Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích umírají častěji ti chudší než bohatší

aktualizováno 
Silniční nehody zabíjejí více chudé než bohaté a ve světě každoročně zahubí 1,2 milionu lidí. Uvádí se to ve zprávě, kterou publikovala Světová zdravotnická organizace (WHO). Zraněných bývá ročně od 20 do 50 milionů.

Ilustrační foto. | foto: Policie ČR

Silniční nehody byly v roce 2004 ve světovém měřítku devátou příčinou úmrtí, u osob od pěti do 44 let třetí hlavní příčinou smrti. Výzkum ve 178 zemích přitom ukazuje, že chudší obyvatelstvo je nehodám více vystaveno než bohatší.

Přes 90 procent nehod se stane v zemích s nízkými nebo středními příjmy, ačkoli v těchto zemích je soustředěno pouze 48 procent počtu vozidel ve světě. Ale i v zemích s vysokými příjmy jsou chudí postiženi více.

Téměř polovinu (46 procent) z 1,2 milionu obětí tvoří takzvaní "zranitelní" uživatelé, tedy chodci, cyklisté či motocyklisté. I v tomto případě zemře více lidí v chudých zemích, například v západním Tichomoří nebo v Thajsku. Úmrtnost se však v posledních letech v mnoha zemích s vyššími příjmy stabilizovala.

S vysokým počtem mrtvých při dopravních nehodách se potýká i Česká republika. Ministerstvo dopravy chce snížit jejich počet do roku 2010 na 650, a to pomocí kampaně Nemyslíš - zaplatíš. Na českých silnicích v loňském roce ubylo nehod i jejich obětí, 992 zmařených lidských životů je druhý nejnižší počet od roku 1990.

O rok dříve na silnicích zahynulo 1 123 lidí. Počet obětí nehod se loni přiblížil roku 2006, kdy na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1990 - 956. Jde o jediné dva roky, kdy počet mrtvých nepřesáhl tisícovou hranici. Nejvíce životů si zatím vyžádaly karamboly v roce 1994, kdy na silnicích zahynulo 1 473 lidí.

Autoři zprávy WHO konstatují, že otázky silniční bezpečnosti získávají na mezinárodní úrovni více pozornosti. Ve většině zemí světa však tato "epidemie" úmrtnosti nabývá na síle. Pokud se proti této tendenci nic neučiní, do roku 2030 bude na silnicích každoročně umírat 2,4 milionu lidí a smrt při silničních nehodách se stane pátou nejčastější příčinou úmrtí ve světě.

Žádná země se nemůže domnívat, že již v otázkách bezpečnosti silničního provozu učinila dost. Dokonce i takové země, které v tomto směru patří k nejlepším, jako jsou Nizozemsko, Británie nebo Švédsko, mohou situaci ještě zlepšit. Například ve Švédsku stojí silniční nehody za 20 procenty úmrtí mezi dětmi a mladými lidmi ve věku od pěti do 19 let.

Jen necelá polovina zemí světa včetně Česka má zákony umožňující bojovat proti pěti rizikovým faktorům, tedy řízení v opilosti, překročení rychlosti, nepoužívání bezpečnostní přilby, pásu a sedačky pro děti. Jen devět procent zemí ovšem soudí, že omezení rychlosti jsou řádně aplikována.

Přes 90 procent zemí má zákony týkající se řízení vozidla ve stavu opilosti, ale jen 49 procent z nich stanovilo práh promile alkoholu v krvi do 0,5, jak to doporučuje zpráva WHO a Světové banky k prevenci silničních nehod, která byla vydána v roce 2004.

Studie konstatuje, že jen 40 procent zemí má zákon, který řidiči a spolujezdci na motocyklech ukládá povinné nošení přilby odpovídající normám.

Pokud jde o bezpečnostní pás, je povinný pouze v 38 zemích s nízkými příjmy a v 54 procentech zemí se středními příjmy.

Studie ukazuje, že na světové úrovni přivodí silniční nehody ekonomické ztráty ve výši 518 miliard dolarů a jednotlivé země stojí od jednoho do tří procent hrubého domácího produktu.

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.