Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vlastní kůži: když se jede pekelně rychle

aktualizováno 
Jakou nejvyšší rychlostí jste jeli v autě? Sto osmdesát? Dvě stě čtyřicet? A říkali jste si, že rychleji už to snad ani nejde? Redaktor MF DNES si jako spolujezdec vyzkoušel, jaké to je, řítit se po německé dálnici rychlostí přesahující lidské chápání.

Bugatti Veyron | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Nebyl to monopost Formule 1, ale vůz, který při troše štěstí můžete potkat i na běžné silnici v Česku. Bugatti Veyron podnikatele Radima Passera. Supersport s výkonem 1001 koní a cenou třicet sedm milionů korun si pořídil letos na jaře.

Auta stojí, my letíme
Zážitkem už je samotný příjezd bugatti k čerpací stanici, kde máme sraz. Po krátkém vysvětlení, co se bude v následujících minutách dít, usedám do auta. I když výraz usedám je hodně nadnesený. Spíše se do něj soukám.

Metr vysoké auto s podvozkem dvanáct centimetrů od země moc ladné nastupování nenabízí. S tím ale počítám. To už ale Radim Passer zasouvá klíč do zapalování a startuje tlačítkem na středovém panelu.

Bugatti Veyron

Za zády nám najednou začne hučet šestnáctiválec s obrovským výkonem. Připomíná to zvuk lokomotivy. Uvnitř si ale můžeme povídat, aniž bychom na sebe křičeli. Vyjíždíme.

Nejdřív se pokusíme o co nejvyšší rychlost. Už teď ale vím, že maximálních 407 km/h to nebude. Na to jsou potřeba nové gumy a aspoň deset kilometrů volný úsek kvalitní silnice. Nemáme ani jedno. I tak ale počítám s tím, že to bude jízda. A nepletu se.

Sotva vyjíždíme z parkoviště, při zrychlení dostáváme kopanec do zad a v levém pruhu předjíždíme všechny, kteří se v pět hodin ráno vydali na cestu. Naštěstí nevidím na tachometr, ale je mi jasné, že musíme jet alespoň dvě stě. Auto ale pořád zrychluje.

Na tom by nebylo nic divného, jenže to zrychlení je mnohem výraznější, než jsem kdy zažil. Tou dobou nám na zádi vyjíždí přítlačné křídlo asi na půl metru vysokých stojanech. Teď by mě nepřekvapilo, kdybychom spíš vzlétli. Auto se ale chová, jako by se nic nedělo.

"Jedeme tři sta,“ informuje mě Radim Passer, který pevně svírá volant a nespouští oči z pruhu před námi. Já už vnímám jen míhající se auta, a zároveň jejich řidiče v mysli hypnotizuji, aby je nenapadlo nám vjet do cesty.

Docela by mě zajímalo, co si po našem průjezdu říkají oni. Po pár kilometrech zpomalujeme a otáčíme se do protisměru. "Jeli jsme tři sta padesát,“ říká jako by nic Passer.

Z nuly na tři sta
To nejzábavnější ale teprve přijde. Zastavujeme na krajnici a Radim Passer tlačítkem zapíná funkci, která umožňuje co nejrychlejší rozjezd z klidu. Říkám si, že teď už to tak "strašné“ nebude, už vím, co mě asi tak čeká. Navíc jsem něco podobného zažil v kabině supersportovního Maserati MC12.

Jenže jsem se spletl. Po uvolnění brzdy vyrážíme jako střela. Sto, dvě stě, tři sta! To celé za necelých sedmnáct sekund. Sedmnáct sekund, během nichž jsem poznal, co znamená přetížení. V duchu jsem si děkoval, že jsem vynechal snídani.

To už ale zase rychlostí 350 km/h předjíždíme všechno, co se na dálnici pohybuje. Tentokrát ale díky prudkému startu vnímám okolí o něco hůř. Moje oči několik sekund nejsou schopné zaostřit okolí. Dobře vnímám jen prázdný dálniční pruh před námi.

Další jsou rozmazané. Oko si začíná zvykat až po ujetí dalších stovek metrů. Nebo to byl kilometr? Nevím. V rychlosti 350 kilometrů za hodnu se to hrozně špatně odhaduje.

Chcete vědět více?

Vše o "českém" Bugatti Veyron a rozhovor s jeho majitelem najdete ve středeční MF DNES.
Autoři:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.