Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Účet za budoucnost s elektromobily: 2,7 bilionu dolarů

aktualizováno 
Investiční banka Morgan Stanley vystavila elektrické budoucnosti vysoký účet: zapotřebí bude 2,7 bilionu dolarů, to je 69 bilionů korun. Vložené peníze ale zároveň přinesou výrazný posun ve vývoji.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Pokud v roce 2040 bude na světě 526 milionu elektromobilů, budeme kvůli tomu muset vydat 2,7 bilionu dolarů. Odhad pocházející ze zprávy banky Morgan Stanley se opírá o extrapolaci nákladů na výstavbu sítě nabíjecích stanic, superchargerů společnosti Tesla i továren a montážních závodů. Infrastruktura může být při plánované expanzi elektrických vozů zásadním úzkým hrdlem.

Studie očekává, že se investice do samotných aut budou pohybovat okolo 1030 miliard dolarů, 797 miliard si vyžádají služby (tedy např. dobíjecí stanice), 643 miliard vstupní suroviny a 186 miliard připadá na kovy a těžební průmysl. Investice musí podle Morgan Stanley pocházet jak ze soukromých, tak i ze státních zdrojů. Plány automobilek a vlád na rozlučku se spalovacími motory jsou totiž bez nutné infrastruktury odsouzeny k neúspěchu.

Vzhledem k tomu, že podobné plány již naznačila Čína, studie předpokládá, že do roku 2040 se bude muset téměř třetina veškerých investic utratit právě v Říši středu. Na Evropu připadá v tomto ohledu přes 600 miliard dolarů.

Tesla je příklad nutného vývoje

Jak budou muset investice posunout vývoj, je patrné i z dvou zásadních novinek, které nedávno představila americká Tesla, sportovního Roadsteru a tahače Semi. Podle Bloombergu by obě auta v dnešních podmínkách nemohla fungovat. Ukazuje to na čtyřech příkladech.

První z nich je doba nabíjení tahače. Jeho baterie se mají k ujetí 640 km naplnit za 30 minut a umožnit dojezd až 800 km. Jen samotné nabíjení takové baterie (s kapacitou přibližně 800 kWh) vyžaduje asi tak desetkrát silnější nabíjecí stanice, než jsou současné superchargery. Tzv. megachargery by měly mít výkon okolo 1200 kW. Vlastní akumulátor s kapacitou, která umožní zmíněný 800kilometrový dojezd, by podle současných měřítek vážil 5 tun a stál 100 000 dolarů. Nereálné je dnes i to, aby truckem „tankovali“ za v USA slibovaných sedm centů za kWh. Řada majitelů současných Tesel Model S a Model X nabíjí své vozy na síti superchargerů zdarma, ale výrobní cena 1kWh je jeden dolar. Kvůli snížení nákladů budou nabíječky pro nákladní Semi vyžadovat solární panely a obrovské baterie, které dokážou optimalizovat nesoulad mezi poptávkou řidičů a dobou, kdy je elektřina dodávána v nízkém tarifním pásmu. A abychom nepsali jen o nákladním Semi, současná technologie nedokáže udělat dostatečně výkonné a kapacitní baterie, které by se vešly do relativně malého Roadsteru. Vždyť pojmou dvakrát tolik energie než současné akumulátory v Modelu S.

Elon Musk tak při představení musel sázet právě na rychle postupující vývoj. Například energetická hustota baterií (tedy parametr, který zásadně ovlivňuje jak hmotnost, tak velikost výsledných článků) se dosud meziročně zvyšovala tempem 7,5 %. Dnes tak dostaneme lehce přes 120 Wh z jednoho kilogramu baterie, v roce 2020 bychom měli zvládnout přes 140 Wh, v roce 2030 téměř 230 Wh. Podobné je to i s cenou, která se dnes pohybuje lehce pod 300 dolary za kWh, v roce 2019 by měla klesnout pod 200 dolarů, v roce 2030 už by měli výrobci platit jen něco okolo 100 dolarů. Včetně výstavby silnějších nabíjecích stanic a potřebné elektrické infrastruktury to ale bude vyžadovat další a další investice. I to je jeden z důvodů, proč na Roadster již teď Tesla vybírá zálohy ve výši 50 000 dolarů na základní model. K zákazníkům se přitom dostane až v roce 2020.

Nákladní Semi je v tomto ohledu ještě náročnějším projektem. „Těžký nákladní vůz je tím nejnáročnějším autem k elektrifikaci,“ tvrdí Menahem Anderman z Total Battery Consulting. Pro Teslu je ale symbolický. „Pokud dokážete něco podobného pohánět elektřinou z baterií, dokážete jí pohánět naprosto cokoli,“ uzavírá Menahem.

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

Glosa: Hledáš body? Pomoz si sám

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

Český internet skrývá jeden docela velký paradox. Chce-li si precizní motorista najít, kolik mu hrozí bodů za ten který...



Najdete na iDNES.cz