Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Provozovat nabíječku je charita. Kilowatthodina by musela stát 40 korun

Aktuálně je v Evropě v provozu kolem 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Je právě v tom jeden z hlavních problémů rozvoje elektromobility? Ekologové trochu překvapivě přišli s názorem, že plány EU na vybudování 10 milionů dobíječek do roku 2035 jsou přehnané a zbytečné.
Nabíjecí UFC HUB ČEZ

Nabíjecí UFC HUB ČEZ | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Klasickou otázku – co bylo dřív, jestli slepice nebo vejce – připomíná diskuse o tom, jestli nejdřív musí být v provozu hodně elektromobilů, aby se rozrostl počet nabíjecích stanic, nebo naopak husté síť nabíječek, aby se začala prodávat elektroauta ve vysokých počtech. Dobíjení elektromobilu z rychlých stanic je samozřejmě řádově kratší než ze sebelepších domácích wallboxů. Je potřeba mít kde nabít i na cestách. Ale jak se ukazuje čím dál viditelněji, většina nabíjení se musí odehrávat doma.

Poněkud překvapivě to uznali i ekologové, kteří doteď výrazně tlačili právě na rozvoj veřejné dobíjecí sítě. Podle analýzy vlivné bruselské ekologické organizace Transport & Environment (T&E ) by do roku 2030 mohlo být v celé Evropě instalováno až 5,1 milionu veřejných dobíjecích míst, o pět let později 10,4 milionu. A to v důsledku návrhu zákona EU o infrastruktuře. V současné době je v provozu přibližně 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Na výstavbu infrastruktury tlačí i výrobci aut. Jejich evropská asociace ACEA například vydala analýzu, podle které by bylo třeba v celé EU instalovat až 14 tisíc veřejných dobíjecích míst týdně.

Ekologové však tvrdí, že tak vysoké počty nejsou nutné. Podle T&E jsou cíle automobilového průmyslu zbytečně vysoké a vyžadovaly by trvalé obrovské veřejné dotace pro nabíjecí síť. „I když se velmi vysoký počet veřejných nabíječek může zdát žádoucí, naprostá většina nabíjení bude i nadále probíhat na soukromých nabíječkách doma a v práci,“ tvrdí T&E. „To by vedlo k tomu, že by se nabíječky využívaly méně než jednu hodinu denně – což je mnohem méně než 3,6 hodiny, které jsou nutné k tomu, aby byly finančně rentabilní.“

Že by trh infrastruktury měl předbíhat trh s elektrickými auty neboli, že výstavba dobíjecích stanic musí být uskutečněna dřív, než se na trhu začne prodávat větší množství elektrických aut, si myslí i Vojtěch Fried, vedoucí oddělení Elektromobilita & Smart City Pražské energetiky (PRE). Ale souhlasí s tím, že základem je domácí nabíjení. Na území Prahy je podle propočtů PRE poměr mezi veřejným a domácím dobíjením zhruba 1:8 až 1:9.

Národní plán čisté mobility ve své aktualizaci z roku 2020 uvádí, že při odhadovaném počtu půl milionu elektromobilů na českých silnicích v roce 2030 by mělo do té doby vzniknout celkem 35 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů (11 tisíc do roku 2025). V České republice je v současné době v provozu necelá tisícovka veřejných dobíjecích stanic s průměrně dvěma až třemi nabíjecími body.

Většinu z nich vystavěla trojice energetických firem PRE, ČEZ a EO.n. Sílí ovšem hlasy, že se provoz takový stanic při současných cenách nevyplácí, a jde tedy spíš o projekt veřejného zájmu než komerční podnikatelský záměr.

Nabíjecí UFC HUB ČEZ

„Odhadujeme, že ekonomika provozu se dostane z červených čísel ve chvíli, až se počet elektromobilů v ČR bude pohybovat ve vyšších desítkách tisíc vozidel,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru realizace a správy dobíjecích stanic ČEZ. „Klíčovým parametrem ekonomiky provozu bude vedle ceny za dobíjení především vytíženost stojanů, kdy důležité je to, aby vytíženost znamenala skutečné využití ve smyslu dodávky kWh elektřiny. Naším cílem je, aby tento parametr vzrostl z dnešních zhruba 2 % až za hranici 15 %.“

Evropské dotace přerozdělované v rámci operačního programu Doprava totiž pokrývají samotnou výstavbu jen zdánlivě. Do uznatelných nákladů není započítána řada věcí jako třeba technický dozor apod. Podle informací PRE tak dotace pokryje přibližně jen třetinu celkových nákladů. A to ještě zhruba třetinu stanic staví PRE bez dotace z důvodu urychlení celého procesu. Provoz samotný pak také dotován není.

„Na dobíjecích stanicích PRE eviduje přibližně jedno dobíjení denně na DC stojanech a 3–5 denně na AC stojanech. Nejvíc jsou využívaná místa v centru Prahy,“ popisuje Vojtěch Fried. „Uvádět rentabilitu v hodinách, jako to dělá Transport & Environment, je velmi zavádějící. Je potřeba zohlednit spíše cenu za kilowatthodinu a rychlost nabíjení.“

Dnes je podle Frieda budování a provoz dobíjecích stanic opravdu veřejnou službou, kterou nepůjde suplovat donekonečna. „Zjednodušeně řečeno, kdyby nějaký provozovatel chtěl smysluplně pokrýt náklady na budování a provoz sítě dobíjecích stanic, musel by si aktuálně účtovat zhruba 40 Kč za kilowatthodinu.“ Provoz takto dobíjeného elektromobilu by pak byl zhruba dvakrát dražší než provoz průměrného auta se spalovacím motorem.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Průšvih německých automobilek. Elektromobilita nevychází a tržní podíl padá

Předprodukční prototyp elektromobilu Volkswagen ID.4 v Praze

Německý automobilový průmysl má vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Tamní automobilky...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...