Opel Combo je původně dodávka. Prodává se ale i ve verzi uzpůsobené pro potřeby rodiny, která necestuje jinak než s hromadou harampádí.
Nemáte zrovna plnou kapsu, potřebujete převážet náklad a rodinu, netrváte na nejmodernější technice a bydlíte u "plynové" benzinky? Pak je combo volba pro vás.
Ani dnes vám na ulici rozhodně ostudu neudělá. Combo sice není nijak výrazné, ale stále pohledné. Pokud sáhnete po verzi arizona, dostane černě lakovanou střechu a sadu ochranných plastových dílů, které ochrání při překonávání terénu velkoměsta.
Zadní boční dveře se odsouvají vzad jako u klasické dodávky. Oceníte to při prvním nastupování na stísněném parkovišti. Bohužel si ale cestující vzadu neotevřou okénka.
Při tankování objevíte za dvířky hrdla nádrže ještě další otvor, kterým se nabírá zemní plyn. Benzin natankujete sami, plyn doplňuje vyškolený personál.
Plech kam se podíváš
Uvnitř jeho stěhovavý původ poznáte na první pohled, čím více dozadu váš pohled padne, tím více nezakrytého plechu (v našem případě žlutého) vidíte. Semtam odhalíte nějaký plast nevalné kvality, který je křivý už z výroby a navíc ještě nakřivo namontovaný.
To, že to je dodávka - a ne nejmladší - neskrývá. Pracoviště řidiče je účelné, na designové a komfortní výstřelky zapomeňte. Odkládací prostory máte jen ve dveřích (obří kapsy) a nad hlavou je ještě plastová police.
Velká krabice za zády řidiče funguje jako velká ozvučnice. Naštěstí je plyno-benzinová jedna šestka docela tichá. To vás spíš překvapí sportovní zvuk výfuku.
Do kufru naložíte doslova cokoliv, je skvěle přístupný a dáte do něj malou ledničku i na výšku. Pokud to chcete měřit na litry, pojme 455 litrů věcí, to ale jenom po spodní hranu bočních oken, která leží hodně nízko. Combo naložené až ke stropu toho pobere mnohem víc, v extrémním případě až 3 050 litrů věcí.
Může se hoditNové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz |
Hbitá dodávka
Jezdí vcelku svižně a jízdní vlastnosti vám moc nenapovídají, že jedete vlastně v dodávce. Těžké tlakové nádrže vzadu mu dávají nečekané jízdní vlastnosti. Plynové combo se tak naklání mnohem méně, než by kdo čekal, a velká skříň zádi pomáhá řidiči přetáčivě do zatáčky.
Opely jsou vyhlášené příjemným ovládáním. Se spojkou nebude mít problémy ani ten, pro kterého je řízení nutným zlem. Ve městě vás překvapí až nečekanou obratností, pomáhá mu k tomu dobře odladěný posilovač řízení.
Velká zrcátka a svislé boky oceníte hlavně ve městě, dobře tak víte, kde auto končí a začíná, a protáhnete se všude doslova na milimetry.
Jedeme rychle, ale nedaleko
69kilowattový motor se při jízdě na plyn zdál dokonce ještě tišší, než když spaloval benzin. Ve vyšších rychlostech možná není tak pružný jako při jízdě na benzin, ale projevuje se to jen tím, že musíte občas podřadit na čtyřku v dálničním stoupání.
I když motor točíte, moc se mu zrychlovat nechce, na benzin to je o něco lepší. Při jízdách po městě a obsazení dvěma pasažéry si vezme sedm litrů benzinu, když upalujete zostra po dálnici deset.
Na plyn budete jezdit mnohem levněji. Docela svižnou jízdou, s převahou městských jízd jsme na nádrž, které pojme 19 kilo plynu ujeli asi 250 kilometrů, což odpovídá spotřebě asi 7,6 kg CNG na sto kilometrů. Kilogram plynu stojí průměrně 20 korun, když máte štěstí, seženete benzin nejméně o dvanáct korun dráž.
Elektronika se stále snaží jet na CNG. To že jedete na benzin poznáte podle tlačítka na středovém tunelu před řadicí pákou, které začne blikat. A bliká dokud nedočepujete plyn, poté zhasne.
Od benzinky k benzince
Problematické to je s palivoměrem. Je pouze jeden a vždy ukazuje stav paliva, na které právě jedete. V případě plynu vás nejprve ručka ukolébá jen velmi líným pohybem v první polovině. Od půlky k nule už se pak ale klesá mnohem rychleji. Kolik ještě ujedete tak lépe odečítáte z počítadla kilometrů.
Na ještě větším pozoru je třeba být v případě benzinu, pro něj je připravena nádrž na pouhých 14 litrů. Když je po okraj naplněná, ukazuje ručka jako "plnou", po sedmdesáti kilometrech se pak nestačíte divit, že jedete na rezervu.
Když se s autem vydáte na výlet do neprobádaných končin, může vám to pěkně znepříjemnit život. Protože je plniček zemního plynu pomálu a o víkendech některé zůstávají zavřené, čekala nás při výletu z Prahy za Hradec Králové cesta od benzinky k benzince.
Plyn za cenu nafty
Nejlevnější Combo CNG vyjde na 490 tisíc, nyní je ovšem díky jarní akci opelu o osmdesát tisíc levnější. Oproti obyčejné benzinové verzi, kterou může být z benzinové nabídky pouze motor 1,4 66 kW, připlácíte za CNG 95 tisíc. O něco silnější turbodiesel 1,7 74 kW stojí stejně. Naše parádní verze arizona byla ještě o pětašedesát tisíc dražší.
Opel Combo Tour 1.6 CNG ECOTEC | |
motor | 1,6 16V, výkon 69 kW |
prům. spotřeba CNG | 7,5 kg/100 km |
max. rychlost | 165 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 15 s |
délka x šířka x výška x rozvor | 4322 x 1684 x 1801 x 2716 mm |
objem kufru | 455-3050 l |
základní cena | 490 000 (410 000 v "jarní akci") |
Pozn: údaje uváděné automobilkou |