Na tratě vyjel unikát pro sprint

Více než rok práce a pak pár vteřin radosti. To je motocyklový sprint v podání české legendy této motoristické disciplíny Václava Hutly z Přelouče. Ten se totiž vloni rozhodl pro stavbu unikátního speciálního stroje Indian 3000 výhradně pro závody v motocyklovém sprintu. A když letos se strojem vyjel na tratě? Například v soutěži na osminu míle na letišti v Plešnicích na Plzeňsku byl v cíli za šest vteřin, při tréninku ještě o okamžik dříve.

Václav Hutla tvrdí: "Čas není rozhodující, důležité je, že jsem byl v cíli pokaždé první." A hned dodává: "Motorka ale ještě nejede podle mých představ. Premiéru si odbyla v Německu, kde jsem radost neměl vůbec žádnou. Motor se doslova rozletěl. Utrhl se píst, ohnula se ojnice...

Nevzdal jsem se, už za tři týdny byl agregát opravený." Pětapadesátiletý nestor sprinterských klání našel inspiraci pro jedinečný dvouválcový V-motor, který má objem rovné tři litry, při zahraničních startech. "Při evropských závodech jsem si všiml, že špičkové stroje zahraničních závodníků v prestižní kategorii Competetion mají objem válců 2.5 až 2.7 litru.

Motocykl Indian 3000
Motor
- čtyřdobý dvouválec do V
objem - 3000 cm3 (vrtání 120,4 mm, zdvih 132 mm)
rozvod - OHC, 4 ventily na válec
maximální výkon - 250 PS
největší točivý moment - 400 Nm při 6000 ot/min
délka - 2,5 metru
váha - 200 kg dráhu 1/4
míle - za 9,5 vt. dráhu 1/8
míle - za 6 vt.
převodovka - dvou- nebo třístupňová vlastní konstrukce
rám - trubkový vlastní konstrukce
přední vidlice - Aprilia
zadní pneumatika - 28 x 9 palc

Měl jsem v té době Indiana 1600, což bylo evidentně málo. A tak jsem si řekl, že by trojka na začátku byla docela pěkná," vzpomíná jezdec. Nejprve půl roku pracoval na výkresech, do kterých vložil ví- ce než dvacetileté zkušenosti ze staveb sprinterských strojů.

Pak se dal s libereckým specialistou na závodní motocykly Sašou Kopeckým do práce. Nejvíce starostí měli s pohonným agregátem. Srdce speciálu je totiž jedinečné téměř ve všech dílech. "Na motoru jsou sériového provedení jen šrouby a matice.

Například ventilové pružiny pocházejí z plochodrážního Esa, ostatní součástky nemají obdoby," vysvětluje Václav Hutla. "Píst váží kilogram, ojnice má ještě o 0,7 kilogramu více. Na každý díl jsme vymýšleli výrobní postup. Největší starosti byly s odlitky a výkovky. Nebýt dlouholetých zkušeností a kontaktů na všechna možná řemesla, tak bychom agregát asi nedali dohromady."

Speciál nebyl levný, nicméně přeloučský závodník přesně neví, co ho stál. "Jen spojka zahraniční provenience přišla na šest tisíc německých marek. Za materiál na motor jsem vydal zhruba 200 tisíc korun," vypočítává. "Pochopitelně nehovořím o hodinách v dílně či na cestách k Sašovi Kopeckému. Ani to nesčítám, ještě jsem všem řemeslníkům nezaplatil. Kdyby všechny sumy slyšela manželka, tak to mám spočítané jinak," žertuje Václav Hutla.

 

Unikátní stroj pro sprint