Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích se umírá už 110 let, každou minutu dvě oběti

aktualizováno 
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) ročně zahyne při automobilových nehodách 1,2 milionu lidí a zraněno jich je přes 50 milionů. A ještě černější jsou prognózy. Do roku 2020 by měl být automobil třetí nejsmrtelnější "chorobou" po mrtvici a AIDS. Podle odhadů si automobilismus vyžádal v dějinách celkem až 30 milionů obětí. První smrtelná automobilová nehoda, při které zahynul řidič automobilu, se stala před 110 lety, 12. února 1898, v Anglii.

Ilustrační foto | foto: HZS Zlínského kraje

Její obětí se stal dvaačtyřicetiletý obchodník Henry Lindfield, který se v osudný den vydal se svým osmnáctiletým synem Bernardem z Londýna do Brightonu, kde se narodil a kde také žil.

V kopci ulice Russell Hill na území Velkého Londýna ztratil kvůli selhání brzd i řízení v důsledku v té době nepovolené rychlosti 30 kilometrů v hodině nadvládu nad svým automobilem a nezvladatelnou jízdu ukončil až náraz do stromu.

Lindfieldova noha zůstala zaklíněna mezi motorem a stromem a v nemocnici mu musela být amputována. Následující den ale následkem pooperačního šoku Lindfield zemřel.

Lindfieldův syn, který při nehodě vylétl z automobilu, zůstal téměř nezraněn. On, ale i jeho bratr a sestra se stali sirotky, protože jejich matka zemřela pět let před nehodou.

První obětí automobilového věku se stala čtyřiačtyřicetiletá Angličanka Bridget Driscollová, kterou srazil automobil jedoucí údajně "hroznou rychlostí 6,5 kilometru za hodinu" 17. srpna 1896. Matka dvou dětí zemřela na místě na zranění hlavy.

Vyšetřování nehody bylo uzavřeno s tím, že šlo o "náhodnou smrt", a dvacetiletý řidič nebyl z ničeho obviněn. "Podruhé se už něco takového doufejme nestane," řekl šokovaný vyšetřovatel této nehody. Jeho zbožné přání se ale nesplnilo.

Od té doby zahynulo na silnicích ve světě podle britského spolku RoadPeace, sdružujícího oběti dopravních nehod, až 30 milionů lidí. Odhady WHO hovoří o 25 milionech obětí silničního provozu.

V současnosti zahyne podle WHO každý rok na silnicích zhruba 1,2 milionu lidí, denně je to 3 287 mrtvých, za minutu dvě oběti. Devadesát procent úmrtí připadá na rozvojové země.

Zraněno je denně v průměru 140 000 osob, z toho 15 000 jich zůstane trvale postiženo. Ještě horší jsou prognózy. V případě současného trendu by se počet mrtvých mohl do roku 2020 zvednout až o 65 procent.

V této době by byl podle WHO automobil třetím největším "zabijákem" po mrtvici a AIDS. V současné době automobilismu patří v tomto smutném žebříčku deváté místo.

Hrozivé jsou i materiální ztráty. Celkové výdaje na materiál, zdravotní výlohy a další náklady spojené s řešením dopravních nehod se podle WHO odhadují na 518 miliard dolarů ročně.

V zemích s nižšími příjmy roční náklady vzniklé z dopravních nehod představují zhruba procento až 1,5 procenta HDP, což je údajně více, než kolik tyto země získávají z rozvojové pomoci.

Mrtví na silnicích ve světě

Počet mrtvých na silnicích na 100 tisíc obyvatel

Řecko

15,0
USA 14,7
Polsko 14,3
Slovinsko 12,9
Maďarsko 12,7
ČR 12,6
Portugalsko 11,8
Belgie 10,4
Španělsko 10,2
Itálie 9,7
Irsko 9,3
Rakousko 9,3
Kanada 9,1
Francie 8,8
Finsko 7,2
Německo 6,5
Japonsko 6,2
Dánsko 6,1
Velká Británie 5,5
Švýcarsko 5,5
Norsko 4,9
Švédsko 4,9
Nizozemí 4,6
Zdroj: OECD

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz