Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na svoji volhu nedá dopustit...

  12:45aktualizováno  12:45
Jejich majitelé jim většinou říkají Carevny. Hýčkají je a leští a na silnice vytahují pouze v případě, když předpověď počasí slibuje slunečný den. Jsou prostorné a nablýskané dřevěné palubní desky voní dobou dávno minulou. A přitom místo a čas jejich původu nevyvolává v mnohých zrovna příjemné asociace - Sovětský svaz, konec 50. let. Sovětské automobily volha však podle jejich majitelů opravdovými carevnami jsou.
Volha

Volha - Mnoho lidí začíná po vozech z bývalého SSSR nyní toužit. | foto: Volha

"Většinou se jim říká Carevny. Ale ta moje je Cácorka," říká o své bledě zelené Volze-24 dvaadvacetiletý Jan Cihlář. On, stejně jako asi sedm desítek jemu podobných nadšenců, je hrdým vlastníkem vozu sovětské výroby a členem v Česku netradičního klubu majitelů a příznivců vozů sovětské značky GAZ.

"Volha je nádherný vůz. Prostorný, silný, krásný. Takový malý obývák," líčí Cihlář, který si nedávno k Cácorce pořídil kamarádku. Modrá Volha-2421 je v Česku raritou - je typem combi a těch se ve své době moc nevyrábělo. Ještě méně se jich ze
Sovětského svazu vyváželo.

"Říkalo se jí 'hangár', protože její interiér je opravdu prostorný. Tenhle typ kdysi používali jen ministři, taxikáři a pohřebáci," chlubí se šťastný majitel.  Většina českých 'volhistů' má ke svým čtyřkolým miláčkům opravdový citový vztah - někteří je zdědili po rodičích, jiní s nimi kdysi jezdili jako šoféři prominentů.

"Vždycky jsem chtěl nějaké staré auto. Veterána, abych si ho mohl pěkně leštit. Když jsem v roce 1999 viděl film Díky za každé nové ráno, kde je záběr na taxík, který veze hlavní hrdiny, uvědomil jsem si, že je to volha - auto, které tady kdysi běžně jezdilo a už nejezdí! Tak jsem si ho pořídil," popisuje svou cestu za bílou Volhou-21 Tomáš Janda, předseda GAZ Klubu ČR.

Jeho miláček je jeden z modelů z roku 1968, který byl z Gorkovského  automobilového závodu v Nižním Novgorodu určen na export. "Vozy na vývoz se lišily různými vylepšeními - měly silnější motor, chromy a různé lišty," popisuje Janda. Při svém objemu válců se volhy řadí mezi bavoráky a mercedesy, tedy auta i dnes počítaná k vyšší třídě, k luxusu, tvrdí Janda. Vzápětí ale vyjmenovává nevýhody takového komfortu: "Taky za ně platíme luxusní peníze. Nejen za provoz, ale i za povinné ručení, za benzín."

Netradiční sdružení GAZ Klub ČR, kterému Janda předsedá, vzniklo v červenci 2001 a dnes už má asi 80 členů a desítky nadšených příznivců. Mezi jeho sympatizanty nepatří jen majitelé vozů Volha, ale všichni milovníci vozů sovětské značky GAZ -
gazíků, pick-upů, tater. Klub pořádá pravidelná setkání svých členů i s jejich miláčky, organizuje spanilé jízdy, výstavy, soutěže, burzy náhradních dílů.

Nejen předsedu klubu občas překvapí smíšené reakce lidí na naleštěné krasavice značky Volha. Přitom si mnozí z těch, co se dívají nevraživě, pamatují sovětské vozy už jen z povinně navštěvovaných sovětských filmů a obrázků učebnic ruského jazyka.

"Lidi to v sobě pořád mají. Doba od 'cinkání klíčů' není zas tak daleko. Někteří jsou nadšení, zatlačí slzu, protože vůz třeba používali. Někteří si dokážou i odplivnout," říká a popisuje, jak při srpnovém srazu ve Veselí nad Lužnicí, kde na náměstí prezentovali 27 nablýskaných volh, dostala jedna z obyvatelek klidného městečka strach z nového příchodu bolševiků. "S pohrdavým pohledem si odplivla, když zjistila, že jsme fandové aut ze SSSR," nechápe Janda, pro kterého je jeho Volha-21 vášní a životní láskou a z garáže ji vytahuje pouze tehdy, když si chce den opravdu užívat.

"Je to komfortní, prostorný vůz. Stáhnete si okýnka a vychutnáváte romantickou jízdu. Pohádka," rozplývá se mladík, který na běžné ježdění používá zásadně starou škodovku.

Více informací poskytují fandové ruských automobilů na internetových stránkách www.gaz.cz.

Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.