Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích se umírá už 110 let, každou minutu dvě oběti

aktualizováno 
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) ročně zahyne při automobilových nehodách 1,2 milionu lidí a zraněno jich je přes 50 milionů. A ještě černější jsou prognózy. Do roku 2020 by měl být automobil třetí nejsmrtelnější "chorobou" po mrtvici a AIDS. Podle odhadů si automobilismus vyžádal v dějinách celkem až 30 milionů obětí. První smrtelná automobilová nehoda, při které zahynul řidič automobilu, se stala před 110 lety, 12. února 1898, v Anglii.

Ilustrační foto | foto: HZS Zlínského kraje

Její obětí se stal dvaačtyřicetiletý obchodník Henry Lindfield, který se v osudný den vydal se svým osmnáctiletým synem Bernardem z Londýna do Brightonu, kde se narodil a kde také žil.

V kopci ulice Russell Hill na území Velkého Londýna ztratil kvůli selhání brzd i řízení v důsledku v té době nepovolené rychlosti 30 kilometrů v hodině nadvládu nad svým automobilem a nezvladatelnou jízdu ukončil až náraz do stromu.

Lindfieldova noha zůstala zaklíněna mezi motorem a stromem a v nemocnici mu musela být amputována. Následující den ale následkem pooperačního šoku Lindfield zemřel.

Lindfieldův syn, který při nehodě vylétl z automobilu, zůstal téměř nezraněn. On, ale i jeho bratr a sestra se stali sirotky, protože jejich matka zemřela pět let před nehodou.

První obětí automobilového věku se stala čtyřiačtyřicetiletá Angličanka Bridget Driscollová, kterou srazil automobil jedoucí údajně "hroznou rychlostí 6,5 kilometru za hodinu" 17. srpna 1896. Matka dvou dětí zemřela na místě na zranění hlavy.

Vyšetřování nehody bylo uzavřeno s tím, že šlo o "náhodnou smrt", a dvacetiletý řidič nebyl z ničeho obviněn. "Podruhé se už něco takového doufejme nestane," řekl šokovaný vyšetřovatel této nehody. Jeho zbožné přání se ale nesplnilo.

Od té doby zahynulo na silnicích ve světě podle britského spolku RoadPeace, sdružujícího oběti dopravních nehod, až 30 milionů lidí. Odhady WHO hovoří o 25 milionech obětí silničního provozu.

V současnosti zahyne podle WHO každý rok na silnicích zhruba 1,2 milionu lidí, denně je to 3 287 mrtvých, za minutu dvě oběti. Devadesát procent úmrtí připadá na rozvojové země.

Zraněno je denně v průměru 140 000 osob, z toho 15 000 jich zůstane trvale postiženo. Ještě horší jsou prognózy. V případě současného trendu by se počet mrtvých mohl do roku 2020 zvednout až o 65 procent.

V této době by byl podle WHO automobil třetím největším "zabijákem" po mrtvici a AIDS. V současné době automobilismu patří v tomto smutném žebříčku deváté místo.

Hrozivé jsou i materiální ztráty. Celkové výdaje na materiál, zdravotní výlohy a další náklady spojené s řešením dopravních nehod se podle WHO odhadují na 518 miliard dolarů ročně.

V zemích s nižšími příjmy roční náklady vzniklé z dopravních nehod představují zhruba procento až 1,5 procenta HDP, což je údajně více, než kolik tyto země získávají z rozvojové pomoci.

Mrtví na silnicích ve světě

Počet mrtvých na silnicích na 100 tisíc obyvatel

Řecko

15,0
USA 14,7
Polsko 14,3
Slovinsko 12,9
Maďarsko 12,7
ČR 12,6
Portugalsko 11,8
Belgie 10,4
Španělsko 10,2
Itálie 9,7
Irsko 9,3
Rakousko 9,3
Kanada 9,1
Francie 8,8
Finsko 7,2
Německo 6,5
Japonsko 6,2
Dánsko 6,1
Velká Británie 5,5
Švýcarsko 5,5
Norsko 4,9
Švédsko 4,9
Nizozemí 4,6
Zdroj: OECD

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.