Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Účet za budoucnost s elektromobily: 2,7 bilionu dolarů

Investiční banka Morgan Stanley vystavila elektrické budoucnosti vysoký účet: zapotřebí bude 2,7 bilionu dolarů, to je 69 bilionů korun. Vložené peníze ale zároveň přinesou výrazný posun ve vývoji.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Pokud v roce 2040 bude na světě 526 milionu elektromobilů, budeme kvůli tomu muset vydat 2,7 bilionu dolarů. Odhad pocházející ze zprávy banky Morgan Stanley se opírá o extrapolaci nákladů na výstavbu sítě nabíjecích stanic, superchargerů společnosti Tesla i továren a montážních závodů. Infrastruktura může být při plánované expanzi elektrických vozů zásadním úzkým hrdlem.

Studie očekává, že se investice do samotných aut budou pohybovat okolo 1030 miliard dolarů, 797 miliard si vyžádají služby (tedy např. dobíjecí stanice), 643 miliard vstupní suroviny a 186 miliard připadá na kovy a těžební průmysl. Investice musí podle Morgan Stanley pocházet jak ze soukromých, tak i ze státních zdrojů. Plány automobilek a vlád na rozlučku se spalovacími motory jsou totiž bez nutné infrastruktury odsouzeny k neúspěchu.

Vzhledem k tomu, že podobné plány již naznačila Čína, studie předpokládá, že do roku 2040 se bude muset téměř třetina veškerých investic utratit právě v Říši středu. Na Evropu připadá v tomto ohledu přes 600 miliard dolarů.

Tesla je příklad nutného vývoje

Jak budou muset investice posunout vývoj, je patrné i z dvou zásadních novinek, které nedávno představila americká Tesla, sportovního Roadsteru a tahače Semi. Podle Bloombergu by obě auta v dnešních podmínkách nemohla fungovat. Ukazuje to na čtyřech příkladech.

První z nich je doba nabíjení tahače. Jeho baterie se mají k ujetí 640 km naplnit za 30 minut a umožnit dojezd až 800 km. Jen samotné nabíjení takové baterie (s kapacitou přibližně 800 kWh) vyžaduje asi tak desetkrát silnější nabíjecí stanice, než jsou současné superchargery. Tzv. megachargery by měly mít výkon okolo 1200 kW. Vlastní akumulátor s kapacitou, která umožní zmíněný 800kilometrový dojezd, by podle současných měřítek vážil 5 tun a stál 100 000 dolarů. Nereálné je dnes i to, aby truckem „tankovali“ za v USA slibovaných sedm centů za kWh. Řada majitelů současných Tesel Model S a Model X nabíjí své vozy na síti superchargerů zdarma, ale výrobní cena 1kWh je jeden dolar. Kvůli snížení nákladů budou nabíječky pro nákladní Semi vyžadovat solární panely a obrovské baterie, které dokážou optimalizovat nesoulad mezi poptávkou řidičů a dobou, kdy je elektřina dodávána v nízkém tarifním pásmu. A abychom nepsali jen o nákladním Semi, současná technologie nedokáže udělat dostatečně výkonné a kapacitní baterie, které by se vešly do relativně malého Roadsteru. Vždyť pojmou dvakrát tolik energie než současné akumulátory v Modelu S.

Elon Musk tak při představení musel sázet právě na rychle postupující vývoj. Například energetická hustota baterií (tedy parametr, který zásadně ovlivňuje jak hmotnost, tak velikost výsledných článků) se dosud meziročně zvyšovala tempem 7,5 %. Dnes tak dostaneme lehce přes 120 Wh z jednoho kilogramu baterie, v roce 2020 bychom měli zvládnout přes 140 Wh, v roce 2030 téměř 230 Wh. Podobné je to i s cenou, která se dnes pohybuje lehce pod 300 dolary za kWh, v roce 2019 by měla klesnout pod 200 dolarů, v roce 2030 už by měli výrobci platit jen něco okolo 100 dolarů. Včetně výstavby silnějších nabíjecích stanic a potřebné elektrické infrastruktury to ale bude vyžadovat další a další investice. I to je jeden z důvodů, proč na Roadster již teď Tesla vybírá zálohy ve výši 50 000 dolarů na základní model. K zákazníkům se přitom dostane až v roce 2020.

Nákladní Semi je v tomto ohledu ještě náročnějším projektem. „Těžký nákladní vůz je tím nejnáročnějším autem k elektrifikaci,“ tvrdí Menahem Anderman z Total Battery Consulting. Pro Teslu je ale symbolický. „Pokud dokážete něco podobného pohánět elektřinou z baterií, dokážete jí pohánět naprosto cokoli,“ uzavírá Menahem.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...