Renault letos představil koncept Symbioz, který se v představách tvůrců stane součástí domácnosti. Elektromobil má akumulátor, který poslouží také jako zásobárna energie pro domácnost.

Renault letos představil koncept Symbioz, který se v představách tvůrců stane součástí domácnosti. Elektromobil má akumulátor, který poslouží také jako zásobárna energie pro domácnost. | foto: Renault

Domácí dobíjení elektromobilu? Bábovku si dost možná zároveň neupečete

  • 424
Anglický správce rozvodné soustavy varoval před tím, že elektrické rozvody v tamních domácnostech nejsou dimenzované na rozvoj aut na baterky: „Elektromobil, nebo rychlovarná konvice,“ hlásaly titulky britských novin. V Česku není situace o mnoho lepší.

Nabít elektromobil, upéct koláč, ohřát v rychlovarné konvici vodu na čaj a k tomu si ještě přitopit elektrickým přímotopem? Podobný program na sychravé anglické odpoledne není jen tak. Britský správce rozvodné elektrické soustavy National Grid varoval, že tamní elektroinstalace není připravena na nástup elektromobilů s výkonnými domácími dobíjecími stanicemi.

Pokud si totiž domů pořídíte elektrický vůz s kapacitní baterií, pravděpodobně ho nebudete chtít dobíjet slabou 3,5kW stanicí. U takové Tesly Model S totiž doplnění akumulátorů z 25 na 100 % zabere asi 19 hodin. Silnější 11kW stanice tento čas zkrátí na přijatelných šest hodin (tedy přes noc). Taková nabíječka ovšem také znemožní použití dalších náročných elektrických spotřebičů. 

I v domácnostech s relativně novými rozvody se snadno stane, že souběh těchto náročných spotřebičů „vyhodí pojistky“. Jen samotný efektivní dobíjecí proud totiž v takovém případě přesahuje 30 A. V případě starých domů není ostatně elektroinstalace často dimenzována ani na to, aby zvládla nejslabší dobíječku a elektrickou troubu zároveň. „Běžná zásuvka s 10–16A jištěním zvládne dobíjecí výkon 2-3 kW,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí ČEZu Martin Schreier.

Pokud u nás domácnosti nevyužívají elektřinu i k topení, vystačí si většinou s jednofázovým rozvodem a jištěním na úrovni 1x25 A. Domy, kde se elektrickou energií i topí, využívají 3x25 A. Ani tyto relativně dostatečně dimenzované rozvody ale nejsou stavěny na pravidelné dobíjení elektromobilu silnou 7-11kW stanicí. „Podobné dobíječky vyžadují úpravu rozvodů, jištění i speciální koncové zařízení, tzv. wallbox,“ vysvětluje Martin Schreier. S ohledem na stáří objektu (často s hliníkovým vedením) může být nutný zásah poměrně rozsáhlý, jinde bude stačit dokoupit právě jen zmíněný wallbox. Od toho se také odvíjí náklady na podobné úpravy: od tisícikorun až po řádově vyšší částky.

Vše souvisí i s tím, jak bude majitel svůj elektrický vůz používat. Na denní dojíždění v řádu 50 až 100 km nejsou vyspělé rozvody nutné tolik. Přes noc totiž baterii opětovně dobijete do plna i na obyčejné 16A zásuvce. „Účel a tomu odpovídající způsob dobíjení vozidla v domácnosti je každopádně něco, co by potenciální řidiči neměli podceňovat. Nastavení jističe i optimální řešení dobíjení by proto měli konzultovat s odborníkem, který dokáže navrhnout řešení odpovídající jejich potřebám,“ říká Schreier.

Ještě výraznější změny jsou spojené s přípravou na budoucnost, kdy se změní to, jak dům hospodaří s elektřinou. „Takzvaný dům budoucnosti například počítá s tím, že elektřina vyrobená ve střešní fotovoltaické elektrárně bude sloužit k pokrývání spotřeby domácnosti (spotřebiče, ohřev vody, dobíjení elektromobilů). Změní se ale také vnímání a využívání samotných elektromobilů. Z dnešního čistého příjemce elektřiny se elektrické vozy stanou něčím na způsob domácnostních akumulátorů. Dobíjí se momentálně přebytkovou elektřinou z fotovoltaik, kterou v sobě uchovají a následně se tak samy stanou velkými bateriemi pro čas zvýšené spotřeby,“ předpovídá mluvčí ČEZu.

Ve Velké Británii mezitím zmíněný National Grid doporučuje, aby byly v souvislosti s plánem na zákaz prodeje vozů se spalovacími motory (rok 2040), domy vybaveny silnými 100A pojistkami a pochopitelně tomu odpovídajícími rozvody. Alternativou k rozsáhlé přestavbě domácnostních elektroinstalací je i výstavba speciálních předzahrádek s účinnými dobíjecími stanicemi. Podle odhadů Erika Fairbairna, zakladatele společnosti Podpoint, která se nabíječkami zabývá, by v Británii mohlo silné 11kW stanice využívat jen přibližně pět procent všech domů.

Problémy jsou ale spojené i s nastavením celé rozvodné sítě. Firmy, jež je v Anglii spravují, již varovaly řidiče, že mohou zapomenout na to, aby si všichni po příjezdu z práce dobili svůj elektromobil. Jinak se ostrovní království nevyhne nákladné modernizaci celé rozvodné soustavy. Domy by podle nich měly být vybaveny chytrými systémy, které budou elektrické vozy dobíjet jen ve chvíli, kdy to okolní síť zvládne. Think-tank Green Alliance přišel s tím, že šest blízko sebe současně dobíjených elektromobilů by se mohlo postarat o lokální výpadky elektřiny.

Používání elektromobilů tedy možná s ohledem na doplňování energie nezmění současnou situaci, kdy si jezdíme pro benzin nebo naftu k čerpací stanici. Jen to místo toho budou stanice dobíjecí. Ty by mohly být postaveny na k tomu příhodných místech s dostatečně dimenzovanou rozvodnou sítí. Ostatně i hlavní hráči v oblasti petrolejářského průmyslu se již poohlížejí po změně byznysu. Shell tak nedávno koupil nizozemskou společnost NewMotion, která v západní Evropě provozuje nejširší síť dobíjecích stanic, a u prodejen elektrických vozů začal instalovat vlastní nabíječky. Již před nějakou dobou také avizoval svoje plány na výstavbu dobíjecích stanic na čerpačkách polský koncern PKN Orlen, do něhož patří i česká Benzina.


Elektromobil