Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na zimní gumy přezuli čtyři z pěti řidičů, nejvíc od zavedení povinnosti

  20:25aktualizováno  20:25
Na zimní pneumatiky má na začátku listopadu přezuto téměř 79 procent motoristů, což je nejvíce od zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě v roce 2011. Loni to bylo kvůli velmi teplému podzimu jen 62 procent motoristů a v roce 2013 přezulo 76 procent.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu. | foto: TCS

Dalších 15 procent řidičů letos přezuje podle toho, jaké bude počasí, vyplývá to z průzkumu serveru Pneumatiky.cz. Kolem 6,5 procenta nevymění pneumatiky vůbec. Loni plánovaly ponechat na vozidle letní gumy tři procenta motoristů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Začátkem listopadu bude na českých silnicích jezdit celých 78,5 procenta aut na zimních pneumatikách. To je nejvíc od počátku zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě. Zbytek řidičů přezouvá až podle počasí, bez ohledu na datum 1. listopadu,“ doplnil ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu.

„Pokud bude v zimním počasí při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá namontovány předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta až ve výši dvou tisíc korun. V případě projednávání takovéhoto přestupku ve správním řízení může být pokuta až 2 500 korun,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

„Nečekejte na to, až na silnici bude ledovka nebo sníh a včas vyměňte letní pneumatiky za zimní. Nejde jen o povinnost podle zákona, ale především o bezpečnost - vlastní i ostatních,“ apeloval na řidiče ministr dopravy Dan Ťok. Rozhodně není chybou, pokud řidiči přezují už tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují kolem sedmi stupňů Celsia a níže. Při těchto hodnotách už zimní pneumatiky fungují lépe než letní.

„Výrobci pneumatik již delší dobu hovoří o pravidlu 4x4x4: tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. Přesto bychom si měli uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy,“ dodává Marzin Farář. „Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %,“ varuje šéf BESIPu.

Prodej zimních pneumatik byl v říjnu asi o desetinu vyšší než loni. Ceny meziročně klesly o dvě procenta na průměrných 2 820 korun. U jednotlivých prodejců se však ceny podle služby Karsa mohou lišit až o čtvrtinu.

Češi se řídí hlavně počasím

V říjnu také prodaly slevové servery slevy na přezutí za více než jeden milion korun. Větší je přitom zájem o výměnu celých kol než o přezouvání pneumatik na rafky. „Díky poměrně teplému počasí rostla v říjnu poptávka po voucherech na přezutí pneumatik pozvolna. Přestože v posledním týdnu registrujeme skokový nárůst zájmu, vypadá to, že se Češi spíše než zákonnou povinností řídí aktuálním počasím. Hrozí tak, že část řidičů nestihne včas přezout, pokud se počasí rychle zhorší,“ dodal ředitel vyhledávače slev Skrz.cz Petr Kováčik.

V Evropě je podle přehledu ÚAMK řada států, které nenařizují pevné datum, odkdy je nutné používání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je motorista musí užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, v Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii je zase povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15. dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky. Podobné předpisy jsou i v Rakousku, tam jde o období od 1. listopadu do 15. dubna.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.