Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vlastní kůži: krocení 423 koní Lexusu IS-F

aktualizováno 
"Dali na hlavu helmu, ale možná lepší by byly plínky," říkám si před šikanou, do které se řítíme, a podezírám řidiče, že si spletl plyn s brzdou: "Tak tentokrát to už prostě vyjít nemůže, tomu pánovi buď dodnes nic neřekli o panu Newtonovi a jeho zákonech, anebo má za úkol mě zabít, lhostejno jestli infarktem nebo samurajským mečem jménem Lexus IS-F." "Kdyby ale jízda na 423 koních byla to poslední v životě, stálo to za to..."

Asi pětadvacetiletý Angličan a jeho kolegové se celé dny nebaví ničím jiným než trápením Lexusovy novinky IS-F a těch, kteří vedle něj usednou, na okruzích. Když nás pak vozí Olivier Panis, máme za úkol naučit se, kde je ideální stopa a jak ji najít. Svezení s "eF-jedničkovým" profíkem je přeci jen o něco klidnější.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Lexus můžete koupit na www.automodul.cz

Vyzkoušet nejrychlejší lexus v extrémních situacích jsme mohli na okruhu poblíž jihošpanělské Sevilly díky pozvání japonské značky, kterou známe hlavně jako výrobce nekonečně luxusních aut.

Po pár kolečkách s profesionálními piloty Lexusu za volantem jsme tušili, co nás čeká. Pouze tušili...

Ještě jste za sebou nezabouchli dveře a jste s autem jedno tělo, jedna duše. Je dokonale čitelné, co udělá, vám dá vědět dlouho dopředu. Když už to vypadá, že závodní trať opustí po trávě, prostě jenom víc zatočíte, nepovolíte a v efektním smyku letíte k další zatáčce.  "Jak to ten Panis dělá, že je před zatáčkou, v zatáčce i za ní ještě dvakrát rychlejší a mně se třepou ruce ještě teď?"

Obyčejný řidič mnohdy vděčí za svá opakovaná vítězství "nad hmotou" smečce hlídacích psů, jako jsou ABS, protikluzový systém, elektronicky řízený samosvorný diferenciál LSD a ovládání stability vozidla VSC. Podtrženo a sečteno - prostě to funguje a Panis s tím malým Japoncem jsou z jiné planety.

Po dvoudenním rozhodování mezi vínovým, černým, bílým a šedým šperkem nabídky Lexusu se všem nakonec asi nejvíc zalíbila bílá.

Skromný nápis "F", rozšířené blatníky a prahy, mohutné nádechy vzduchu, 19palcová kola, veliké brzdové kotouče a čtyři hlavně výfuku - tak rozeznáte Lexus IS-F od pomalých verzí na první pohled. 

Po nástupu se ocitnete obklopeni účelným luxusem. Kožená, elektricky seřiditelná sedadla s pamětí mají výrazné boční vedení, které lze také nastavit. Sedí se v nich dobře, snad jen opěradlo mělo kvůli silnému bočnímu stisku snahu zakulatit nám záda.

Interiéru dominují odstíny šedé, černé a leštěného kovu. Kabina celkově postrádá prostor. Všude něco je. Rozděluje ji široký středový tunel s řadicí pákou osmistupňového automatu.

Nebýt zbytečného madla s věšákem u řidičových dveří, o které se při ostrém průjezdu zatáčkou bouchá do hlavy i šofér menší postavy, nedá se pracovišti řidiče nic vytknout.

Všechno je po ruce a po krátké jízdě máte pocit, že s "efkem" jezdíte odjakživa. Spolujezdec je na tom hůř. Palubní deska na jeho straně působí mohutným dojmem, navíc je jednobarevná a je jí obrovitánský kus.

Sedíte tak utopeni a máte výhled na horu plastu. Pomohla by alespoň linka z kovu nebo barevné odlišení dolního a horního dílu.

Oku lahodilo i obšití volantu (o něco tenčího než má hlavní konkurent BMW M3) a všech švů modrou nití. S tím korespondují i efektně podsvícené budíky s modrými ručičkami.

Bum, bác, prásk...
Burácení pětilitrového osmiválce nového Lexusu IS-F nechá padat čelisti diváků údivem.

Motor se až s neuvěřitelnou lehkostí vytáčí do nejvyšších otáček a neustále plynule hrne auto dopředu. Zrychlení z 0 na 100km/h za 4,8 s vám zatočí hlavou (doslova). Při podřazování navíc elektronika dávkuje laboratorně přesné meziplyny pro plynulé řazení, ale hlavně omezení blokování kol poháněné zadní nápravy, která si musí poradit s přenosem 505 krouticích newtonmetrů.

Zvuk motoru je velmi emocionální oblast, a pokud má chytit za srdce sportovně založené řidiče, musí mu konstruktéři věnovat maximální pozornost. A u modelu IS-F se na zvukovém projevu vyřádila nejedna inženýrská hlavička.

Při normální jízdě v nízkých a středních otáčkách se z motoru line hluboký hučivý zvuk, z něhož je cítit síla.

Pokud přišlápnete plynový pedál, otevře se druhý sací kanál a probudí pod kapotou prozatím lelkující stádo 423 koní a brumendo se rázem změní v mohutný hukot.

Když se motor blíží maximu otáček, je zepředu slyšet čistě mechanický, vybroušený hlas motoru V8. Cestující vzadu si užívají burácení z výfuku, které zní až jakoby za autem. Při akceleraci máte dojem, že ujedete vlastnímu řevu. Maximálně takto můžete uhánět 270kilometrovou rychlostí.

Osm stupňů k radosti
Osmistupňová automatická převodovka SPDS (Sport Direct Shift) vám dokáže, že manuál opravdu patří minulému století. V režimu "M" umožňuje přímé řazení, buďto volicí pákou, nebo pádly pod volantem. Motor letí do otáček, opájíte se lahodnými decibely a vám se lehce stane, že v manuálním režimu dosáhnete limitních otáček 6 800 ot/min.

I tak převodovka stále drží vámi navolenou rychlost a nepřeřadí, to je na vás. Do jízdy zasáhne pouze omezovač otáček.

Pro samočinné řazení je určen druhý režim "D". Ten nabízí řazení ve sportovně - komfortním režimu. V obou případech můžete řadit pomocí páček pod volantem.

Jediný případ, kdy převodovku "nachytáte", nastává v manuálním režimu. Když se před předjížděním rozhodnete podřadit o víc převodových stupňů, musí se s tím převodovka vypořádat a to chvíli trvá. Když tedy podřazujete třeba z "osmičky" na "pětku", potřebuje převodovka pro podřazení víc času, než by vám bylo milé. V tu chvíli je lepší situaci nechat vyřešit automat, elektronika to vyřídí za vás a rychleji.

Co ale dělá z "F"-ka sporťák, jsou brzdy. 360milimetrové kotouče Brembo spolu s šestipístkovými třmeny nejevily ani po několika okruzích, kdy dostaly pořádně zabrat, sebemenší úbytek brzdného výkonu.

Výkonost motoru a brzd neznamená nic, pokud ji nedokážete přenést na silnici. Tomu odpovídá i konstrukce a odladění podvozku. Celkově byl podvozek oproti civilnímu "ISku" přepracován a optimalizován tak, aby lépe pasoval k zuřivému lexusu. Minimalizovat naklánění auta v zatáčkách dostaly za úkol zesílené zkrutné stabilizátory. Ponořování přídě při brždění omezují tužší pružiny. Ramena z lisované oceli a hliníku zase zvyšují pevnost a ještě jsou lehčí.

V provozu budí auto zaslouženou pozornost. Když šelma vyrazila z oploceného výběhu okruhu, nechávali se řidiči krotkých seatů a fordů několikrát předjet a stahovali okénka, aby potěšili oči a hlavně uši.

Pětilitrový motor umí být při předpisovém zacházení (rozuměj: proti přirozenosti) docela střídmý. Při 140km/h na "osmičku" motor točí pouhých 2 200 otáček, což se příznivě projevuje na spotřebě třeba při rychlejší jízdě na dálnici.

Při dovádění na okreskách jsme vystačili s rozumnými 17 litry. Jiný testovací jezdec s lehkou nohou a rychlostním průměrem 105km/h dojel s průměrem 13,9l. Kdo z budoucích majitelů Lexusu IS-F by ale řešil spotřebu...

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se mění od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Lekce elektromobility pro začátečníky: sprint ze semaforu a pak nohu z plynu

Kia Soul EV

Šampion ve sprintech ze semaforů, v ulicích Prahy zas tichošlápek - nehlučí, nečmoudí, jen tak nenuceně proplouvá...

Najdete na iDNES.cz