Praga R4 | foto: Praga

Na silnice se vrátí značka Praga. Bude to supersport

  • 45
Piccolo, Baby – pragovky patřily v meziválečném období mezi nejběžnější auta na československých silnicích. Uznávaná značka se vrací na čumák osobáku. Zapomeňte na nesmrtelnou nákladní "vejtřasku", teď začíná brousit evropské okruhy modrý supersport R4. Do dvou let by podle informací iDNES.cz měl vyrazit do provozu.

Jako základ posloužil Pragovce slovenský závodní speciál K1-Attack. Spolupráce je prozatím v rané fázi. "Nyní jsme těsně před podpisem smlouvy, řeší se právní kroky," řekla pro iDNES.cz Sandra Šándorová z Pragy.

"Stejný postup jsme začátkem roku použili u motokár. Ve spolupráci s italským partnerem vyrábíme motokáry Praga," popisuje.

Slavná Praga

Praga byla mezi světovými válkami nejvýkonnějším výrobcem aut v celém Československu. Největší rozmach zaznamenala ve třicátých letech. Uměla vyrobit nejen automobily, ale i zemědělské stroje, vodní čluny, helikoptéry, letadla, traktory či vojenskou techniku.

Na cesty po Československu jezdil v pragovce prezident Masaryk a na filmové premiéry se jí vozila i herečka Lída Baarová. Stejně tak je používali hasiči, popeláři a na začátku 90. let minulého století ve vozech téhle značky vyháněli čeští vojáci z Kuvajtu irácké okupanty. Poslední auto značky Praga vzniklo v roce 2005.

Více o historii Pragy čtěte ZDE

Závodní speciál K1-Attack, který se představil loni na podzim, dostal s novým jménem upravenou karoserii, technika je stejná. Úpravy vzhledu svěřila Praga Italovi Riccardu Pelizzatovi. "Design se ladil na poslední chvíli," dodává Šándorová.

Hlavním odbytištěm pro K1-Attack je stále Amerika, kam dílna sídlící v Devínské Nové Vsi dodává stavebnice svých roadsterů, které si sami postavíte podle návodu na DVD.

Praga by podle Šándorové také chtěla časem nabízet v USA svou verzi vozu pod svojí značkou. "Je to zatím ve stádiu úvah," dodává.

Praga chce získat pro svůj vůz evropskou homologaci, aby jej mohla nabízet pro běžné silniční používání. "Na české silnice se značka Praga vrátí příští nebo přespříští rok," prozradila iDNES.cz Šándorová. 

Prozatím vznikly tři závodní speciály, které vzbudily rozruch o uplynulém víkendu na okruhových závodech v belgickém Spa. S Pragou R4 závodil Daniel Landa. V týmu Race 4 Praga s ním nastoupil Josef Peták. Další závod s účastí vozů značky Praga proběhne v půlce července v belgickém Zolderu.

Závodní speciál pohání osmiválcový motor (spojené dva čtyřválcové motory ze silniční supersportovní motorky Suzuki Hayabusa) přes šestistupňovou sekvenční převodovku, na zadní nápravu putuje 520 koní výkonu. Díky masivnímu použití karbonu je celková hmotnost vozidla přibližně 800 kg. Hlavní předností Pragy R4 je podle tvůrců skvělá aerodynamika.

12. října 2010