Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích umírají častěji ti chudší než bohatší

aktualizováno 
Silniční nehody zabíjejí více chudé než bohaté a ve světě každoročně zahubí 1,2 milionu lidí. Uvádí se to ve zprávě, kterou publikovala Světová zdravotnická organizace (WHO). Zraněných bývá ročně od 20 do 50 milionů.

Ilustrační foto. | foto: Policie ČR

Silniční nehody byly v roce 2004 ve světovém měřítku devátou příčinou úmrtí, u osob od pěti do 44 let třetí hlavní příčinou smrti. Výzkum ve 178 zemích přitom ukazuje, že chudší obyvatelstvo je nehodám více vystaveno než bohatší.

Přes 90 procent nehod se stane v zemích s nízkými nebo středními příjmy, ačkoli v těchto zemích je soustředěno pouze 48 procent počtu vozidel ve světě. Ale i v zemích s vysokými příjmy jsou chudí postiženi více.

Téměř polovinu (46 procent) z 1,2 milionu obětí tvoří takzvaní "zranitelní" uživatelé, tedy chodci, cyklisté či motocyklisté. I v tomto případě zemře více lidí v chudých zemích, například v západním Tichomoří nebo v Thajsku. Úmrtnost se však v posledních letech v mnoha zemích s vyššími příjmy stabilizovala.

S vysokým počtem mrtvých při dopravních nehodách se potýká i Česká republika. Ministerstvo dopravy chce snížit jejich počet do roku 2010 na 650, a to pomocí kampaně Nemyslíš - zaplatíš. Na českých silnicích v loňském roce ubylo nehod i jejich obětí, 992 zmařených lidských životů je druhý nejnižší počet od roku 1990.

O rok dříve na silnicích zahynulo 1 123 lidí. Počet obětí nehod se loni přiblížil roku 2006, kdy na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1990 - 956. Jde o jediné dva roky, kdy počet mrtvých nepřesáhl tisícovou hranici. Nejvíce životů si zatím vyžádaly karamboly v roce 1994, kdy na silnicích zahynulo 1 473 lidí.

Autoři zprávy WHO konstatují, že otázky silniční bezpečnosti získávají na mezinárodní úrovni více pozornosti. Ve většině zemí světa však tato "epidemie" úmrtnosti nabývá na síle. Pokud se proti této tendenci nic neučiní, do roku 2030 bude na silnicích každoročně umírat 2,4 milionu lidí a smrt při silničních nehodách se stane pátou nejčastější příčinou úmrtí ve světě.

Žádná země se nemůže domnívat, že již v otázkách bezpečnosti silničního provozu učinila dost. Dokonce i takové země, které v tomto směru patří k nejlepším, jako jsou Nizozemsko, Británie nebo Švédsko, mohou situaci ještě zlepšit. Například ve Švédsku stojí silniční nehody za 20 procenty úmrtí mezi dětmi a mladými lidmi ve věku od pěti do 19 let.

Jen necelá polovina zemí světa včetně Česka má zákony umožňující bojovat proti pěti rizikovým faktorům, tedy řízení v opilosti, překročení rychlosti, nepoužívání bezpečnostní přilby, pásu a sedačky pro děti. Jen devět procent zemí ovšem soudí, že omezení rychlosti jsou řádně aplikována.

Přes 90 procent zemí má zákony týkající se řízení vozidla ve stavu opilosti, ale jen 49 procent z nich stanovilo práh promile alkoholu v krvi do 0,5, jak to doporučuje zpráva WHO a Světové banky k prevenci silničních nehod, která byla vydána v roce 2004.

Studie konstatuje, že jen 40 procent zemí má zákon, který řidiči a spolujezdci na motocyklech ukládá povinné nošení přilby odpovídající normám.

Pokud jde o bezpečnostní pás, je povinný pouze v 38 zemích s nízkými příjmy a v 54 procentech zemí se středními příjmy.

Studie ukazuje, že na světové úrovni přivodí silniční nehody ekonomické ztráty ve výši 518 miliard dolarů a jednotlivé země stojí od jednoho do tří procent hrubého domácího produktu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Najdete na iDNES.cz