Jaguaru Tony Harper k tomu říká: "Mluvíme o dvou až třech letech, které bude trvat implementace turbínové technologie. Další tři až čtyři roky bude trvat integrování tohoto pohonu do samotného vozidla."

Revoluční sporťák Jaguaru pohání elektromotory a turbíny

Vývoj tubínového pohonu by mělo být ale levnější než u klasického spalovacího motoru. Turbíny totiž mají stokrát méně součástek než běžné spalovací motory. Výhodou turbínového pohonu by měl být také životní cyklus, který by měl být delší než u konvenčních motorů.

Produkce nového supersportu je tak závislá právě na vývoji turbín. Celý design elegantního vozu je totiž uzpůsoben právě pro jejich zástavbu. Díky malým turbínám, které potřebují méně místa pro zástavbu než běžné spalovací motory, se například podařilo Jaguaru posunout kabinu o 300 milimetrů dozadu oproti konvenčním supersportům.

Turbíny nedají spát výrobcům automobilů už 60 let

První konceptem s pohonem plynovou turbínou byl Rover JET1 z roku 1950. Dvoumístný vůz ale v průběhu testování vykazoval problémy a do sériové produkce se nedostal.

Velkým propagátorem turbín v osobních vozidlech byl Chrysler. Od počátku padesátých let až do osmdesátých let minulého století připravil několik prototypů. Jeho vůz Chrysler Turbine Car z roku 1963 byl také nejblíže sériové výroby. Automobilka dokonce nabízela vůz k vyzkoušení potenciálním zákazníkům. Vyrobeno bylo v omezené výrobě 50 vozů.

Turbínami se zabýval i americký konkurent Chrysleru koncern General Motors, který v padesátých letech vystavoval na autosalonech několik konceptů. I General Motors vyrobil v roce 1993 malou sérii turbínového hybridu EV1. Jeho komerční uvedení na trh se ale nekonalo. V roce 2006 General Motors ve spolupráci se slavným moderátorem a velkým fanouškem aut Jayem Lenem připravil koncept EcoJet.

O pohon pomocí plynových turbín se zejména v sedmdesátých letech minulého století zajímala také Toyota. Svůj hybridní koncept s plynovou turbínou představilo na začátku 90. let rovněž švédské Volvo. Žádný z těchto vozů se ale nedočkal sériové produkce.