Domácí nabíjení elektroauta. Investici za desítky tisíc se vyhne málokdo

Dlouhodobý provoz elektromobilu nebo plug-in hybridu se neobejde bez zesílené nabíječky doma či v zaměstnání. Instalace domácího wallboxu vyjde na 20 tisíc, ale třeba také 50 tisíc korun, a to se chce zejména do užívání elektrického firemního auta investovat málokomu. Němci na to nově budou nabízet dotace.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Nedávný rozsáhlý průzkum, který provedl institut Fraunhofer ISI a Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) na vzorku více než 100 tisíc uživatelů plug-in hybridů v Číně, USA, Kanadě i Evropě, ukázal, že tato vozidla mají až čtyřikrát vyšší reálnou spotřebu než byla výrobcem udávaná podle normy NEDC. Hlavním důvodem bylo, že jejich uživatelé je málo nabíjejí a jezdí podstatnou část doby na benzin (čtěte zde).

Kromě pohodlnosti lidí je často důvodem nedostatečná infrastruktura. Nikoli velkých veřejných dobíjecích stanic, ty pro plug-in hybridy nejsou primárně určené, protože většina z těchto vozů stejně neumožňuje rychlodobíjení v takové míře jako stoprocentní elektromobily, ale těch malých domácích.

Pro plug-in hybridy jsou nejlepším řešením tzv. wallboxy, které zkrátí dobu nabíjení. Například Škoda Superb iV se z běžné domácí zásuvky nabíjí zhruba 5 hodin, pomocí wallboxu s výkonem 3,6 kW to trvá 3,5 hodiny. Nejrozšířenější wallboxy nabízejí výkon 11 kW.

Při pohledu do konfigurátoru modelu Škoda Enyaq iV lze zjistit, že Škoda nabízí celkem tři walboxy v cenách 13 900, 19 900 a 26 900 Kč a k tomu další služby. „Služba Home Check, v rámci které přijede k zákazníkovi technik a prověří možnost instalace wallboxu s ohledem na elektroinstalaci, stojí 3 500 Kč, samotná instalace pak 6 000 Kč,“ vypočítává mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.

To ovšem nejsou kompletní náklady, je potřeba k nim připočítat náklady na nové vedení, jistič. „Každý případ instalace wallboxu je silně individuální – jiné ceny jsou v případě instalace například do podzemních garáží v nových bytových domech, kde již při výstavbě na instalace dobíjecích míst pamatovali, připravili vedení a připojení. Tam je to pochopitelně jednodušší a levnější. Složitější jsou případy individuálních instalací do stávajících starších garáží, kde instalace počítaly maximálně s běžnou světelnou zásuvkou a světlem. Tam se mnohdy musí udělat nové vedení, posílení jističe apod.,“ vysvětluje Petr Holubec, mluvčí Pražské energetické a dodává. 

„Samotné wallboxy jsou v nejnižší cenové kategorii za cca 15 tisíc a cena pak podle typů stoupá, podle toho, jak jsou chytré. Ty nejdražší jsou i mírně přes 40 tisíc, umí ale hlídat hodnotu hlavního jističe (nenastane situace, že by jistič spadl, když se začne auto nabíjet) a zároveň umí nabíjet, jen když je čas nízkého tarifu. K tomu je tedy třeba připočítat cenu úpravy elektroinstalace. Celkově tedy může instalace wallboxu a dobíjecího místa doma či ve firemních garážích vyjít na 20 až 50 tisíc korun.“

Pro privátního zákazníka, který si kupuje takové auto v průměrné ceně kolem milionu korun, wallbox nepředstavuje významnou položku. Ale většina těchto aut se zatím kupuje do firem, tam už je situace jiná.

Jednu, dvě nabíječky si firma může dovolit, ale na větší počty většinou nemá prostor nebo rozpočet, nehledě na to, že velká část firem sídlí v pronajatých prostorách v kancelářských komplexech. Aby se u dvou nabíječek střídalo během dne víc lidí, je organizačně náročné.

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu.

A kolik lidí si ke služebnímu autu koupí domácí wallbox, když nemají jistotu, jak dlouho budou v dané firmě zaměstnáni a jak dlouho budou mít plug-in hybridní služební auto? Nehledě na to, že ze zásuvky nevyjede účet a musejí tak vždy dobíjet za svoje.

Zatímco na výstavbě velkých dobíjecích stanic se stát částečně podílí, i kdyby jen tím, že řadu z nich buduje polostátní firma ČEZ, a na pořízení elektromobilů je možné občas získat nějakou dotaci, na wallboxy se žádná podpora nevztahuje.

Jiná situace je v sousedním Německu, protože od 24. listopadu poskytuje Národní kontrolní středisko pro dobíjecí infrastrukturu ve spolupráci s německou Státní rozvojovou bankou (KfW) dotaci 900 eur na instalaci a pořízení wallboxu.

V Česku se zatím s podobnou podporou nepočítá. „Je pravda, že dotační titul na wallboxy pro domácnosti v tuto chvíli k dispozici není, ale toto téma už bylo předmětem diskuse v rámci pracovních skupin Národního akčního plánu čisté mobility a zřejmě do budoucna i nadále bude,“ řekl iDNES tiskový mluvčí ČEZ Martin Schreier. 

„Určitou nevýhodou je to, že jde v podstatě o drobné a rozptýlené investiční akce. Pracnost vyřizování podobných žádosti by tedy nemusela být adekvátní rozsahu získané podpory. Navíc jde o segment, který je v kompetenci ministerstva životního prostředí, nikoliv ministerstva dopravy, které podporuje veřejné dobíjecí stanice.“

Mazda MX-30

Možná by mohlo být v zájmu automobilek instalace wallboxů nějakou formou dotovat, podobně jako třeba dnes dostane zákazník zimní kola zdarma. Otázkou je, nakolik by to bylo efektivní. 

„O speciální podpoře v tuto chvíli neuvažujeme. Uvítali bychom naopak klidně i menší a ne tak nákladné řešení ze strany státu, o kterých intenzivně jednáme s vládou. Jde například o rychlejší odpisy na nízkoemisní vozidla jako dlouhodobého nástroje, snížení zdanění z 1 % na 0,5 % za užívání služebního vozidla k soukromým účelům či podporu na nákup wallboxů do rodinných nebo bytových domů pro fyzické osoby,“ popsal pro iDNES názor automobilky Škoda její mluvčí Pavel Jína.

Některé značky si poradily po svém. Například Mazda nabízí ke všem elektromobilům zakoupeným do konce roku wallbox Schneider (11 kW) zdarma. A přidává i dobíjecí čip od ČEZu přednabitý na rok dobíjení mimo domov na 10 000 Kč. Její aktuální novinka, model Mazda MX-30, je klasický elektromobil (ne hybrid). Z běžné zásuvky 230 V se nabije za 9,5 až 12,7 hodiny. Wallbox tuto dobu velmi podstatně zkrátí. Do 80 % je Mazda MX-30 nabitá za 3 hodiny, do sta procent za 4,5, uvádí mluvčí českého zastoupení značky Markéta Kuklová.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...