Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na zimní gumy přezuli čtyři z pěti řidičů, nejvíc od zavedení povinnosti

  20:25aktualizováno  20:25
Na zimní pneumatiky má na začátku listopadu přezuto téměř 79 procent motoristů, což je nejvíce od zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě v roce 2011. Loni to bylo kvůli velmi teplému podzimu jen 62 procent motoristů a v roce 2013 přezulo 76 procent.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu. | foto: TCS

Dalších 15 procent řidičů letos přezuje podle toho, jaké bude počasí, vyplývá to z průzkumu serveru Pneumatiky.cz. Kolem 6,5 procenta nevymění pneumatiky vůbec. Loni plánovaly ponechat na vozidle letní gumy tři procenta motoristů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Začátkem listopadu bude na českých silnicích jezdit celých 78,5 procenta aut na zimních pneumatikách. To je nejvíc od počátku zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě. Zbytek řidičů přezouvá až podle počasí, bez ohledu na datum 1. listopadu,“ doplnil ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu.

„Pokud bude v zimním počasí při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá namontovány předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta až ve výši dvou tisíc korun. V případě projednávání takovéhoto přestupku ve správním řízení může být pokuta až 2 500 korun,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

„Nečekejte na to, až na silnici bude ledovka nebo sníh a včas vyměňte letní pneumatiky za zimní. Nejde jen o povinnost podle zákona, ale především o bezpečnost - vlastní i ostatních,“ apeloval na řidiče ministr dopravy Dan Ťok. Rozhodně není chybou, pokud řidiči přezují už tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují kolem sedmi stupňů Celsia a níže. Při těchto hodnotách už zimní pneumatiky fungují lépe než letní.

„Výrobci pneumatik již delší dobu hovoří o pravidlu 4x4x4: tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. Přesto bychom si měli uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy,“ dodává Marzin Farář. „Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %,“ varuje šéf BESIPu.

Prodej zimních pneumatik byl v říjnu asi o desetinu vyšší než loni. Ceny meziročně klesly o dvě procenta na průměrných 2 820 korun. U jednotlivých prodejců se však ceny podle služby Karsa mohou lišit až o čtvrtinu.

Češi se řídí hlavně počasím

V říjnu také prodaly slevové servery slevy na přezutí za více než jeden milion korun. Větší je přitom zájem o výměnu celých kol než o přezouvání pneumatik na rafky. „Díky poměrně teplému počasí rostla v říjnu poptávka po voucherech na přezutí pneumatik pozvolna. Přestože v posledním týdnu registrujeme skokový nárůst zájmu, vypadá to, že se Češi spíše než zákonnou povinností řídí aktuálním počasím. Hrozí tak, že část řidičů nestihne včas přezout, pokud se počasí rychle zhorší,“ dodal ředitel vyhledávače slev Skrz.cz Petr Kováčik.

V Evropě je podle přehledu ÚAMK řada států, které nenařizují pevné datum, odkdy je nutné používání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je motorista musí užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, v Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii je zase povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15. dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky. Podobné předpisy jsou i v Rakousku, tam jde o období od 1. listopadu do 15. dubna.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Najdete na iDNES.cz