Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na vlastní kůži: když se jede pekelně rychle

Jakou nejvyšší rychlostí jste jeli v autě? Sto osmdesát? Dvě stě čtyřicet? A říkali jste si, že rychleji už to snad ani nejde? Redaktor MF DNES si jako spolujezdec vyzkoušel, jaké to je, řítit se po německé dálnici rychlostí přesahující lidské chápání.

Bugatti Veyron | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Nebyl to monopost Formule 1, ale vůz, který při troše štěstí můžete potkat i na běžné silnici v Česku. Bugatti Veyron podnikatele Radima Passera. Supersport s výkonem 1001 koní a cenou třicet sedm milionů korun si pořídil letos na jaře.

Auta stojí, my letíme
Zážitkem už je samotný příjezd bugatti k čerpací stanici, kde máme sraz. Po krátkém vysvětlení, co se bude v následujících minutách dít, usedám do auta. I když výraz usedám je hodně nadnesený. Spíše se do něj soukám.

Metr vysoké auto s podvozkem dvanáct centimetrů od země moc ladné nastupování nenabízí. S tím ale počítám. To už ale Radim Passer zasouvá klíč do zapalování a startuje tlačítkem na středovém panelu.

Bugatti Veyron

Za zády nám najednou začne hučet šestnáctiválec s obrovským výkonem. Připomíná to zvuk lokomotivy. Uvnitř si ale můžeme povídat, aniž bychom na sebe křičeli. Vyjíždíme.

Nejdřív se pokusíme o co nejvyšší rychlost. Už teď ale vím, že maximálních 407 km/h to nebude. Na to jsou potřeba nové gumy a aspoň deset kilometrů volný úsek kvalitní silnice. Nemáme ani jedno. I tak ale počítám s tím, že to bude jízda. A nepletu se.

Sotva vyjíždíme z parkoviště, při zrychlení dostáváme kopanec do zad a v levém pruhu předjíždíme všechny, kteří se v pět hodin ráno vydali na cestu. Naštěstí nevidím na tachometr, ale je mi jasné, že musíme jet alespoň dvě stě. Auto ale pořád zrychluje.

Na tom by nebylo nic divného, jenže to zrychlení je mnohem výraznější, než jsem kdy zažil. Tou dobou nám na zádi vyjíždí přítlačné křídlo asi na půl metru vysokých stojanech. Teď by mě nepřekvapilo, kdybychom spíš vzlétli. Auto se ale chová, jako by se nic nedělo.

"Jedeme tři sta,“ informuje mě Radim Passer, který pevně svírá volant a nespouští oči z pruhu před námi. Já už vnímám jen míhající se auta, a zároveň jejich řidiče v mysli hypnotizuji, aby je nenapadlo nám vjet do cesty.

Docela by mě zajímalo, co si po našem průjezdu říkají oni. Po pár kilometrech zpomalujeme a otáčíme se do protisměru. "Jeli jsme tři sta padesát,“ říká jako by nic Passer.

Z nuly na tři sta
To nejzábavnější ale teprve přijde. Zastavujeme na krajnici a Radim Passer tlačítkem zapíná funkci, která umožňuje co nejrychlejší rozjezd z klidu. Říkám si, že teď už to tak "strašné“ nebude, už vím, co mě asi tak čeká. Navíc jsem něco podobného zažil v kabině supersportovního Maserati MC12.

Jenže jsem se spletl. Po uvolnění brzdy vyrážíme jako střela. Sto, dvě stě, tři sta! To celé za necelých sedmnáct sekund. Sedmnáct sekund, během nichž jsem poznal, co znamená přetížení. V duchu jsem si děkoval, že jsem vynechal snídani.

To už ale zase rychlostí 350 km/h předjíždíme všechno, co se na dálnici pohybuje. Tentokrát ale díky prudkému startu vnímám okolí o něco hůř. Moje oči několik sekund nejsou schopné zaostřit okolí. Dobře vnímám jen prázdný dálniční pruh před námi.

Další jsou rozmazané. Oko si začíná zvykat až po ujetí dalších stovek metrů. Nebo to byl kilometr? Nevím. V rychlosti 350 kilometrů za hodnu se to hrozně špatně odhaduje.

Chcete vědět více?

Vše o "českém" Bugatti Veyron a rozhovor s jeho majitelem najdete ve středeční MF DNES.
Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...