Na stodvacítce nezbohatnete aneb jak se kupuje veterán

Prodejce historických aut radí, jak na nich neprodělat. "Investice do nemovitostí mají své limity. Když koupíte veterána, prostor pro jeho zhodnocení je otevřený," říká Miroslav Kotlařík.

Miroslav Kotlařík | foto: Nikola HronkováMF DNES

Podle Miroslava Kotlaříka, ředitele galerie Prague Classic Car Centre, přibývá v Česku lidí, kteří chtějí do veteránů jen investovat a mohou si dovolit pořídit už "hotový“ vůz. Nemají totiž čas trávit stovky hodin v garáži jejich renovací.

Kdy tuzemský trh dospěl k showroomu jen na stará auta?
Otevřeli jsme před dvěma lety, první pokusy byly již v roce 2000. Trh ale tehdy ještě nebyl připraven. Rozhodli jsme se prodávat "hotové“ vozy pro lidi, kteří historické automobily chtějí vlastnit, ale nemají čas ani možnosti je stovky či tisíce hodin sami opravovat. Prostě chtějí investovat a čas už trávit radostí ze svezení. Říkáme, že jejich nářadím by měl být jen hadr a leštěnka.

Takových lidí přibývá?
Ano. Začala se u nás objevovat velmi cenná historická vozidla, za nimiž stojí často úžasné příběhy. Z toho je vidět, jak Češi bohatnou. A nejedná se jen o několik vyvolených. Řekl bych, že je to už pořádná skupina.

Jaké auto s příběhem nabízíte?
Například Minervu AL z roku 1931. Na zakázku si karoserii nechala postavit u firmy Van den Plass slavná newyorská hvězda Gypsy Rose Lee, o níž by se dnes mluvilo asi jako o striptýzové tanečnici. Některé části karoserie jsou místo chromu pozlacené, interiér je v červeném sametu.

Kolik stojí?
U takového vozu je cena výsledkem jednání (ceny podobných modelů se vyšplhaly k osmi milionům, vzhledem k historii tohoto vozu to může být ale víc, pozn. red.).

Kdo jsou tedy vaši zákazníci?
Lidé, kteří mají peníze a zároveň slabost pro stará auta. Obvykle berou nákup jako koníček spojený s výhodnou investicí. Běžné investice, jako jsou například nemovitosti, mají své limity. Když ale dobře koupíte veterána, tak tam je prostor pro zhodnocení naprosto otevřený.

Trh s veterány však ovlivňují běžné tržní síly. Co když padne?
To rozhodně nepředpokládám. Musela by nejprve citelně utrpět světová ekonomika. Trh s historickými vozidly rozhodně v příštích dvaceti letech dolů nepůjde. Spíše naopak. Obchod se otevírá směrem do Ruska nebo do Číny.

Když bych chtěl jen investovat do auta, co koupit?
Rychle rostou ceny vozů Ferrari, Aston Martin a Bugatti. Obecně platí, že hodnota veteránů se zvyšuje o sto procent každých deset let. Jsou samozřejmě skokani, kteří kvůli módě "udělají“ víc. Třeba Lamborghini Miura ze sedmdesátých let. Během dvou let zdražilo o sto procent a prodává se za více než šest milionů korun.

A české vozy?
Velký zájem je o předválečné modely, kdy u nás byl velmi silný automobilový průmysl – Praga, Škoda, Laurin & Klement, Wikov, Walter, Jawa a desítky jiných malých výrobců. Tyto vozy u nás během posledních deseti let velmi podražily. Když je jen trochu zajímavý model, má již cenu i milionů korun. Třeba Walter 6B stojí přibližně tři a půl milionu, Tatra 87 se prodává kolem tří milionů. A na trhu nejsou.

Zmizely do zahraničí?
Částečně ano. Na počátku devadesátých let se takzvaně otevřely stodoly a někteří lidé chtěli rychle zbohatnout prodejem auta do zahraničí. Němci, Rakušané či Švýcaři tehdy výhodně nakoupili. Dnes se karta obrací a tyto vozy se začaly do Česka vracet.

Pro koho mají větší cenu?
Samozřejmě pro Čecha, který je za něj ochoten zaplatit více než Němec.

Národní "nákupní horečky“ platí všude?
V podstatě ano. Domácí značka bývá vždy ceněná domácími sběrateli více. Třeba z emočních důvodů. Jezdili v ní jako malí kluci, vážou se k ní vzpomínky na dědečka – i to ovlivňuje trh s veterány. Člověk by se měl rozhodnout, zda chce auto jako investici. V takovém případě se totiž vyplatí detailně počítat a nechat si poradit od odborníků. Jestli však někdo touží po modelu, který není technicky či historicky zajímavý, nebo chce zrenovovat starý rodinný vůz, je lépe náklady nepočítat.

Jak jde do vašeho byznysu investovat špatně?
Mnoho lidí si prvního veterána pořídí tak, že koupí vůz před renovací za lákavou cenu. Mají pocit, že všechno opraví sami a zbohatnou. Obvykle to končí špatně. Třeba vrak tatraplanu lze pořídit za 120 tisíc korun, avšak prodejní cena perfektního kousku je kolem milionu. Lákavé. Jenže obvykle to končí tak, že lidé vůz rozeberou a pak zjistí, že na to jejich síly nestačí. Tři roky shánějí různé profese, aby jim pomohly. A když auto se slávou složí, mohou klidně zjistit, že je oprava vyšla na milion a půl korun. Navíc bývá výsledný stav kvůli neodborné renovaci špatný a auto nemá cenu ani milionu.

Odkud se auta vhodná pro renovaci do Česka dovážejí?
Rostou dovozy ze Spojených států. Západní značky se tam po druhé světové válce dobře prodávaly, protože Američané měli podstatně větší kupní sílu než Evropané. Díky tomu tam skončilo to nejlepší, co tehdejší automobilky po světě nabízely. Teď se auta odtamtud vracejí. Třeba kalifornské počasí je vůči starým vozům velmi příznivé, takže se tam dají levně a dobře nakoupit.

Co vůbec rozhodne o tom, zda auto je cenné, nebo není?
Vždy jsou nejcennější modely z první výrobní řady. Dál cenu ovlivňuje výjimečnost modelu, technický stav, originalita, ale i barevné kombinace. Vezměte si, že před druhou světovou válkou měly velké evropské země své národní barvy. Francouzské bugatti, talboty, renaulty bývají modré, italské ferrari a alfy červené, německé mercedesy se lakovaly na stříbrno, anglické vozy na zeleno. Na závodní dráze byly potom jednoduše k rozeznání.

Na "stodvacítce“ nelze zbohatnout
Kachna, brouk, embéčko: jak si stojí v Česku nejrozšířenější „veteráni“

Mám si v garáži nechat pěkné embéčko (Škoda 1000MB), stovku (Škoda 100) a stodvacítku (Škoda 120)? Určitě ano, možná a rozhodně ne.
To jsou odpovědi obchodníků se starými vozy, které MF DNES oslovila s otázkou, která vrtá hlavou majitelům desítek tisíc starých Škodovek.

Obecně shrnují základní poučku pro investici do veteránů: nejcennější je první modelová řada vozu. V našem případě tedy embéčko, které bylo v době svého vzniku v šedesátých letech jedno z nejmodernějších aut v Evropě.
Ostatní mutace (Škoda 100 až 130), které po 30 letech skončily jako beznadějně zastaralé, takovou šanci na zhodnocení nemají. Výjimku tvoří Škoda 110R se sportovní karoserií, která se stejně jako tuzemský evergreen Škoda Felicia vyráběla v Kvasinách.
Z poválečné socialistické produkce je tedy kromě kabrioletu Felicie jasnou jedničkou embéčko, které položilo základy nové modelové řady. Jeho cena roste a v perfektním stavu se již dnes může přehoupnout přes sto tisíc korun.
Stále však stojí v jedné řadě s vozy, jejichž důkladná renovace vyjde podstatně dráž, než za kolik mohou být prodány.
Podobně jsou na tom oblíbené vozy Volkswagen brouk a Citroën 2CV – kachna. Sběratelsky a investičně opravdu zajímavé jsou jen vozy buď z počátků jejich produkce, nebo nějakým způsobem technicky výjimečné a omezené série.
Například kachna 4x4, která měla dva nezávislé motory. Ostatní vozy si sice podmanily miliony řidičů na celém světě svým stylem, ale šanci na velké zbohatnutí jejich vlastnictví neskýtá.
Přesto se na nich dá při rozumně udělané renovaci vydělat. To platí i pro trabanty, které zažívají renesanci. Jeden dělá společnost milionovým vozům i ve sbírce majitele Karlovarských minerálních vod Antonia Pasqualeho.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...