Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Slovensku je pro Čechy levný benzin i dovolená

  13:51aktualizováno  13:51
Výjimečně výhodný pro české občany je v poslední době nákup benzínu na Slovensku. Rostoucí rozdíl mezi slovenskou a českou korunou způsobil, že pro Čechy může být velmi zajímavé utrácet u nás peníze. Do slovenských obchodů se však moc nehrnou, napsal slovenský list Sme.

V regionu Záhorie podle obchodníků stoupla návštěvnost z Česka jen nepatrně. Slovenské pohraničí není supermarketovým rájem, jsou tam jen menší obchody s užším výběrem. Holíčská pumpa u hranic, pár kilometrů od Hodonína, každým dnem po pracovní době praská ve švech. "A to jste neviděli pátek odpoledne před víkendem! Domácí nadávají, že se kvůli českým autům nemůžou ke stojanu dostat. Češi berou plné nádrže a často ještě 20 litrů do kanystrů," říká pumpař Milan  Svoboda. Tržby mu stouply za poslední týdny o třetinu. "Na plné nádrži ušetří český
řidič 300 až 400 korun."

V obchodech je to jiné. "Že by teď byly vyšší tržby, to tedy ne," kroutí hlavou Mária Poláková v prodejně Jednoty v Holíči. Totéž lze slyšet i v dalších potravinách v okolí. Na české straně v Hodoníně i směrem k Břeclavi je tolik moderních středisek se širokým sortimentem, že slovenskou konkurenci v pohraničí s tím nelze ani srovnat.

Stoupá však český zájem o dovolené na Slovensku. Česká média tvrdí, že rekreanta vyjde pobyt u nás o 10 až 20 procent levněji než doma. Slávka Lukačovičová z holíčské cestovní agentury MLC- Columbus potvrzuje, že zájem sousedů opravdu roste: "Už se jich tu poptává mnohem víc, rozdávám víc katalogů. Ale zatím jen zvažují, objednávka je jen jedna. Výrazněji se to projeví až na
zimních lyžovačkách v Tatrách."

Stále víc u nás utrácejí Maďaři. Každé odpoledne míří po mostu Marie-Valerie z Ostřihomi do Štúrova dlouhá řada aut. Maďarům se vyplatí u nás kupovat skoro všechno. "Vždy, když koruna klesne, jsou kolony maďarských aut delší," říká celník. 
Zájem Maďarů o Štúrovo od otevření mostu vůbec neopadl, spíš naopak. Utrácejí u nás stále víc. Někteří jezdí i na běžné nákupy na kole, občas je vidět i pěší, kteří si nesou domů kartóny piva. Parkoviště před novým obchodním domem Big Billa je odpoledne většinou obsazeno auty s maďarskými značkami. Na benzínce na
okraji města pumpař v klidu dává do pokladny forinty. "Forinty berou skoro v každém obchodu ve Štúrově," říká mechanik v pneuservisu. I jemu stoupá počet maďarských zákazníků. Rodnou řečí se domluví všude. U každé pokladny promluví prodavačka nejprve maďarsky.

Obchodníci v Ostřihomi radost nemají. Po každém poklesu kurzu koruny domácí ignorují i jejich slevy. Nakupují ve Štúrovu. Po otevření mostu přes Dunaj ve  Štúrovu mírně klesl počet maďarských zákazníků v nedalekém Komárnu. "Určitě se vrátí. Most je novinka, ale až se okouká, zase začnou lidi chodit i k nám,"
říká prodavačka ve velkém komárenském obchodě. I tak je tu klientů z Maďarska docela dost. "Kupují pivo, potraviny, drogérii. Už ani nepotřebují, abychom jim vraceli DPH, i tak se jim to vyplatí."

"Maďarsky tu hovoří skoro všichni. Hned ale poznám, který zákazník je z Maďarska. Mají trochu jiný přízvuk než my, co jsme se narodili na Slovensku a mluvíme maďarsky. Naše maďarština je stále stejná, jakou kdysi hovořili naši prarodiče." Prodavačka v bistru u hraničního přechodu říká, že lidé z Komárna jezdí nakupovat do Maďarska knihy a časopisy, mladí do Györu do nového kina, divadla, občas i na koupaliště, ale už ve velkém nenakupují. Kdysi kupovali hlavně šatstvo a obuv. "Jen v pondělí a pátek jdou někteří na trh do Komáromu, ale klasické obchody v Maďarsku jsou pro nás při kurzu koruny drahé." 

 V létě začali jezdit z Komáromu přes Dunaj do Komárna Němci. Bydlí v kempinku v Komáromu v karavanech. Večer vyrazí do Komárna, vymění 20 eur, najedí se, projdou se a jedou zpět. Poláky moc nezajímá kurz zlotého vůči koruně. Alkohol a některé druhy potravin na Slovensku kupují stále. Ceny jsou oproti Polsku poloviční. Obyvatelé pohraničních obcí si vybudovali výnosný byznys s alkoholem. Moc se nezměnilo, ani když polská strana dovoz lihovin omezila. Obyvatelé pohraničí už mohou oficiálně dovézt ze Slovenska jen půl litru lihu. V jedné prodejně u přechodu Lysá nad Dunajcem-Piwniczna je největší zájem o pivo všech značek. Polákům je jedno, zda je v lahvi či plechovce. Nejoblíbenější je Zlatý bažant, pak Šariš a
české značky. Druhá příčka patří vodce, hlavně od známých zahraničních výrobců. Naši sousedé ve velkém kupují i koňaky a drahé whisky. Prodavačka říká, že docela dobře se prodávají i sladkosti a sirupy. Nejlépe pětilitrová megabalení.

Slováci začínají do Polska jezdit méně. Koruna je slabá a zboží z polských trhů lze dostat za podobnou cenu i u nás. Nejvíce nakupujících překračuje hranice stále ve čtvrtek a v sobotu, ačkoliv Slováků jezdí o poznání méně než kdysi. Pracovníci celnic tvrdí, že Slováci od sousedů vozí hlavně dřevěný nábytek a lacinou kávu.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.