Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na zimní gumy přezuli čtyři z pěti řidičů, nejvíc od zavedení povinnosti

  20:25aktualizováno  20:25
Na zimní pneumatiky má na začátku listopadu přezuto téměř 79 procent motoristů, což je nejvíce od zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě v roce 2011. Loni to bylo kvůli velmi teplému podzimu jen 62 procent motoristů a v roce 2013 přezulo 76 procent.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu. | foto: TCS

Dalších 15 procent řidičů letos přezuje podle toho, jaké bude počasí, vyplývá to z průzkumu serveru Pneumatiky.cz. Kolem 6,5 procenta nevymění pneumatiky vůbec. Loni plánovaly ponechat na vozidle letní gumy tři procenta motoristů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Začátkem listopadu bude na českých silnicích jezdit celých 78,5 procenta aut na zimních pneumatikách. To je nejvíc od počátku zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě. Zbytek řidičů přezouvá až podle počasí, bez ohledu na datum 1. listopadu,“ doplnil ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu.

„Pokud bude v zimním počasí při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá namontovány předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta až ve výši dvou tisíc korun. V případě projednávání takovéhoto přestupku ve správním řízení může být pokuta až 2 500 korun,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

„Nečekejte na to, až na silnici bude ledovka nebo sníh a včas vyměňte letní pneumatiky za zimní. Nejde jen o povinnost podle zákona, ale především o bezpečnost - vlastní i ostatních,“ apeloval na řidiče ministr dopravy Dan Ťok. Rozhodně není chybou, pokud řidiči přezují už tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují kolem sedmi stupňů Celsia a níže. Při těchto hodnotách už zimní pneumatiky fungují lépe než letní.

„Výrobci pneumatik již delší dobu hovoří o pravidlu 4x4x4: tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. Přesto bychom si měli uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy,“ dodává Marzin Farář. „Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %,“ varuje šéf BESIPu.

Prodej zimních pneumatik byl v říjnu asi o desetinu vyšší než loni. Ceny meziročně klesly o dvě procenta na průměrných 2 820 korun. U jednotlivých prodejců se však ceny podle služby Karsa mohou lišit až o čtvrtinu.

Češi se řídí hlavně počasím

V říjnu také prodaly slevové servery slevy na přezutí za více než jeden milion korun. Větší je přitom zájem o výměnu celých kol než o přezouvání pneumatik na rafky. „Díky poměrně teplému počasí rostla v říjnu poptávka po voucherech na přezutí pneumatik pozvolna. Přestože v posledním týdnu registrujeme skokový nárůst zájmu, vypadá to, že se Češi spíše než zákonnou povinností řídí aktuálním počasím. Hrozí tak, že část řidičů nestihne včas přezout, pokud se počasí rychle zhorší,“ dodal ředitel vyhledávače slev Skrz.cz Petr Kováčik.

V Evropě je podle přehledu ÚAMK řada států, které nenařizují pevné datum, odkdy je nutné používání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je motorista musí užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, v Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii je zase povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15. dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky. Podobné předpisy jsou i v Rakousku, tam jde o období od 1. listopadu do 15. dubna.

Autoři: ,



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Na 40. Dakar míří skoro 40 Čechů, Macík má inovaci - sluchátka s hudbou

Tým Big Shock Racing posílá na Rallye Dakar kamion a motocykl

S novým kolegou motocyklistou Janem Brabcem, ale hlavně s vylepšeným kamionem se v lednu postaví na start Rallye Dakar...

Šéf Toyoty: Elektromobily nejsou připraveny pro masovou výrobu

Toyota FT-4X

Auta poháněná bateriemi zatím nejsou připravena pro masovou výrobu. V rozhovoru s německým časopisem Spiegel to řekl...



Najdete na iDNES.cz