náhledy
Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je situace na sídlištích, kde auta parkují na ulici. I na pražských sídlištích nyní vzniká nabíjecí infrastruktura, často v podobě wallboxů na objektech trafostanic. Od spokojeného využití řidiče elektřinou poháněných automobilů mnohdy dělí chybějící dopravní značení a bezohlední řidiči vozidel, která nabíjet nepotřebují.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
S elektromobilem Renault Zoe jsme se po sídlištních nabíjecích místech projeli a vyzkoušeli, zda a jak se nám u nich podaří akumulátor vozidla doplnit. Hned první zastávka ale nedopadla nejlépe – obě nabíjecí místa v Rochovské ulici byla blokovaná řidiči vozidel se spalovacími motory.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na obou místech jsme díky dlouhému Type2 kabelu sice nabíjet mohli, ale blokovali jsme tak jiná parkující vozidla a částečně průjezd kolem.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Stejná situace byla i v ulici Svatošových, kde se nabíjecí sloupek schovává v zeleni za stromkem. V tomto případě věříme, že si jej parkující řidiči nemuseli všimnout – umístění je nenápadné a i zde chybí související dopravní značení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nabíjení bylo opět možné, ale zúžili jsme průjezd komunikací a zablokovali dvě parkující vozidla.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
O trochu lépe to dopadlo v Litvínovské ulici, nabíjecí místo sice blokovala dodávka, ale s trochou snahy by šlo zaparkovat tak, aby její řidič vyjet mohl.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ačkoli jsou trafostanice osazené nabíjecími wallboxy barevně výrazně označené, skutečné dopravní značení u nich zatím chybí – a spoléhá se tak pouze na pozornost a slušnost řidičů. Zatím.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
„Pro výstavbu dobíjecí stanice je proces rychlý, stačí elektro projekt a můžete technologii umístit. Parkování si žádá součinnost ředy orgánů státní správy, místní samosprávy a firem HMP. Pro městský prostor je parkování u dobíjecích stanic relativně novum, proto se procesy teprve nastavují – jedná se o vyhrazení parkovacího stání, ale není pro jednu konkrétní SPZ nebo firmu,“ vysvětluje Petr Holubec z Pražské energetiky.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
„Ačkoli je stanice připravená a může poskytnout energii vašemu vozu, tak značky trvají delší dobu. Přesto nechceme s výstavbou stanice čekat až na vyřízení tohoto procesu a poté teprve stanici instalovat. Naší prioritou je poskytnout elektromobilistům možnost dobíjení co nejdříve. Víme, že na mnoha místech se k wallboxům dostanou bez potíží i bez speciálního značení,“ doplňuje Hudec z PRE.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Tak tomu bylo například u trafostanice v Roudnické ulici, kde byla obě nabíjecí místa volná.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Volné místo bylo i v ulici Chotovická, zde nás ale překvapilo, že pro využití obou míst je nutné vozem u pravého wallboxu částečně najet na chodník.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
„Řešíme individuálně každou dobíjecí stanici, ale to, aby bylo možné legálně a správně upravit obrubník pro nájezd nebo umístit značku, je nutné respektovat požadavky např. TSK nebo vlastníků pozemku," vysvětluje komplikovanost procesu Holubec.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nutno podotknout, že v tomto případě vozidlo provoz na chodníku nijak neomezovalo.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zajímavá situace je v ulici Lindavská, kde je potřeba přejet obrubník, chodník a poté již lze bez problémů nabíjet.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Jak moc pochopení budou mít pro takové počínání strážníci MP je otázkou. „Způsob řešení je vždy na rozhodnutí dotyčného strážníka, který situaci řeší s přihlédnutím ke všem okolnostem a společenské škodlivosti,“ odpověděla na dotaz redakce Jiřina Ernestová z Kanceláře ředitele Městské policie hlvního města Prahy.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
U chytrých lamp, které jsou instalované zejména v centru města – na snímku jedna na Karlově náměstí – již dopravní značení je. Řidič Peugeotu 307 jej tak vědomě porušuje a zároveň bezohledně blokuje nabíjecí místo někomu, kdo by jej mohl potřebovat. Je to klasický dopravní přestupek a lze vyřešit pomocí policie a odtahu vozidla.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Blokování nabíječky nepřipojeným elektromobilem je stejně bezohledné jako její blokování spalovacím vozem. I proto bude dopravní značení řešeno značkou IP12 (tj. vyhrazené parkoviště), symbolem č. 211 (tj. elektromobil), textem „Pouze dobíjení“, dodatkovou tabulkou E01 (počet vyhrazených míst) a k tomu vodorovným značením vyhrazené plochy.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Legálně tak na takovém místě bude stát jen vozidlo připojené kabelem k nabíječce. A protože u PRE se po uplynutí dvou hodin platí i za čas připojení (50 haléřů registrovaní, korunu neregistrovaní), jsou řidiči motivovaní po ukončení nabíjení přeparkovat. Vyjímkou je tarif „AC v klidu“, kde jsou limity nastavené velkoryseji.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Obavy nemusí mít ani chodci, vozíčkáři nebo rodiče s kočárky – chytré nabíjecí lampy (a sloupky) jsou umísťovány blíže k obrubníku, kabel tak není nutné překračovat nebo přejíždět – chodník je volný. Zde chytrá lampa v Polské ulici u Riegrových sadů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Stejná pravidla ohledně nabíjecích míst platí i na parkovištích obchodních center – nenabíjené vozidlo, bez ohledu na typ pohonu, u nich nemá co dělat. Na snímku wallboxy v OC Krakov.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Autorizace a spuštění nabíjení se provádí RFID čipem nebo nálepkou, využít lze i kartu Lítačka. Kabel je po dobu nabíjení fyzicky uzamčen jak ve wallboxu, tak ve vozidle.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V diskuzích jsme zaznamenali i obavy, že nabíjející vozidla zkomplikují v případě poruch přístup technikům ke stanicím. „Obavy kolem elektromobility jako kolem každé nové iniciativy nebo změny, ale podívejme se na stávající stav věcí, kdy je například na sídlištích parkovat u trafostanic běžnou praxí. Riziko a problém je to zcela stejný, jen je stav živelnější, bez pravidel, ale již se zaběhnul a všichni s tím tak nějak počítáme. S dobíjením u TS je to mechanismus, kdy se do chaosu snažíme vnést řád. Parkovací místa pro dobíjení plánujeme samozřejmě tak, aby nebránila servisním zásahům techniků PRE distribuce v případě nutnosti vstupu do trafostanice při takzvaném bezproudí. Pokud dochází k znemožnění vstupu parkujícími auty (třeba nejdou ani pootevřít dveře ke vstupu do stanice), volá technik poruchové služby PRE odtahovou službu, která překážející vozidlo odstraní a po ukončení prací pak vrací na místo," vysvětluje Holubec.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz