Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Na sraz dvoutaktů se chystá ekologický wartburg s katalyzátorem

  • 4
Milovníci aut značky Trabant, lidových vozítek z bývalé NDR, se o víkendu sjedou do Vrbna na Strakonicku. Přijede i ekowartburg.

Setkání představí nejen klasická auta s dvoutaktními motory, jež byla ostatním motoristům pro zábavu, na jedenáctý ročník akce dorazí i speciálně upravené vozy, které jejich majitelé hýčkají více než luxusní vozy.

Organizátoři navíc slibují i jednu perličku. Českou premiéru zde bude mít ekologický wartburg s katalyzátorem. Potvrdil to jeden z organizátorů Radek Zajíc.

"Očekáváme okolo stovky vozů, mezi nimi třeba trabant kabriolet, pick up či trabant s motorem vzadu. Přijet by měli jak čeští majitelé, tak i fandové z Polska a Slovenska,“ uvedl Zajíc. Utkají se spolu v jízdě zručnosti, slalomové zkoušce a speciálním testu.

Vozy budou vystaveny u kostela svaté Markéty
Trabanty absolvují v sobotu vyjížďku do nedaleké Blatné. Před zámkem postojí mezi 15. a 17. hodinou. Již v pátek se ale znovu po roce vydají Strakonic, kde budou vozy vpodvečer vystaveny na parkovišti u kostela sv. Markéty, a poté projedou městem.

Na vrbenský sraz přijíždějí vozy, které jejich majitelé s láskou hýčkají a upravují. Jezdí přitom celé rodiny, mladí nadšenci nebo i starší páry, které mají trabanta již desítky let. Trabanty zdobí prvotřídní laky či podvozky a mají úpravy motorů a zvukové aparatury. Nechybí tak trabanty kabriolety, limuzíny či soutěžní speciály.

Hodnota takto vylepšeného vozu přesahuje i 100 000 korun.

Vozidlo trabant je pro mnohé životní styl
"Rok od roku přibývá mladých, kteří k trabantům takzvaně přičichnou. Jsou to jak osmnáctiletí, co dostanou řidičák a pro něž je to dostupné auto, tak i děti těch, kteří mají trabant jako koníček na celý život. Trabant je zkrátka životní styl,“ dodal Zajíc, který sám vlastní několik aut této značky.

To potvrzuje sedmadvacetiletá Ivana Kosejková z Vlastibořic u Liberce, která se na akci objevila před dvěma lety.

"Neměli jsme auto, tak jsme si řekli: koupíme nějakou hrobku, tráboše. Chytlo nás to na prvním srazu. Manžel se úplně zbláznil, furt dělá auta a není doma. Když chci být s ním, musím do garáže,“ usmívá se.

Vůbec první trabant sjel z výrobního pásu automobilky v německém Zwickau na počest výročí Velké říjnové socialistické revoluce v roce 1957. Jméno Trabant vzešlo z veřejné soutěže, znamená "průvodce člověka“. V roce 1990, rok před ukončením výroby, se objevil i trabant se čtyřtaktním motorem 1,1.

Celkem se vyrobilo přes tři miliony trabantů. Dodnes je jich u nás registrováno přes 35 000. Jejich průměrné stáří dosahuje 34 let.

,