Na vlastní oči: Crashtesty škodovek

  16:03aktualizováno  16:03
Ticho, mlčení, světelné rampy zahrnou halu oslňující září, napětí prořízne svistot lana, které rozjede octavii na čtyřiašedesátikilometrovou rychlost a pak to přijde: Rána, střepy se rozletí do všech stran, plechy se mačkají, auto se odráží na stranu, těla drahých pasažérů zachycují bezpečnostní pásy, jejich "make-up" se obtiskává do airbagů a z deformovatelné bariéry je avantgardní socha. K desetiletému výročí testovacího centra v Mladé Boleslavi zkušebna TÜV UVMV ukázala čelní crashtest se vším všudy.
UVNITŘ: VIDEO

Crashtest Škody Octavia II | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

V rámci dne bezpečnosti technici mladoboleslavské automobilky a zkušebny TÜV UVMV ukázali, jakou "paseku" v autě nadělá nepřipoutaný spolujezdec v případě nárazu; další test ukázal jak se ověřuje přívětivost aut k chodcům.

Zlatým hřebem programu pak byl čelní crashtest Škody Octavie podle metodiky renomovaných laboratoří EuroNCAP. Jako doplněk k nárazovým testům byl k vidění například výstřelový test bočního airbagu, který chrání posádku v případě bočního nárazu.

Oskaři si natlučou, ale lidem pomůžou 
Myšlenka nezávislých testů se zpočátku vůbec nezamlouvala automobilkám, které tvrdily, že jsou testy nevěrohodné, protože jsou prováděny za příliš vysokých rychlostí. V průběhu let se ale postoj automobilek k crashtestům změnil. Mnoho jich dnes používá pětihvězdičkové hodnocení při prezentaci svých modelů.

Testovací Oskary nárazy nebolí, v halách nedaleko Mladé Boleslavi je otloukají, aby živé posádky přežily. Testovací figuríny (Oskaři) používané pro čelní nárazy se jmenují Hybrid III; pro některé crashtesty se kromě dospělých používají také malí dětští Oskárci.

Čelní náraz
Jedním z hlavních crashtestů ověřujících bezpečnost auta je test čelního nárazu. Auto bourá rychlostí do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty své šířky.

Zkouška simuluje čelní střet dvou vozidel. Na stometrové dráze se auto rozjede na 64 km/h. Odborníci z centra říkají, že přesnost s jakou trefí bourající auto bariéru, je jeden centimetr.

Po nárazu technici vše řádně zdokumentují, vyfotí a přeměří. Měří například sílu potřebnou k otevření dveří.

Před samotným nárazem nanesou na exponovaná místa figurín barvu, jednoduchá pomůcka pomůže určit, jestli se figurína dotkla různých částí interiéru. Kromě obligátního "make-upu", který ulpí na airbagu, například narazilo koleno spolujezdce do přístrojové desky.

Na základě kritérií, používaných k hodnocení naměřených výsledků, se poté určuje jestli by posádka nehodu přežila.

Octavia II se s nárazem porovnala dobře: "Prostor pro cestující zůstal téměř nedotčen," říká jiří Socha, šéf automobilové divize TÜV UVMV. "Posádka by nehodu přežila," dodává.

Výsledky čelního testu se pak společně s dalšími crashtesty přepočítají na body, které pak převedou na známé EuroNCAPové hvězdičky. Octavia dosáhla v roce 2004 na čtyři bezpečné hvězdičky za ochranu posádky.

Střet s chodcem
V posledních letech se klade velký důraz na bezpečnost chodců. Zkouška modeluje střet vozidla s chodcem.

Automobil však nevráží do figuríny (Oskara), ale střet se simuluje pomocí definovaných modelů (tzv. impaktorů), které mají přesně definovaný tvar a hmotnost, simulujících hlavu dospělého člověka, hlavu dítěte, nohu s kolenem a stehno. Definována je i rychlost nárazu a úhel a přesné místo dopadu.

CRASHTEST
ŠKODY OCTAVIA

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů


Na kapotu testovaného roomsteru speciální zařízení vrhá hliníkovou maketu hlavičky dítěte potaženou gumovou kůží s měřiči zrychlení, které ukazují, jaké síly působí na mozek při nárazu. Tříapůlkilová hlavička naráží do kapoty roomsteru pětatřicetikilometrovou rychlostí.

"Roomster plní všechny požadavky, které na něj směrnice kladou," říká Jan Hnilica z TÜV UVMV k simulaci srážky nejnovější škodovky s chodcem.

Nepoutá se jen (sebe)vrah
Používání bezpečnostních pásů je ze zákona povinné, řada řidičů ovšem toto nařízení ignoruje i s rizikem obdržení trestných bodů. Co dokáže vyvést nepřipoutaný spolujezdec sedící za řidičem v padesátikilometrové rychlosti ukazuje tzv. sled test - saňový test.

Pro tuto zkoušku neexistuje přesná metodika, její výsledky jsou však více než výmluvné. "Obrázek si z videa může udělat každý sám," říká Zdeněk Beránek z oddělení pasivní bezpečnosti TÜV UVMV.

popisek Peřina? Spíš beton
Airbag jen se zapnutými pásy 

Neúplnou fabii připevněnou na speciální vozík (sáňky) rozjede silný elektromotor. Hydraulická brzda ho pak v mžiku zastaví a nasimuluje tak náraz do překážky. Na první pohled autu nic není, připoutaný řidič zůstává na svém místě.

Za ním sedící figurína nepřipoutaného spolujezdce se ale rázem proměňuje ve smrtící zbraň. Silou nárazu utrhne sedadlo řidiče i s figurínou, vymrštěné tělo se zády zastaví o strop a padá zpět - opět na řidiče

Dva body, dva tisíce
Za nezapnuté pásy dostane řidič dva trestné body a na místě bude muset policistům zaplatit dvoutisícovou pokutu. U správního řízení mu bude hrozit pokuta ještě o pět set korun vyšší.

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...



VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Středoevropští premiéři píšou do EU kvůli nerealistickým emisním limitům

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Evropský parlament se tento týden vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut do roku 2030....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...



Najdete na iDNES.cz