Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na přesný termín dodání nového vozu se příliš spoléhat nedá

  13:46aktualizováno  13:46
- Komu nezáleží tolik na tom, jaké má mít auto barvu nebo výbavu, může si je až na pár výjimek odvést z prodejny během několika dnů. Kdo však chce mít auto přesně podle svých představ, toho dělí od prvního svezení několik měsíců. Rozhodně se přitom nevyplatí důvěřovat prodejcům, že auto dodají ve sjednaném termínu.

Asi nejdelší čekání stojí právě před těmi, kteří se rozhodli pro koupi nového Peugeotu 206. "Když si někdo u nás objedná dvěstěšestku v těchto dnech, dostane ji v březnu nebo dubnu příštího roku," odhaduje Luboš Kotík z pražské prodejny Peugeot. Jeho slova potvrzuje i olomoucký prodejce Jaroslav Cikryp. "Podle mne auta budou na přelomu února a března. Je o ně takový zájem, že i v Německu se prý čeká čtyři měsíce." Další auto, na které nelze v současné době v prodejnách narazit, je cenově zajímavý Ford Escort v provedení kombi. "Nejsou, protože se výroba stěhuje z Německa do Anglie, ale do tří měsíců by mělo být vše v pořádku," říká Luděk Svačina ze zlínské prodejny Ford.
Ostatní vozy si může zájemce z prodejny odvézt během několika dnů, ale to jen v případě, že má prodejce zrovna na skladě auto požadované barvy a ve vybrané výbavě. Jinak nezbývá než objednat auto přímo z továrny. Rozdíly v dodacích lhůtách z fabrik jsou minimální, pohybují se mezi dvěma a třemi měsíci. Jak to vypadá v tuzemsku s nejžádanějšími škodovkami? "Máme hodně aut na skladě, když si nevyberete, auto objednáme a budete ho mít v lednu," říká Magdaléna Krupičková z pražské prodejny. "Jen na Octavie Combi se čeká podstatně déle, ta by možná v lednu nebyla. Snad v únoru. Kombíky šly teď hlavně na vývoz." Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto však trvá na tom, že i Octavie Combi továrna na požádání do dvou měsíců vyrobí. "I u nejžádanějších a zároveň nejdražších variant Octavií Combi s motory 1,8 turbo a 1,9 TDI platí, že je dodáme za šest až osm týdnů po objednání."
Aby si zákazník svůj zájem o vůz na míru na poslední chvíli nerozmyslel, požadují prodejci při objednání vozu složení zálohy. Ta začíná na deseti tisíci korunách, někdy je však i podstatně vyšší. "Někdy ji dokonce i odpouštíme, ale to jen stálým zákazníkům," říká pražský prodejce aut Jiří Havelka. Kamenem úrazu těchto smluv je skutečnost, že jsou výhodnější pro prodejce než pro zákazníka. "Jak už to ostatně u podobných smluv bývá," přiznává právník Jan Svoboda. Zákazník zaplatí vysokou částku, ale nemá ani záruku, že by vůz dostal ve sjednaném termínu. "Já jsem si auto objednal a prodejce mne v objednávce ujistil, že auto dostanu nejpozději šestnáctého října," popisuje své trampoty Hubert Kříž z Troubska. "Předem jsem si naplánoval několik důležitých cest, ale auto jsem dostal o dva týdny později. Ale to už jsem měl v plánu auto více méně zazimovat." Prodejce se sice zákazníkovi omluvil, ale tomu už to bylo málo platné. Má vůbec zákazník v takovém případě šanci domáhat se úspěšně náhrady škody z podnikání nebo požadovat peníze za nevyužitou dovolenou?
Asi nejtrefněji problém pojmenoval pražský prodejce aut Jiří Havelka. "Objednávka je tak šikovně sepsaná, aby nás to neohrozilo." V objednávkách totiž chybějí jakékoliv sankce pro prodejce. Právník Jan Svoboda však říká, že zákazník podle zákona může požadovat náhradu škody včetně ušlého zisku. To si prodejci asi trochu uvědomují, a proto si někteří při zpožděné dodávce auta zákazníka různě předcházejí. "Když už víme, že auto dodáme později, nabídneme zákazníkovi náhradní vozidlo," říká zlínský prodejce Luděk Svačina. Jiní prodejci dokonce tvrdí, že v takovém případě auto o něco zlevní, nebo alespoň vozidlo zdarma dovybaví nějakými zajímavými doplňky.
Úplně nejjednodušší by však pro zákazníka bylo, kdyby byly sankce za nedodání auta zakotveny přímo v závazné objednávce. "Ale na to podle mne žádný prodejce nepřistoupí," odhaduje právník Jan Svoboda. A nemýlí se. "Někdy se zpozdí výroba, jindy se zbrzdí přeprava vozu," omlouvají se prodejci. Proto je lepší s přesnou dodací lhůtou auta nepočítat.

 

Čekací lhůty na vybrané vozy

Ford Escort
:  2 měsíce*
Ford Focus:  2 měsíce
Opel Astra:  2-3 měsíce
Peugeot 206:  4 měsíce
Renault Clio: 2 měsíce**
Škoda Felicia: 2 měsíce**
Škoda Octavia: 2 měsíce**
Toyota Corolla: 1-2 měsíce**
Volkswagen Polo: 2-3 měsíce
Volkswagen Passat: 2-3 měsíce

Pramen: AUTO MOTO
Poznámka:*u kombíků déle; **většinu aut z nabídky mají prodejci na skladě a dodávka vozu trvá kratší dobu

Na drahé a luxusní vozy se čeká déle
Přece jen o několik měsíců až let déle si musí na vybraný vůz počkat zájemce o sportovní nebo luxusní auto. "Už v srpnu jsme měli vyprodáno na letošní rok, a když si někdo Ferrari objedná v těchto dnech, odjede s ním asi za půl roku," říká Radka Hutárková z pražské prodejny supersportovních vozů. Stejný autosalon prodává i luxusní vozy Rolls Royce a Bentley, na které se podle Radky Hutárkové čeká čtyři až pět měsíců. Beznadějně vyprodaná je sportovní novinka Audi TT Coupé. "Na rok 1999 máme vyprodáno, do republiky přijde jen padesát aut," prozrazuje pražský prodejce Pavel Kozák. Zájemci o nové Audi tak musí splnění svých snů přesunout až na rok 2000.
Na čtyři měsíce čekání se musí připravit i ti, kdo sní o sportovním BMW Z3. "Výroba sice trvá stejně jako u evropských aut, ale auto stráví měsíc na lodi, jelikož se vyrábí pouze ve Spojených státech amerických," vysvětluje vzniklé zpoždění pražský prodejce bavorské značky Michal Sedlmajer. Stejnou dobu trvá čekání i na ještě exkluzivnější záležitost - na Porsche.
Dodací lhůty jsou docela krátké u většiny Mercedesů. "Pokud není vybrané auto na skladě, dostane ho zákazník do dvou až tří měsíců," tvrdí Robert Musil z pražské prodejny Mercedes-Benz. "O něco déle se ale bude čekat na novou třídu S a na kabriolety CLK."
(buč)

Než si z prodejny odvezete nové auto, trvá to i několik měsíců.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz